IDE hotswap onder linux mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb een server staan, met daarin te veel schijfruimte om op tape te kunnen backuppen (betaalbaar), dus toen dacht ik: stop zo'n hd wisselframe/slede in een andere bak en backup het daarnaar toe, maar 120gb over het netwerk pompen duurt echt te lang :(

Dus nu vroeg ik me af: kan ik die backup disk niet gewoon, in de slede, in de server plaatsen en dan: unmounten en er uittrekken, en later weer inprikken & mounten?

Ik heb zo'n rackje met een sleuteltje: dus als je die om draait gaat eerst de stroom van de HD af en dan haal je hem er pas echt uit. De zelfde HD komt er steeds gewoon weer in. Hij zou aan een promise ultra100 tx2 komen te hangen als slave. (mocht dat wat uitmaken)

Met de search vond ik alleen de zelfde vraag, zonder echt eenduidig antwoord.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

ok, in theorie kan het, het lukt meestal in de practijk ook wel.

wat er moet gebeuren: alle apparaten op dat ide kanaal moeten geunmount zijn dwz er mag geen verkeer over die kabel meer gaan.

In het bovenstaande beschreven geval kun je schijf uitzetten en er uit trekken. Echter ik heb al zeker 1 ide kanaal gefrituurd zien worden bij het fysieke mounten van zo'n schijf dat ik het risico niet neem.

Om maar even iemand te citeren die het er vandaag over had "Daarvoor heb je speciaal PCI kaartje nodig die het ECHT ondersteund, garantie er op dan"

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 00:52 schreef Skinkie het volgende:
ok, in theorie kan het, het lukt meestal in de practijk ook wel.

wat er moet gebeuren: alle apparaten op dat ide kanaal moeten geunmount zijn dwz er mag geen verkeer over die kabel meer gaan.

In het bovenstaande beschreven geval kun je schijf uitzetten en er uit trekken. Echter ik heb al zeker 1 ide kanaal gefrituurd zien worden bij het fysieke mounten van zo'n schijf dat ik het risico niet neem.

Om maar even iemand te citeren die het er vandaag over had "Daarvoor heb je speciaal PCI kaartje nodig die het ECHT ondersteund, garantie er op dan"
met een kabeltje kan het riskant zijn, maar het gaat hier om een hdd slede... dan kan het wel zonder problemen...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 12 juni 2002 00:52 schreef Skinkie het volgende:
Inderdaad. Je controller moet het ondersteunen.

Als die het niet ondersteunt, dan varieren de resultaten.
Van 'het werkt' (redelijke kans) via 'het werkt niet' (redelijke kans) tot 'het gaat kapot' (kleine kans).

Dus tsja, je kunt het proberen, maar het risico dat je wat hardware molt mag dan klein zijn, het is wel aanwezig.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

het kan, ik trek regelmatig hd's en cdromspelers uit mijn FreeBSD p120 bak.

Ik heb helemaal niet zo'n slede-ding, gewoon de kast open schroeven terwijl het systeem draaid!

waarom is dat met de stroom zo gevaarlijk dan ?? met een korte ruk trek je een molex in 1 keer los hoor !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 09:25 schreef xychix het volgende:
het kan, ik trek regelmatig hd's en cdromspelers uit mijn FreeBSD p120 bak.
Maar dat is thuis, met je eigen hardware en je eigen data.
Als je wat vernield kun je jezelf voor je kop slaan.
Maar zou je dat ook doen op een werkplek, met de data en hardware van het bedrijf?

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
http://www.specs.nl/Raid.htm

Probeer deze site eens. Dit is hardware die er speciaal voor gemaakt is. En ik geloof dat je ook je eigen harddisks er in kunt bouwen.

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-08 22:20

Petuhr

FreeBSD

Bij ons op school werkte dat wel :)
maarja.. dat was geen eigen hardware :P

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

installeer een mylex raid 5 config.

als het dan toch voor en bedrijf is mag hardware ook wel geld kosten !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:16
ik heb een 3ware 6410 ide raid controller draaien.

hier kan ik ook mee hotswappen, mits de schijven in zgn. hotswappable brackets zitten.

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Veel goedkoper: koop gewoon twee gigabit nic's en je kunt met 100 MB/s (in theorie) je data overpompen >:) Dan heb je geen geklooi met die swappable dingen etc.

Dan vormt de harde schijf opeens de bottleneck :)

Edit:
Je koopt al een 1 GB nic voor €65

JayGTeam (213177)

Verwijderd

ik heb een 3ware 6410 ide raid controller draaien.

hier kan ik ook mee hotswappen, mits de schijven in zgn. hotswappable brackets zitten.
waarom heb je die brackets nodig? via 3md kan je toch gewoon de disk uitzetten en dan van de controller en stroom afhalen? ik heb het zelf nog niet uitgetest dus vraag me gewoon af.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:52

MadEgg

Tux is lievvv

Je kan ook zo'n USB-IDE-rekje kopen. Een eurotje of 50, kan je rechtstreeks in je USB proppen, en er uit trekken terwijl het systeem draait. En dan is het ook gegarandeerd veilig.

Tja

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:40
Op woensdag 12 juni 2002 12:33 schreef MadEgg het volgende:
Je kan ook zo'n USB-IDE-rekje kopen. Een eurotje of 50, kan je rechtstreeks in je USB proppen, en er uit trekken terwijl het systeem draait. En dan is het ook gegarandeerd veilig.
USB en linux gaat meestal niet zo vlekkeloos :P
(het kan wel maarja) ;)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:52

MadEgg

Tux is lievvv

Op woensdag 12 juni 2002 12:48 schreef -ScuL- het volgende:

[..]

USB en linux gaat meestal niet zo vlekkeloos :P
(het kan wel maarja) ;)
Werkt hier prima hoor...

Tja

• Le Mol
  • Niet online
Hmm, het komt er dus op neer: het _kan_ wel, maar het is eigenlijk niet de bedoeling cq niet helemaal veilig.

En het is niet voor een groot bedrijf dus allerhande dure raid rack zooi is niet de bedoeling.

En de bak heeft geen 64bits PCI sloten dus een GB-NIC valt ook af.

hmm, misschien maar incrementeel backuppen dan, dat is nog wel te doen over 100mbit.

120gb zou +/- 6 uur duren, dus _als_ het echt moet kan dat 's nachts of in het weekend ook nog wel :)

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Dus nu vroeg ik me af: kan ik die backup disk niet gewoon, in de slede, in de server plaatsen en dan: unmounten en er uittrekken, en later weer inprikken & mounten?
De detectie van de drivers gebeurd alleen tijdens het booten. Een schijf bijprikken gaat misschien wel lukken zonder dat er zaken gaan roken, maar indien er zaken wijzigen ziet het systeem de nieuwe disk iig niet. De kans is ook groot dat de kernel er achter komt dat ie een disk mist, en dat het daarna niet meer werkt.

[/quote]
Ik heb zo'n rackje met een sleuteltje: dus als je die om draait gaat eerst de stroom van de HD af en dan haal je hem er pas echt uit. De zelfde HD komt er steeds gewoon weer in. Hij zou aan een promise ultra100 tx2 komen te hangen als slave. (mocht dat wat uitmaken)
g antwoord.
[/quote]

Kwestie van uitproberen.. IDE is alleen nooit ontwikkeld met hot swap in gedachte.
Pagina: 1