Toon posts:

Resonantie van 2 fans in server.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn nieuwe 19" server kast zitten aan de voorkant 2 case fans die lucht naar binnen blazen. Deze fans reageren op een zodanige manier op elkaar waardoor resonantie optreed en het metaal van de kast herrie maakt en trilt. Wanneer ik een van de twee fans uitzet is het probleem over.

Ik heb al geprobeerd wat schuimrubber (van een oude muismat :)) tussen de kast en de ventilator (met de schroef door het rubber heen) te maken, maar dat helpt totaal niet. Dit komt waarschijnlijk doordat de kast en de ventilators nog steeds een directe verbinding (door de schroef) hebben.

Wat is de beste oplossing om van dit probleem af te komen?

Verwijderd

Je kunt kunststof schroeven proberen en stukjes rubber tussen je fans en je kast doen als een soort silent blocks

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

C@SP

Biertje ??

Misschien kan je de twee fans vervangen door twee identieke Papst :) fans uit de 8412 serie. Die zijn stil en verplaatsen aardig wat lucht.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• BoNeZ99
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-01 23:12
Je kan proberen nylon/rubber ringetjes tussen de kast/koeler op de schroef te doen. Of had je dat al gedaan?

Verwijderd

Soms helpt het ook om heel de rand van de koeler vast te maken. Wat ik doe is met schuimrubber een rondje knippen voor de rand van de fan en dan gewoon lijmen = superstil. Ook helpt het om alle onderdelen in de pc goed vast te zetten en geluidsisolatie aanbrengen.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00

almightyarjen

When does the hurting stop?

Misschien is het een oplossing om 1 van de 2 fans wat langzamer te laten lopen? Hierdoor hebben ze niet (bijna) hetzelfde toerental, waardoor resonantie een stuk minder voor kan komen...

Het is een gokje hoor... :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Op woensdag 12 juni 2002 09:10 schreef almightyarjen het volgende:
Misschien is het een oplossing om 1 van de 2 fans wat langzamer te laten lopen? Hierdoor hebben ze niet (bijna) hetzelfde toerental, waardoor resonantie een stuk minder voor kan komen...

Het is een gokje hoor... :?
Of je draaid 1 fan om.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:04

sKitZo

:)

Op woensdag 12 juni 2002 09:31 schreef xychix het volgende:

[..]

Of je draaid 1 fan om.
dan heb je blazend en zuigend naast elkaar... dat werkt niet echt

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Het kan ook zijn dat de fans uit balans komen als het ware door de airflow van de ander. Hie heb ik ook last van gehad, het leek alsof de een eerst sneller ging draaien, en dan de andere weer, heel gek. Ik heb daartegen een klein "spoilertje" geplaatst achter de fan, om de airflow een beetje te sturen en toen was het weg :)

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
De kap die trilt verzwaren dmv bijvoorbeeld een stuk deurmat of tapijttegel wil wel eens helpen.

If it ain't broke, fix it till it is...

Pagina: 1