[CUPS] Can't locate module char-major-6

Pagina: 1
Acties:

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 12:00

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Sinds vandaag krijg ik deze melding van CUPS en kan ik mijn printer niet meer benaderen via Samba. Een testpagina afdrukken vanuit de CUPS webinterface lukt nog wel :?
Een paar dagen geleden deed-ie het nog wel en nu ineens niet meer.
Ik krijg deze foutmelding als ik cups probeer te restarten. Wat kan de oorzaak zijn?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Verwijderd

Ik weet niet waar char-major-6 voor staat.
Het lijkt me dat je parport, parport_pc en lp nodig hebt.
Met lsmod kun je zien of ze geladen zijn, en met modprobe kun je ze evt. laden.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kijk eens in /etc/modules.conf naar welke modulenaam char-major-6 linkt, en check met lsmod of die module geladen is.

Ik gok dat char-majo6 naar de module lp (parallelle poort) verwijst.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:43

woutur

Klauwtjes uit!

Even gegoogled in inderdaad het verwijst naar lp. Blijkbaar is er ergens een verwijzing naar die module, dat hoeft niet in modules.conf te zijn (op mijn RH 7.2 worden modules vanuit allerlei locaties geladen en ik kan vaak ook niet uitvinden vanwaar het komt). Wat je kan doen is kijken of er in /lib/modules/<kernel-versie>/kernel/drivers (of daar in de buurt) wel een module is voor lp. Daarnaast kan je kijken of de module rechtstreeks in je kernel gebakken is.
Antwoord op beide vorige vragen nee? Dan de module even compileren (oftewel aanvinken tijden het make gebeuren en dan make modules; make modules_install).

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.