[HP]Pavilion mobo kaputt? garantie?

Pagina: 1
Acties:

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Of het nu hier in PMG hoort of in OH laat ik aan de modjes over. En de search leverde ook al niet veel op.

Mijn neef heeft via een pc-prive project een HP Pavilion 740.nl gekocht. Nou ja goed, ik heb ook een mening over die A-merk computers, maar laten we dat even aan de kant schuiven. Aight!?

Een tijdje werkte zijn PC perfect, tot nu toe. Het probleem is hij bij het booten de foutmelding krijgt "cpu fan speed to low, shutting down in 5 seconds.". Hij's fijn.

Dus ikke die kast opengemaakt, (had ie gisteren zelf ook al gedaan), en inderdaad, die fan draait niet. Toen heb ik de fan op een andere fan-aansluiting gedaan, en toen draaide de fan wel! Ok dan, multimeter erbij. Op die tweede fan-aansluiting het voltage gemeten: 11,63V. Weer op de eerste fan-aansluiting gemeten: 6,xxV. Huh?

We mogen er dus vanuit gaan dat het mobo een beetje kuren heeft. Dan zou je denken: "dan sluit je die fan toch gewoon op die tweede aansluiting aan?". Niet dus.
Die BIOS monitored alleen de eerste fan-aansluiting, en je kan dit ook niet overrulen. Je kan in die BIOS ook die fan-speed protection niet uitschakelen.

vraag 1: is dit probleem echt te wijten aan het moederbord, of zou er nog iets anders kunnen zijn wat dit probleem veroorzaakt?

vraag 2: heeft ie nu nog garantie op die PC? Het zegel is wel verbroken, maar ik kan me niet voorstellen dat bij dit 'normaal' verbruik de garantie vervalt. Je moet toch ook een ISDN kaartje ofzo in een systeem kunnen zetten zonder dat de garantie vervalt? Iemand ervaring mee?

De reden dat ik hier de helpdesk nog niet voor gebeld heb, is omdat je dan waarschijnlijk (maar ik kan het verkeerd hebben) zo typmiep aan de lijn krijgt, die moeilijk gaat doen over de garantie, of die een afspraak wil maken om hem op te komen halen, en dan zit mijn neef weer drie weken zonder pc :(

iemand ervaring hiermee?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Op dinsdag 11 juni 2002 23:27 schreef axis het volgende:
De reden dat ik hier de helpdesk nog niet voor gebeld heb, is omdat je dan waarschijnlijk (maar ik kan het verkeerd hebben) zo typmiep aan de lijn krijgt, die moeilijk gaat doen over de garantie, of die een afspraak wil maken om hem op te komen halen, en dan zit mijn neef weer drie weken zonder pc :(
Je zit wel lekker vol vooroordelen....
Bel gewoon op en laat hun het repareren binnen het garantie periode, of ga zelf lopen kloten, sloop het pc van je neef en koop lekker een nieuwe voor hem...

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• axis
Op dinsdag 11 juni 2002 23:32 schreef MightyRaven het volgende:

[..]

Je zit wel lekker vol vooroordelen....
Bel gewoon op en laat hun het repareren binnen het garantie periode, of ga zelf lopen kloten, sloop het pc van je neef en koop lekker een nieuwe voor hem...
Ik ga niet zelf lopen kloten. da's duidelijk. Ik wil wel weten wat er nou precies mis is, en daar ben ik nu redelijk achter. Het laatste wat ik wil is dat zijn garantie eraan gaat. (De kast had ie toch al opengemaakt)

Denk je dat ik ff op dat moederbord ga lopen solderen ofzo? ;)

Maar als ie niet drie weken de deur uit hoeft, zou dat mooi meegenomen zijn.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je kunt het probleem ook vrij eenvoudig zelf verhelpen.
Het enige wat je nodig hebt is een molex stekkertje(verkrijgbaar bij computerboer of Conrad). Een molex is zo'n witte stekker van je voeding.
Als je het standaard 3-pins cpu ventilator stekkertje bekijkt, met de nokjes naar beneden, zitten er 3 kabeltjes. Van links naar rechts: +, -, rpm-signaal.
Als je de 2 stroomkabeltjes afknipt, en aansluit op de molex, heb je gewoon 12v stroom van je voeding. Dit terwijl de ventilator ook het rpm signaal blijft afgeven.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Alientrader
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 08:58

Alientrader

Dit was mijn compu!!

Ja je hebt garantie...
Ook al is de kast open geweest...
Immers je kan er geheugen bij gezet hebben...

Dus inleveren bij de leverancier of HP bellen,... zij halen hem op en binnen 10 dagen heb je een gemaakte PC

Met in dit geval dus een nieuw moederbord....

Hoe moeilijk kan het zijn...

Moraal van het verhaal: niet zeiken, just do it...

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

• axis
Op dinsdag 11 juni 2002 23:52 schreef MadMarky het volgende:
Je kunt het probleem ook vrij eenvoudig zelf verhelpen.
Het enige wat je nodig hebt is een molex stekkertje(verkrijgbaar bij computerboer of Conrad). Een molex is zo'n witte stekker van je voeding.
Als je het standaard 3-pins cpu ventilator stekkertje bekijkt, met de nokjes naar beneden, zitten er 3 kabeltjes. Van links naar rechts: +, -, rpm-signaal.
Als je de 2 stroomkabeltjes afknipt, en aansluit op de molex, heb je gewoon 12v stroom van je voeding. Dit terwijl de ventilator ook het rpm signaal blijft afgeven.
kijk, dat klinkt ook wel leuk :D

Afbeeldingslocatie: http://www.hongens.nl/foto/foto.asp?foto=draadjes.jpg

ik kan ook twee draadjes tussen de fan-connector stoppen en deze op de voeding aansluiten... maar dan komt er dus ook weer spanning op de connector op het moederbord.. maar de vraag of dat helemaal goed gaat.

ben een beetje huiverig voor knippen namelijk, dan ben ik er zeker van dat de garantie vervalt.

maar jij zegt dus dat als enkel het RPM-draadje op die connector zit, dat de counter al werkt... koel :)

kan ook nog inderdaad zo'n connector ertussen zetten die de power en de rpm splitst..

• axis
Op dinsdag 11 juni 2002 23:55 schreef Alientrader het volgende:
Ja je hebt garantie...
Ook al is de kast open geweest...
Immers je kan er geheugen bij gezet hebben...

Dus inleveren bij de leverancier of HP bellen,... zij halen hem op en binnen 10 dagen heb je een gemaakte PC

Met in dit geval dus een nieuw moederbord....

Hoe moeilijk kan het zijn...

Moraal van het verhaal: niet zeiken, just do it...
dat is misschien nog wel de slimste optie...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Op woensdag 12 juni 2002 00:08 schreef axis het volgende:

[..]

kijk, dat klinkt ook wel leuk :D

[afbeelding]

ik kan ook twee draadjes tussen de fan-connector stoppen en deze op de voeding aansluiten... maar dan komt er dus ook weer spanning op de connector op het moederbord.. maar de vraag of dat helemaal goed gaat.

ben een beetje huiverig voor knippen namelijk, dan ben ik er zeker van dat de garantie vervalt.

maar jij zegt dus dat als enkel het RPM-draadje op die connector zit, dat de counter al werkt... koel :)

kan ook nog inderdaad zo'n connector ertussen zetten die de power en de rpm splitst..
Draadjes gewoon doorknippen en op de molex aansluiten, dan krijg je tenminste ook geen terugloop naar die aansluiting op je moederbord. Het werkt ja, ik heb het ook al een paar keer gedaan.
Enne, zo'n ventilator heeft 12 volt nodig hoor ;)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• axis
Op woensdag 12 juni 2002 00:52 schreef MadMarky het volgende:

[..]

Draadjes gewoon doorknippen en op de molex aansluiten, dan krijg je tenminste ook geen terugloop naar die aansluiting op je moederbord. Het werkt ja, ik heb het ook al een paar keer gedaan.
Enne, zo'n ventilator heeft 12 volt nodig hoor ;)
duh!! hoe dom kan ik zijn... 5V |:(

Pagina: 1