[PLC] Laddergram schrijven

Pagina: 1
Acties:
  • 849 views sinds 30-01-2008

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06-2025
Ik moet in een opdracht voor school een ladderdiagram schrijven voor een PLC programma.
Ik heb een paar jaar terug een elektro opleiding gedaan maar daar is nooit echt veel aandacht geschonken aan plc's.

Ik heb ff geen idee hoe ik moet beginnen en waar ik de nodige cursus/informatie weg kan halen.

De opdracht luid alsvolgt:

Inleiding
Een metaalbewerkingsbedrijf is toeleverancier voor de autoindustrie. Het bedrijf vervaardigt uit vlakke staalplaat carosserie onderdelen, zoals portieren, motorkappen, kofferdeksel etc.
Om het plaatstaal in de gewenste vorm te krijgen, is in bedrijf een hydraulischen pers opgesteld.
De pers bevat een beweegbaar stempel in de vrom van het gewenste plaatwerk. In rust is de stempel omhoog gedrukt, de operator kan dan het staalplaat in de pers schuiven. Als de plaat zich in de pers bevindt, kan deze geactiveerd worden.
Uit veiligheidsoverwegingen kan de pers pas actief worden, als de operator zowel met zijn linker- als rechterhand drukknoppen indrukt.
Als beide knoppen binnen 2 seconde zijn ingedrukt, komt het stempel naar beneden en perst de plaat in de gewenste vorm.
Ligt er tussen het indrukken van beide knoppen meer dan 2 seconden, dan mag de pers niet reageren.
Als de knoppen worden losgelaten, gaat de stempel weer omhoog.
De besturing geschiedt d.m.v. een PLCsysteem.

product
Ontwerp een PLC programma (in ladderdiagram of listing) dat de gewenste werking heeft. Controleer de werking d.m.v. simulatie.

Adressering PLC:
ingang 400: drukknop links.
ingang 401: drunknop rechts.
uitgang 430: activeren pers.
Tijdfunctie: interne timer 50.

Zou iemand me hier mee kunnen helpen.
Dit is mijn laatste project en dan kan ik op stage

Groetjes erik

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

Verwijderd

Ik ga niet je huiswerk voor je maken, maar om het jezelf eenvoudiger te maken schrijf dat wat je als output wilt hebben, welke input je daarvoor nodig hebt. dus input=output. Je krijgt dan je schakelformules, en een ladder diagram is dan een "piece of cake".
zie ook http://www.google.nl/search?q=ladder+diagram&ie=UTF8&oe=UTF8&hl=nl&lr=

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Erh... Deze post kwam me erg bekend voor. Leek wel op de gesloten post van vanochtend.

[topic=521168/1/25]

Het lijkt me dat ze wel een reden hadden om deze te sluiten.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06-2025
Op dinsdag 11 juni 2002 23:22 schreef gorgi_19 het volgende:
Erh... Deze post kwam me erg bekend voor. Leek wel op de gesloten post van vanochtend.

[topic=521168/1/25]

Het lijkt me dat ze wel een reden hadden om deze te sluiten.
Dat snap ik,

Maar ik moet het gewoon klaar krijgen deze week...
Wil het ook graag zelf doen maar PLC's programmeren was altijd mijn zwakke kant bij elektro + dat er nooit echt veel aandacht aan besteed is.

Maar welke code's moet ik gebruiken :? iets van orr,and ?

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik ga hier natuurlijk niet jouw huiswerk maken (daar is het school voor...:)). De tip die Whoppa gaf moet je wel op weg kunnen helpen.

Daarnaast vind ik het eigenlijk niet kunnen om zomaar een modje te negeren en ondanks sluiting door te posten.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 15:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Beetje raar verhaal, als ik het zo zie is het een standaard-opdracht :?

En BTW: [topic=309815/1/50] (na 74 posts nog steeds niet gezien :?)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 23:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mijn collega heeft je andere topic niet voor niets op slot gegooid :{
lees anders even [topic=392390]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.