Toon posts:

Abit KA7-100: Ontploffende Condensatoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor de laatste tijd steeds wat gesis uit mn kast komen. Dus ik open dat ding en het blijkt dus dat zich ook bij mij het mysterie van de ontploffende condensatoren voordoet.

Nou heb ik wel meerdere mensen gezien met dit probleem en ook wat topics gevonden van mensen die er nieuwe op hebben gesoldeerd maar mijn vraag is meer of dat echt noodzakelijk is. De stabiliteit heeft er nog niet onder te lijden, alles lijkt nog ok te werken.

Kan het echt kwaad als die dingen 1 voor 1 leeglopen? En dan bedoel ik, kan het echt definitieve beschadigingen tot gevolg hebben... daarbij denk ik aan kortsluiting enzo.

Ik ben namelijk compleet geen soldeerwonder maar als het echt nodig is wil ik het wel proberen :) Maar als het op zich ook prima zonder die dingen kan werken laat ik ze voorlopig maar met rust.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:12

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

zit er nog garantie op dat ding? zoja dan wist ik het wel dan ging ik hem metteen omruilen, of ik nou kon solderen of niet.

En het lijkt me dat die dingen wel ergens voor goed zijn anders zouden ze er niet opzitten,

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 21:50
je ken hem nog gebruiken jah..
tot dat de voltage regelaars zijn doorgefikt, en deze je cpu, memory en videokaart afknallen.

Of je kunt dat abit mainboard direct uit je kast rukken in de afvalbak pleuren en een asus mainboard kopen ;)

(Been there done that)

Verwijderd

Topicstarter
Tnx, geen idee of dat ding nog onder garantie valt... hij is nu zo'n 2 jaar oud. Morgen de winkel er maar eens over vragen hoe of wat. Maar andere onderdelen kunnen dus ECHT schade oplopen? Das dan minder... ondertussen nog maar eens wat meer info zoeken.

• KBDE
Op woensdag 12 juni 2002 00:20 schreef DGR het volgende:
Tnx, geen idee of dat ding nog onder garantie valt... hij is nu zo'n 2 jaar oud. Morgen de winkel er maar eens over vragen hoe of wat. Maar andere onderdelen kunnen dus ECHT schade oplopen? Das dan minder... ondertussen nog maar eens wat meer info zoeken.
Ja helaas wel, die condensatoren rondom cpu, memory en agp kaart zorgen voor de stabilisatie van de spanning.

Doordat die condensatoren zo goed als niet meer functioneren, wat dan weer als nadelig effect heeft dat deze hoge amperages gaan trekken van de voltage regelaars, kan het voorkomen dat er flinke spannings pieken / dalen ontstaan richting cpu, memory en agp kaart.

Ik zou uitkijken als ik jou was. je zou niet de eerste zijn die zijn mainboard + componenten compleet naar de kl*te helpt hierdoor.

Zie ook hier voor enkele pics:
http://www.xenolith0.com/capman

// Hmmz. pagina lijkt down te zijn...
// ik laat de link toch maar staan misschien doet ie het later nog wel

• KBDE
PS: Als het goed is heb je 2 jaar garantie op dat ding.
Je moet alleen wel kunnen aantonen wanneer je hem gekocht hebt.
RMA kun je aanvragen via de abit.nl webpage. (Uiteindelijke RMA gaat via AMOR computers in NL)

Verwijderd

Topicstarter
Yugh, 2 jaar zou goed uitkomen... ik heb de bon nog en ik heb het geheel (hele syteem) eind augustus 2000 gekocht dus dat zou moeten lukken.

Ik zal morgen in ieder geval contact opnemen met de winkel (eynstein) en eens zien wat zij me adviseren. Niet dat ik niet van plan was binnenkort een upgrade te doen (wordt toch tijd voor een xp-systeempje) maar dat alles het nu ineens op gaat geven is minder. En het is altijd lekkerder als je zelf het moment van upgraden uit kan zoeken ipv dat je systeempje opeens beslist dat het genoeg is geweest. Toch weer een paar honderd euro, altijd lastig voor een arme student ;)

Bedankt voor de hulpvolle replies iig :) Wie weet komt het allemaal goed hehe.

• KBDE
ok, succes ermee !

PS: Zie systeem in sig, dat was mijn noodupgrade omdat mijn mainboard kapot was :o
Oh well.. :)
Pagina: 1