Overklok Noob vraag, maar wil het toch weten..

Pagina: 1
Acties:

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:13

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Durf deze vraag eigenlijk niet te stellen, maar kan toch nergens een duidelijk antwoord vinden op deze vraag. Oke, stel, je hebt een processor op een bepaalde snelheid. Je gooit de multiplier omlaag, zodat hij bijvoorbeeld op 3/4 snelheid loopt van zijn normale waarde. Dan gooi je de FSB omhoog, terwijl je zorgt dat de processor onder zijn standaard waarde blijft lopen. Dan zal een vastloper dus nooit aan te hoge snelheid van de processor liggen (correct me if im wrong). En nu dus me noob vraag (schaam me diep) Heeft het dan nut om de v-core te verhogen als hij op een bepaalt moment vastloopt op een te hoge fsb terwijl hij langzamer draait dan hij standaart doet?? Oftewel: heeft in zon situatie je processor iets te maken met de max en kan je dat dan oplossen met meer voltage??
Weet dat het aan alles kan liggen (hoofdzakelijk je ram)en dat daar ook meer voltage op kan, mijn vraag gaat dus puur om het verband van fsb/processor/vcore

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:04

sKitZo

:)

hij kan dan wel vastlopen op proc. snelheid omdat een proc. gemaakt is voor een bepaalde fsb :)

Verwijderd

waarom zou je je multiplier verlagen? dit is juist de manier van overklokken als deze geunlokked is. Je zal sneller crashes krijgen van een te hoge FSB dan van een te hoge multiplier.

Verwijderd

waarschijnlijk niet, je kan beter proberen om je geheugen voltage hoger te zetten

• sKitZo

sKitZo

Op dinsdag 11 juni 2002 22:38 schreef agrior het volgende:
waarom zou je je multiplier verlagen? dit is juist de manier van overklokken als deze geunlokked is. Je zal sneller crashes krijgen van een te hoge FSB dan van een te hoge multiplier.
maar bij een hogere multiplier is heel je systeem sneller en bij een hogere MP alleen je proc

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 22:39 schreef sKitZo het volgende:

[..]

maar bij een hogere multiplier is heel je systeem sneller en bij een hogere MP alleen je proc
Schrijf je nu 2x hetzelfde? :p

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-02 15:10
Je kan beter niet overclocken als je n00b bent.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

je bedoeld waarch. bij een hoger multiplier is alleen je proc sneller en bij een hogere FSB heel je systeem (dus ook agp enz)

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 22:39 schreef sKitZo het volgende:

[..]

Je bedoelt zeker:

maar bij een hogere FSB is heel je systeem sneller en bij een hogere MP alleen je proc

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 16:12

Jan Laros

Aerschtuner

Op dinsdag 11 juni 2002 22:43 schreef mhr-zip het volgende:
Dat slaat nergens op. Je moet n00b af worden door te proberen. Ook al verneuk je je proc, niet opgeven en je niet storen aan lompe reacties zoals die hierboven.

Een crash bij een hogere fsb kan erg veel oorzaken hebben. Bij mij is het mijn geheugen dat niet hoger dan 143 wil en bij een ander is het probleem bijvoorbeeld een pci-nicje.
De lol om echt de uiterste limiet van je systeem te vinden mijns inziens. :P

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Heb ik even een ander noobee vraagje:

'k heb een TB 800@950 draaien en die wordt ca 55 graden met het rippen van DVD (eigen gebruik >:) )

Tot hoeveel max gaat de temp? ik dacht iets van 85 - 90 graden klopt dat? weet het even niet meer

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
amd claimt dat zo'n processor op 95 graden kan lopen (zijn ook mensen die hier overheen gaan) Maar ligt natuurlijk aan je instelling in je bios hoever je hem laat gaan (auto-shutdown at **C)

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
En ja natuurlijk ga ik lekker alles uitproberen vcore vmem en vio :) Overklokken doe je voor de fun, maar vroeg me dit gewoon af (voor snellere indicatie van het probleem zeg maar) Maar blijkt dus dat de vcore wel met je fsb te maken heeft, geeft mij weer een extra optie om te proberen :) Bedankt voor de informatie :) p.s. Ben geen Noob, had alleen 1 Noob vraagje :)

• sKitZo

sKitZo

Op dinsdag 11 juni 2002 22:44 schreef agrior het volgende:
je bedoeld waarch. bij een hoger multiplier is alleen je proc sneller en bij een hogere FSB heel je systeem (dus ook agp enz)
lol

idd :)

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Interstice

Hallo?

Op dinsdag 11 juni 2002 22:47 schreef Mephisto het volgende:

[..]

Dat slaat nergens op. Je moet n00b af worden door te proberen. Ook al verneuk je je proc, niet opgeven en je niet storen aan lompe reacties zoals die hierboven.

Een crash bij een hogere fsb kan erg veel oorzaken hebben. Bij mij is het mijn geheugen dat niet hoger dan 143 wil en bij een ander is het probleem bijvoorbeeld een pci-nicje.
De lol om echt de uiterste limiet van je systeem te vinden mijns inziens. :P
Jij roept op tot haat en woede en geweld tegen cpu's !

Jij bruut >:)

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Verwijderd

maar als je het nooit probeert blijf je een noob toch???

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14

Epsilon

Op dinsdag 11 juni 2002 23:23 schreef tijgertje het volgende:

[..]

maar als je het nooit probeert blijf je een noob toch???
yup, die reactie was gewoon lomp

ontopic:
Als je pc vaker crashed bij een hogere FSB zal het waarschijnlijk amper aan je proc liggen. Je kan beter wel het voltage iets omhoog gooien, maar het probleem ligt waarschijnlijk bij je geheugen of een insteekkaart. Insteekkaarten hebben soms ook last van hoge fsb. Een realtek netwerkkaartje gaat bijvoorbeeld maar tot 38mhz gemiddelt. 38x4=152, niet zo veel dus.

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 16:12

Jan Laros

Aerschtuner

Op dinsdag 11 juni 2002 23:08 schreef Interstice het volgende:

[..]

Jij roept op tot haat en woede en geweld tegen cpu's !

Jij bruut >:)
Daar worden ze hard van >:)

misschien gaan ze daardoor harder lopen :P

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:05
Om de vraag van de topicstarter even te beantwoorden: zolang de CPU op of onder zijn standaard snelheid loopt heeft het verhogen van de Vcore (cpu voltage dus) geen nut. Zodra je boven zijn default speed komt heeft het alleen nut voor de processor, dus alleen als de processor de onstabiele factor is dan heeft het nut. Voor de FSB zou je het Vio voltage van 3.3 naar 3.45 ofzo kunnen zetten mocht je moederbord dat ondersteunen. Wat je het beste kunt doen is eerst ontdekken hoe ver je CPU wil (dus alleen overclocken met behulp van multiplier en Vcore, en misschien een paar Mhz meer/minder FSB om de uiterste grens precies te bepalen van je CPU (dus testen met zware belasating en dergelijke). Daarna ga je de FSB proberen, waarbij je de CPU met behulp van de multiplier ongeveer rond zijn default speed houdt zodat het geen beperkende factor is. deel daarna de hoogste stabiele FSB door de hoogst haalbare CPU snelheid, en rond naar beneden af naar de dichtstbijzijnde multiplier. klaar is Kees :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Hehe dat bedoel ik nou :) Een duidelijk antwoord op me vraag. Dus Vcore staat toch los van FSB. Maakt het voor mij weer wat makelijker om problemen op te sporen. Weet ik tenminste dat het aan me vio of vmem ligt, mocht ik spanning te weinig krijgen. Scheelt me weer een doorgebrande processor :)

• P5ycho
graag gedaan hoor :)

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 23:01 schreef justifire het volgende:
Maar blijkt dus dat de vcore wel met je fsb te maken heeft, geeft mij weer een extra optie om te proberen :)
Uhm, vcore heeft (bij een ge-unlockte proc) niets met de fsb te maken hoor! Als je maar op std snelheid blijft. Als je fsb niet hoger wil moet je je chipset voltage verhogen, vmem, kaarten checken, beter geheugen kopen, chipset beter koelen.

Meer koeling voor de proc heeft geen zin. Tenzij je natuurlijk ook een zo hoog mogelijk aantal Mhz wil. Dan doe je allebei.

Het is zo makkeljk.. :)

Edit: Lekker nuttig zo.. Had even niet gezien dat het al duidelijk uitgelegd was. Excuus |:(

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Je kan het er niet diep genoeg in wrijven :)
Is trouwens wat ik zelf ook dacht, maar las ergens op een site dat je fsb hoger gaat als je vcore verhoogt.Had hier dus nog nooit eerder van gehoort en voelde me echt een NOOB :'( Denk dat hun de multiplier niet verlaagt hadden dan. We zullen zien wat ik straks uit die ouwe dondervogel van me kan trekken, haalt nu met luchtkoeling @1.85v 1520mhz dus belooft me wel wat :)

Verwijderd

Kijk he, als je de signalen van de proc sneller laat gaan door de fsb te verhogen worden de signalen zwakker en omdat er meer signalen gaan wordt alles ook warmer waardoor de weerstand omhoog gaat en dus de signalen zwakker worden. Wat je dan doet is de vcore verhogen zodat de signalen weer sterk genoeg zijn.

Ik overclock altijd zo:

Zoek de max fsb (ligt meestal eerder aan randapperatuur zoals je geheugen of een netwerkkaart ofzo)
Zoek dan de max Multiplier
dan zit je altijd aan je max.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Op dinsdag 11 juni 2002 22:48 schreef Fireman het volgende:
Heb ik even een ander noobee vraagje:

'k heb een TB 800@950 draaien en die wordt ca 55 graden met het rippen van DVD (eigen gebruik >:) )

Tot hoeveel max gaat de temp? ik dacht iets van 85 - 90 graden klopt dat? weet het even niet meer
Je moet ervoor zorgen dat je proc als hij overgeklokt is niet boven de 60 graden komt, eiglijk zelfs het liefs rond de max 55, als een proc overgeklokt is is hij namelijk gevoeliger voor hoge temperaturen dan een proc die op originele snelheid draait... Die 55 graden is niet erg, is zelfs best wel normaal... :)

If it ain't broke, fix it till it is...

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik snap jullie nie... je zegt wel dat je pas geen n00b meer bent als je een cpu vertieft hebt, maar dan doe je het dus verkeert... aka een N00b.

Ik zeg gewoon.. als je het maximum uit je pc haalt, en hij doet het goed.. dan ben geen n00b.. kzeg ook nie dat je perfect bent ofzo.. maar dan kun je het gwoon.. zo is het (naar mijn idee).

Hoi.

• P5ycho
Op woensdag 12 juni 2002 22:27 schreef Thorry het volgende:
Kijk he, als je de signalen van de proc sneller laat gaan door de fsb te verhogen worden de signalen zwakker en omdat er meer signalen gaan wordt alles ook warmer waardoor de weerstand omhoog gaat en dus de signalen zwakker worden. Wat je dan doet is de vcore verhogen zodat de signalen weer sterk genoeg zijn.

Ik overclock altijd zo:

Zoek de max fsb (ligt meestal eerder aan randapperatuur zoals je geheugen of een netwerkkaart ofzo)
Zoek dan de max Multiplier
dan zit je altijd aan je max.
Vcore is alleen voor signalen IN de cpu nuttig...

Verwijderd

Het is bij moederborden van MSI, zoals de KT3 ultra, toch zo dat snelheid van het geheugen onafhankelijk is van de FSB snelheid? M.a.w. de snelheid van het geheugen kan slechts bepaalde vaste waarden aannemen (100,133,166) terwijl de FSB per MHz veranderd kan worden. Dus ook al stel je een FSB van 200 MHz in, het geheugen wordt dan toch niet overklokt?

Hopelijk heeft de KT4 ultra een divider van 1/6 want dan kunnen we lekker overklokken naar een FSB van 200 MHz waarbij dus alleen de chipset overklokt wordt. Als je dan geen last hebt van EMI e.d. dan heb je toch een super systeempje lijkt me >:).

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 17:03
ik ben ook een kleine oc n00b en ik heb spijt dat ik niet een beter mobo heb genomen, ik heb nu een msi mobo zonder temp sensoren enzo en kan dmv fsb bijna niet oc'en terwijl mijn p2 400mhz bak nu op 500mhz draait en daar zit een oud tekram mobo in. Volgende mobo word gewoon asus, daar kan je meer mee doen (hoor ik van alle kanten). :)

• P5ycho
Op donderdag 13 juni 2002 03:19 schreef rsmit het volgende:
Het is bij moederborden van MSI, zoals de KT3 ultra, toch zo dat snelheid van het geheugen onafhankelijk is van de FSB snelheid? M.a.w. de snelheid van het geheugen kan slechts bepaalde vaste waarden aannemen (100,133,166) terwijl de FSB per MHz veranderd kan worden. Dus ook al stel je een FSB van 200 MHz in, het geheugen wordt dan toch niet overklokt?

Hopelijk heeft de KT4 ultra een divider van 1/6 want dan kunnen we lekker overklokken naar een FSB van 200 MHz waarbij dus alleen de chipset overklokt wordt. Als je dan geen last hebt van EMI e.d. dan heb je toch een super systeempje lijkt me >:).
Het geheugen loopt naar een bepaalde verhouding van de FSB,bijvoorbeeld gewoon 1/1 (standaard) of 3/4, of 4/3. 133Mhz FSB en 100Mhz geheugen is 4/3 bijvoorbeeld. Dus helemaal onafhankelijk is het niet. het is wel zo dat er verschillende moederborden op de markt zijn die de PCI snelheid onafhankelijk van de FSB in kunnen stellen *de Abit TH7II bijvoorbeeld)

Verwijderd

Bullshit hoe ben jij begonnen met OC'en dan ? >:)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 11:37

Croga

The Unreasonable Man

Op dinsdag 11 juni 2002 22:58 schreef justifire het volgende:
amd claimt dat zo'n processor op 95 graden kan lopen (zijn ook mensen die hier overheen gaan) Maar ligt natuurlijk aan je instelling in je bios hoever je hem laat gaan (auto-shutdown at **C)
Let wel dat AMD ook meldt dat de temp sensor niet ín de core zit, en de core daardoor over het algemeen zo'n 15 à 20 graden warmer is dan de sensor aangeeft. Houdt dus liefst een max aan van 70 graden, dan is je core namelijk al 85 à 90 graden.

Maar dan nog is 55 graden geen enkel probleem hoor....

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Op donderdag 13 juni 2002 03:31 schreef Novah het volgende:
ik ben ook een kleine oc n00b en ik heb spijt dat ik niet een beter mobo heb genomen, ik heb nu een msi mobo zonder temp sensoren enzo en kan dmv fsb bijna niet oc'en terwijl mijn p2 400mhz bak nu op 500mhz draait en daar zit een oud tekram mobo in. Volgende mobo word gewoon asus, daar kan je meer mee doen (hoor ik van alle kanten). :)
je heb zeker amd.. dan heb je je intel wel op 500 maar dat is door je multipl. van 4 naar 5 te zetten, als je een amd unlockt kan je ook hoger. ik denk dat dit jou probleem is!
En msi werkt prima. hier ik kan redelijk oc-en :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 22:58 schreef justifire het volgende:
wat huh moet je dat aan hebben staan bij intel????

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 07:11 schreef T-Mug het volgende:

[..]

wat huh moet je dat aan hebben staan bij intel????
Intel regelt dat tegenwoordig toch zelf?? Dat de processor minder snel gaat lopen zodra de temperatuur te hoog word?? En waarom zou je dat niet aanzetten?? Is toch altijd fijn om te weten dat je pc afsluit als je processor dreigt te verbranden??

Pagina: 1