Toon posts:

[BC++B5] Debugger uitzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het is misschien op het eerste oog een topic voor "spielerei", maar uiteindelijk toch niet. Here goes:

Ik heb de legale versie van GTA3, en nou krijg ik de foutmelding:
code:
1
2
(A debugger has been detected)
Unload the debugger and try again

Dit is een error die de kopieerbeveiliging maakt (safedisc?) dus wil ik de debugger (waarvan ik niet eens weet dat hij draait) uitzetten.

Ik weet bijna zeker dat hij met Borland c++ builder 5 is gekomen, maar ik kan daar nergens instellingen voor vinden!
Tools->debugger options->intergrated debugging uitvinken werkt niet.

Heeft iemand anders suggesties???

thanks!

Verwijderd

Topicstarter
Ietsje verder...
Borland uninstallen heeft ook geen succes! :(

Frustrerend dit!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 13:30

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

hmmz die kopieerbeveiligingen worden steeds gekker :(

al is het wel wazig dat ie het detecteerd als je m geuninstalled hebt... En volgens mij hoort een debugger normaal ook niet actief te zijn.

Scan je pc eens naar trojan horses oid (virusscanner dus). Of heb je misschien bepaalde proggie's draaien voor crash recovery oid?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Topicstarter
Nope, niet dat ik weet.

Verder draai ik norton antivirus. Gisteren gescand op virussen, dus dat zit ook wel goed!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... niemand dus..! :(

Damn,. ik baal wel zeg!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:52
Er zit ergens een key in het register die aangeeft welke debugger aktief is op het systeem. Normaal gesproken is dit DrWatson volgens mij. Ik zal eens ff zoeken.

Kijk eens hier:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q103861

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat was het ook niet! :(

Borland is ook ge-de-installeerd, maar dat hielp ook al niet!

I'm running out of ideas here!

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 20:16 schreef Jorrit het volgende:
Nee, dat was het ook niet! :(

Borland is ook ge-de-installeerd, maar dat hielp ook al niet!

I'm running out of ideas here!
format c: :)

Verwijderd

Topicstarter
Ook niet echt een optie.

Het is dus safedisc die een blacklist van debuggers heeft. Alleen weet ik niet waar hij precies naar kijkt: een lopend proces, een bestand op je harddisk, een registry setting???

Verwijderd

Topicstarter
En het liefst ook een lijstje met proggies! :)

Verwijderd

Topicstarter
*Zwengel!*

Verwijderd

Afhankelijk van je operating system: als je nu eens probeerd om zoveel mogelijk onnodige processen (inclusief je virusscanner) te stoppen. Dus dat je geforceerd alles afsluit zolang je pc nog maar blijft draaien.
een lopend proces, een bestand op je harddisk, een registry setting???
Ik ga voor de eerste, omdat de foutmelding aangeeft dat je de debugger moet unloaden. Hoewel, als het de eerste is, hoeft het de laatste twee niet uit te sluiten.

Zegt de (online) helpdesk van de fabrikant er iets over?

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Eigenlijk is het wel grappig van die producent :) Hij wil hiermee voorkomen dat zijn programma in debug-mode gedraaid wordt en de call naar de cd-check/dll opgespoord wordt en hiermee de beveiliging gekraakt.

Ik zal even rebooten naar win32 om te kijken hoe het debugproces heet :)

[edit]
Geen proces te bekennen dus :+ Wat je kan doen is even je debugdll verplaatsen naar bijv je desktop. Je kunt hem meestal vinden op deze plek: C:\Program Files\Common Files\Borland Shared\Debugger

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai op windows XP en na alle zichtbare processen te killen die niet van windows zijn, krijg ik nog steeds de foutmelding.

Ik kwam het volgende lijstje tegen, wat misschien wel erg handig kan zijn:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q263201 (primaire processen in win 2000)

Verwijderd

Eigenlijk is het wel grappig van die producent :) Hij wil hiermee voorkomen dat zijn programma in debug-mode gedraaid wordt en de call naar de cd-check/dll opgespoord wordt en hiermee de beveiliging gekraakt.
Dat is eigenlijk onzinnig gedacht van die producent, want degene die de cd-check kan uitschakelen, kan ook de debug check uitschakelen.
Je geeft de crackers alleen maar een nieuwe uitdaging i.p.v. dat je ze tegenhoud.

Verwijderd

Topicstarter
Zo grappig kan ik het niet vinden... 45 euro pissen! :(

Verwijderd

Topicstarter
Onderhand toch maar een crack geinstalleerd, maar echt de bedoeling is het het niet.

Heeft iemand nog ideeën? :?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-09 19:44

Gerco

Professional Newbie

Op maandag 17 juni 2002 01:41 schreef Jorrit het volgende:
Heeft iemand nog ideeën? :?
Boze brief schrijven naar de producent en erbij vertellen dat je het nu met een crack MOET spelen vanwege de belachelijke kopieerbeveiliging. Niet vergeten een foto van de originele cd en screenshot van de foutmelding erbij te doen.

Je bereikt er niets mee, maar misschien geeft het je wat 'innerlijke rust'.

Een andere oplossing is om gewoon Windows opnieuw te installen, kijken of het dan wel werkt en doorgaan met installen tot 'ie het niet meer doet. Dan grijp je je registry monitor (die had je natuurlijk wel aanstaan) en bekijk je welke keys er gewijzigd zijn.
Er is namelijk ergens een key die de actieve debugger aangeeft, null die of zet op DrWatson.exe en je moet geen problemen meer hebben.

Ik vind het ook nogal wrang dat je vaak cracks nodig hebt om een origineel spel lekker/handig te spelen. Ik gebruik ze om te zorgen dat ik de cd niet steeds in de drive moet hebben, heel handig want dan kun je tenminste je eigen muziek draaien. En bij GTA3 is het bijkomende voordeel dat je de 2e cd dan niet meer in je drive moet hebben en je spel dus beter loopt omdat de cd niet hoeft op te spinnen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:54
Echt zonde dat producenten op deze manier het illegaal kopiëren tegen proberen te gaan.

Naar mijn bescheiden mening maken mensen gewoon een afweging: wat krijg ik voor een legale versie, wat voor een illegale versie en hoe verhouden de kosten van de twee opties zich?

Om ervoor te zorgen dat een potentiële klant voor een legale versie kiest, zou een producent er dus voor moeten zorgen dat zijn legale product meer waarde krijgt ten opzichte van illegale examplaren (waar doorgaans lagere kosten tegenover staan).

Een goede meerwaarde is natuurlijk een dikke doos met goodies (action figures, uitklapbare landkaart op posterformaat, etcetera), maar het gemak van de CD kunnen kopiëren naar HDD (wat veel sneller/soepeler speelt) en het feit dat je 't programma ueberhaupt zonder gezeik kan runnen zijn natuurlijk ook punten waarmee te scoren valt.

Wanneer een illegale versie betere functionaliteit biedt dan de legale variant, is de keuze natuurlijk snel gemaakt, zelfs voor trouwe kopers van spellen. Een producent snijdt zich met dit soort maatregelen dus in de eigen vingers.

Dit hele verhaal was trouwens off-topic, maar ik moest m'n onvrede over dit beleid even kwijt. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Tja, komen we meteen op het oorzaak -> gevolg verhaal.

Ik had GTA 3 Gedownload en nadat ik het een paar dagen had gepeeld vond ik hem eigenlijk zo vet dat ik besloten had om hem te kopen. Waarom??? Tja, noem me moraal ridder, of gewoon een collega programmeur... De makers van zoiets leuks verdienen het niet om hier geen geld aan te verdienen omdat iedereen een illegale kopie heeft.
Zo stimuleer je ook dat er weer nieuwe spellen komen die nog mooier zijn dan deze.

Alleen hoe zware kopieerbeveiliging wil je op je spel zetten, en hoeveel concessies moeten de mensen doen die het spel wel gewoon kopen? Het is dus een afweging tussen beperkingen die je je gebruiker oplegt en je product probeert veilig te stellen.

Meerwaarde heeft de legale versie een beetje; je krijgt er een mooi boekje bij en een poster waarop de plattegrond van de stad op staat. Toch ontbreekt daar wel de beschrijvingen hoe je het spel kan tweaken (op eigen skin na): instellingen van auto's veranderen, eigen mp's afspelen ipv. de radio, enz.

Oh, om nog even terug te komen op de oorsprong van dit verhaal. Dr. Watson staat ook uitgeschakeld, deze heb ik uit mijn services lijst geknikkerd! Virusscanner was het ook niet! :(
Pagina: 1