Toon posts:

HD mee in vliegtuig

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

heeft er iemand van jullie enig idee of het kwaad kan een reeks HD's mee te nemen in een vliegtuig?

Even uitleggen:
systemen worden hier volledig geïnstalleerd, vervolgens gaan de HD's mee het vliegtuig op naar het buitenland, worden daar in de toestellen gestoken en klaar. Bespaart een hoop installatiewerk ter plaatse.

Nu vraag ik me af er kans is op beschadiging/dataverlies door volgende zaken:
- Scanning door dat X-Ray spul waar oa. de handbagage door moet (veronderstel dat gewone bagage ook wel gescand wordt)
- Druk door het opstijgen/landen van het vliegtuig
- Schokken door het in/uitladen van de valiezen (waar de hd's inzitten).

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05

Tourniquet

Hiya, fellas!

Volgens mij kunnen die zonder problemen mee hoor! Mits goed verpakt natuurlijk.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Verpak het in een luchtdichte container van lood :+

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Mijn laptop heeft ondertussen al een vluchtje of 10 mee gemaakt...en doet het nog altijd...

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Verwijderd

Nooit problemen gehad met laptops die door de scanner gingen (zeker een keer of 50 gedaan).

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-04 20:49

schizofreen

ik & jij

Op dinsdag 11 juni 2002 22:09 schreef sjolmers het volgende:
Mijn laptop heeft ondertussen al een vluchtje of 10 mee gemaakt...en doet het nog altijd...
een laptop is gemaakt om mee te reizen

maar ik denk wel dat het moet lukken hoor, verpak de HD's wel netjes in bijvoorbeeld handdoeken, vliegtuigmaatschappijen staan er nou niet bekend om rustig met baggage om te aan. De luchtdruk wordt in een vliegtuig behoorlijk constant gehouden dus daar zou je je geen zorgen over hoeven te maken...

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:19
Op dinsdag 11 juni 2002 22:06 schreef BoerLowie het volgende:
Hoi,

heeft er iemand van jullie enig idee of het kwaad kan een reeks HD's mee te nemen in een vliegtuig?

Even uitleggen:
systemen worden hier volledig geïnstalleerd, vervolgens gaan de HD's mee het vliegtuig op naar het buitenland, worden daar in de toestellen gestoken en klaar. Bespaart een hoop installatiewerk ter plaatse.

Nu vraag ik me af er kans is op beschadiging/dataverlies door volgende zaken:
- Scanning door dat X-Ray spul waar oa. de handbagage door moet (veronderstel dat gewone bagage ook wel gescand wordt)
- Druk door het opstijgen/landen van het vliegtuig
- Schokken door het in/uitladen van de valiezen (waar de hd's inzitten).
Die overleeft het wel alleen je moet ze ff in dekens ofzo rollen want denk dat alleen het schokken gevaarlijk is....

Voor de rest goede reis :Y)

Verwijderd

ik weet niet om hoeveels schijven het gaan maar dat is in mijn ogen geen probleem.
ik heb zelf ook vaak zat gevlogen maar met de laptop van myn pa nog geen problemen gehad.. hij werkte voor een medish bedrijf en moest vaak van die pipeten mee nemen (glazen buisjes) en dat ging ook altijd goed.
je moet ze alleen wel goed verpakken. :)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-04 09:01
Hmm, als ik het zo bedenk gaan koffers niet door metaaldetektor poortjes. Alleen door X-Ray straling worden ze bekeken.

Volgens mij moet dat wel lukken. En zoals mensen al eerder zeiden goed ingepakt moet het wel lukken :)

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
waarom niet gewoon als handbagage meenemen?
is toch niet zo'n punt

• Robino
  • Laatst online: 03-04 09:01
Op dinsdag 11 juni 2002 22:17 schreef MadMurdock het volgende:
waarom niet gewoon als handbagage meenemen?
is toch niet zo'n punt
Ligt er natuurlijk aan, als het er niet teveel zijn en niet te zwaar is dat natuurlijk een beter optie. Weet je tenminste zeker dat ze veilig aankomen.

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:25

scorpie

Supra Addict

HD's kunnen gewoon mee het vliegtuig in hoor, ze kunnen tegen 72G (is getest in fabriek als we de stickertjes mogen geloven). en in laptop's zit precies eenzelfde HD, alleen platter.
Verder is een HD niet magnetisch beschreven, dus kunnen X-ray scans niks beschadigen.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
M'n vader nam hd's vaak in z'n koffertje mee, ging prima.

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 22:18 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Ligt er natuurlijk aan, als het er niet teveel zijn en niet te zwaar is dat natuurlijk een beter optie. Weet je tenminste zeker dat ze veilig aankomen.
je mag maar 5kg handbagage mee nemen :P
en om nu alleen 5kg aan hd mee te shouwen...

Verwijderd

Topicstarter
Het zou toch wel om een tiental (tot twintigtal) SCSI schijven (vr. servers) gaan. Handbagage is dus uitgesloten :P

Maakte me enkel een beetje zorgen om scanners, waardoor er dataverlies op zou treden. Maar blijkbaar hoef ik me daar geen zorgen om te maken.

thanks voor de hulp!

• misstickjoint
  • Laatst online: 08-02 10:55
Hd meenemen in een vliegtuig is inderdaad Geen probleem.
Heb het namelijk al eens gedaan en de vlucht was niet eens een korte 13 uur :)
En heb tot nu toe geen problemen hoor dus je kan het gerust doen.

Why Drink and Drive when you can Smoke and Fly!!!!!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op dinsdag 11 juni 2002 22:11 schreef schizofreen het volgende:
De luchtdruk wordt in een vliegtuig behoorlijk constant gehouden dus daar zou je je geen zorgen over hoeven te maken...
In de bagageruimte ook?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op dinsdag 11 juni 2002 22:21 schreef Scorperito het volgende:
HD's kunnen gewoon mee het vliegtuig in hoor, ze kunnen tegen 72G (is getest in fabriek als we de stickertjes mogen geloven). en in laptop's zit precies eenzelfde HD, alleen platter.
Verder is een HD niet magnetisch beschreven, dus kunnen X-ray scans niks beschadigen.
Volgens mij is het dus juist wel magnetisch beschreven.

Verwijderd

'k zou me drukker maken over de kosten die ik zou moeten betalen als het overwicht wordt. Hou je er overigens rekening mee dat je, gezien de hoeveelheid HD's die je meeneemt, op de plaats van bestemming bij de douane aangifte moet doen en belasting moet betalen? Als je binnen de EU reist is dit laatste natuurlijk geen probleem omdat er vrijverkeer van goederen tussen de lidstaten is.

• GIAS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07-2020

GIAS

Grandpa In A String

moet gewoon kunnen, mits goed verpakt,

de straling die ze gebruiken om in je bagage te kijken is rontgen straling, en om je schijf te wissen o.i.d is magnetische straling nodig.
er is dus verder niks aan de hand.

jep

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
luchtdruk is geen probleem, de meeste schijven hebben tegenwoordig binnen dezelfde druk als buiten, en een mooi filter om drukverschillen op te vangen (als de druk buiten stijgt stroomt er wat lucht door een filter naar binnen, als de druk daalt loopt er wat lucht uit)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:46
HDD's worden door de fabrikant toch ook met het vliegtuig verstuurd?

• SoeperKees
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-10-2025
Is geen probeel hoor....moet kunnen....alleen goed inpakken zodat ze schok vrij zijn.....

Verwijderd

met welke snelheid moet je een harddisk dan naar de beton tegels jagen wil je die 72G halen? :)

*letten we niet op beschadiging van de behuizing*

• aatos
Op woensdag 12 juni 2002 13:49 schreef Dannyke het volgende:
met welke snelheid moet je een harddisk dan naar de beton tegels jagen wil je die 72G halen? :)

*letten we niet op beschadiging van de behuizing*
als je hem op betontegels laat vallen is een hoogte van 20cm al genoeg voor 72 g denk ik. maar als de hdd in een kartonnen doos in schuim zit kan je er rustig mee gooien, of van een paar verdiepingen naar beneden gooien. dan haalt ie echt de 72 g niet.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op woensdag 12 juni 2002 10:44 schreef Matsu_matsu het volgende:
HDD's worden door de fabrikant toch ook met het vliegtuig verstuurd?
Zou dat niet gewoon per schip gaan?
HDDs bederven niet ofzo.

• argi
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-04 10:50
Op woensdag 12 juni 2002 14:35 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Zou dat niet gewoon per schip gaan?
HDDs bederven niet ofzo.
Maar raken wel incourant en hebben een hoge waarde per kg en liter. Een vliegtuig lijkt me daarom toch voor de hand liggen.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Harddisk's vervoer je professioneel in een schuimrubberen "tray".
Da's gewoon een 4kant stuk schuimrubber met gaten.

O.A. Maxtor lever het zo.
Je kan bij een grote pc zaak wel om zoiets vragen.

• lord.farquaad
  • Laatst online: 16-02-2025
Voor de aardigheid dat van die betontegel even uitgerekend:

Als je er van uit gaat dat op de plaats van impact op de tegel 2mm beton vergruisd/uitbreekt: de remweg van de HD is dan dus 2mm (aangenomen lineair).

Een snelheid van 1,1885 m/s (4,279 km/uur) is dan genoeg voor een impact van 72G. Om die snelheid te halen moet je de HD van ietsje meer dan 12 cm laten vallen.

Ik ga er dus vanuit dat de HD geen 'kreukelzone' heeft.

72G klinkt aardig stoerder dan 12cm laten vallen...

Verwijderd

licht er aan waar je naar toe gaat europa geen probleem zeeland wordt wat anders in verband met de poolen wisseling (magneties veld) kan je last van krijgen zo als met een tv die voor het noordelijk half front is gemaakt.

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-04 18:46

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Wat een drama hey!

X-ray heeft "geen" nadelige invloed op de inhoud van de harddisks, let er wel op dat men bij de customs de inhoud van je harddisks zou willen bekijken, en met een beetje pech ga je dan gewoon invoerrechten etc betalen, + de nodige boetes + celstraffen voor de naaktfoto's van je dinnetjuh :+

Als je trouwens 10(tallen) schijven mee gaat nemen, geef die dan gewoon aan bij de customs, anders ga je echt een probleem krijgen hoor.. lijkt veel op handelen he :)

En ja, de meeste computerapparatuur wordt per boot verzonden, luchtvracht is namelijk een tientallen malen duurdere modus van transport... trust me, ik werk in de luchtvracht :7

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op dinsdag 11 juni 2002 22:21 schreef Scorperito het volgende:
hmmm, ik kijk net op mijn Seagate en die is getest tot 350G
dus zorgen maken is niet echt nodig. :)

• Chieliot
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
ja maar hij zegt dus dat het er ongeveer 20 kunnen zijn, dus geen handbagage, dus dat gaat in het laadruim, en hoe koud wordt het daar? Volgens mij hebben ze daar geen verwarming en wordt het er dus wel ff onder 0, kunnen die schijven daar wel tegen dan?

AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD

• agent327
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Pak ze even goed in zodat de printjes niet kunnen beschadigen. De rest kan inderdaad veel meer hebben dan normaal opstijgen en landen van een vleigtuig kan veroorzaken aan G-krachten. :7

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Waarom niet Compressed Spanned Ghosten en op CDR branden ?

Tenslotte gaat het alleen om de dataruimte, niet om de schijfgrootte.

Verwijderd

Zien ze Hd's niet aan voor bommen ofzo? 11sept ligt nog vers in het geheugen op Schiphol. Volgens mij kan je beter eerst ff melden wat je vervoert.

Verwijderd

Als je ondanks de afgelopen berichten bang bent voor eventueel dataverlies, zou je ook altijd nog en ghost image kunnen maken van je hd's. dan weet je zeker dat ze de data niet kwijt raken ;) .

Speciaal voor jeldert ;) op een paar cd'tjes ;)

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Op donderdag 13 juni 2002 11:08 schreef jv777 het volgende:
Als je ondanks de afgelopen berichten bang bent voor eventueel dataverlies, zou je ook altijd nog en ghost image kunnen maken van je hd's. dan weet je zeker dat ze de data niet kwijt raken ;) .
En dan zet je die Ghost image op een andere partitie :P

Juist

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 16:08 schreef rene43 het volgende:
licht er aan waar je naar toe gaat europa geen probleem zeeland wordt wat anders in verband met de poolen wisseling (magneties veld) kan je last van krijgen zo als met een tv die voor het noordelijk half front is gemaakt.
Ten eerste bedoel je waarschijnlijk Nieuw-Zeeland. Zeeland is maar een heel klein stukje dichterbij >:). Ten tweede, dit verhaal kun je toch niet menen? Is hetzelfde als zeggen dat ze in Australie ondersteboven lopen en "man, dat ze daar geen rugklachten van krijgen." :D

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

HDD's zijn wel magnetisch beschreven, maar X-rays zijn niet magnetisch, dus dat gaat goed komen.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

De luchtdruk in het bagageruim is hetzelfde als die in de passagierscabine. Het kan er wel iets kouder zijn maar niet zodanig dat een HD er kapot aan zou gaan.

Ik heb zelf meermalen HDs meegenomen, ze zijn gescand en al, geen problemen. Zelfs zo'n Quantum Bigfoot waar iedereen altijd van zegt dat het brakke k*tschijven zijn twee keer meegenomen in 1998 en die doet het nog steeds :P

Verwijderd

Topicstarter
Okay jongens. Ik ben en nu wel van overtuigd dat de hd'tjes de tocht zullen overleven :-)

Bedankt voor alle reacties!

• aatos
Op woensdag 12 juni 2002 15:53 schreef _cje_ het volgende:
Voor de aardigheid dat van die betontegel even uitgerekend:

Als je er van uit gaat dat op de plaats van impact op de tegel 2mm beton vergruisd/uitbreekt: de remweg van de HD is dan dus 2mm (aangenomen lineair).

Een snelheid van 1,1885 m/s (4,279 km/uur) is dan genoeg voor een impact van 72G. Om die snelheid te halen moet je de HD van ietsje meer dan 12 cm laten vallen.

Ik ga er dus vanuit dat de HD geen 'kreukelzone' heeft.

72G klinkt aardig stoerder dan 12cm laten vallen...
ga er maar vanuit dat die betontegen helemaal niets merkt van de hdd, en dat de hdd zelf een paar tiende mm tijdelijk indeukt. en dat gaat dus ook niet lineair... dus die 72 g haal je nog veel sneller.

maar zo'n ding kan wel meer hebben dan de specs natuurlijk.

Verwijderd

--------------------------------------------------------------------------------
Op dinsdag 11 juni 2002 22:11 schreef schizofreen het volgende:
De luchtdruk wordt in een vliegtuig behoorlijk constant gehouden dus daar zou je je geen zorgen over hoeven te maken...
--------------------------------------------------------------------------------

In de bagageruimte ook?
ja
Pagina: 1