Toon posts:

Opgraad van een oude P133

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hee iedereen,

Ik heb nog een oude P133 staan waar mijn vrouw een beetje Word op tiept.

Nu is mijn vraag: wat is de beste optie om hem net een streepje harder te laten lopen? Het intel board staat niet veel fratsen toe; dus ik dacht meer aan PII bordje + proc o.i.d.

Voorwaarde is wel dat ik mijn oude shit er geoon in kan prikken (insteekkaarten (2 ISA) en geheugen (EDO) etc)..

Wie heeft een idee??

Chris

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Oude Asus TX 97 met AMD K6-2 400 op multiplier 2X (dus 6x66=400 Mhz) zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal es kijken of ik hem nog kan vinden in de antieksjop... iemand suggesties over leveranciers??

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

K6-2 of Celly inderdaad. Als je kas wat ruimer is kun je altijd nog voor de Duron gaan (maar ken geen mobo die meer dan 1 ISA haaft) of evt een BX/815 mobotje en een CUmine/ Celly2, maar voor minder dan 500,- kun je zonder meer een 2e hands ABIT of ASUS bordje en een vroege celeron (300A of 333 zijn beste) op de kop tikken en dan naar 92 of 100 FSB tweaken EN 32 of als het meezit 64MB SDram scoren. Als 333@500 lukt (hooguit in 25% van de gevallen en dan nog op 2.2 a 2.3V) heb je een snellere proc dan welke PII dan ook voor echt maar een schijntje.

Ik zou dan ook gaan voor een ABIT BX-6 of BE-6 en de bovengenoemde C300A of 333, als je nog ISA kwijt moet.

Oslik, blyat! Oslik!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09 19:14

Opa

Nu Multifocaal!

ff kijken:

Ik neem aan dat je al de maximale 64 MB aan Simms hebt (meer kan je chipset waarschijnlijk niet cachen, tenzij het een 430HX is).
Ik neem aan dat je al een nieuwe, bijv 10 GB, schijf hebt geïnstalleerd.
Videokaart vervangen door S3Virge met 4MB?

Een 133 zit meestal in een Intel Plato of Zappa bordje, en die kunnen meestal niet harder dan 133.
Check ff op de site van je bordenfabrikant of er misschien een 166 of 200 (Classic P54T single Voltage) in kan.
Zo niet, dan moet je keuzes maken:
Hou ik AT of pak ik meteen een ATX kast?
Wil je AT houden, dan beperkt de keuze zich tot een aantal SS7 borden (Asus P5A-B) en 1 of 2 Slot 1 borden (Vobis had ooit een opgraad actie).
Bij de Super Socket7 kan je meestal wel minimaal tot 500 MHz gaan, maar alleen als je 100 MHz SDRAM installeert. Anders is het hoogst haalbare 5x66 of 5x75 MHz.
Bij slot 1 is het anders: Bij mijn weten bestaan er geen Slot 1 borden met SIMM slots, of het zou een LX chipset moeten zijn (maximaal P2-333) alweer op 66 MHz. Kijk es in Vraag en Aanbod.

Ga je voor ATX, haal dan meteen een billig SocketA bord (Chaintech 7AJA of Soltek 75V) en een Duron 600 samen met een 133 MHz DIMM.

..en weer verlaat een tevreden klant het pand.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

mmmm,niet relevant misschien maar ik heb nog een IBM aptiva, miditower staan met mobo, 1x ISA (helaas) en 3x PCI en 1XAGP.
Het is kast+mobo (onboard sound)+ Riva ZX 8Mb agp kaart.
Hij kan aan: Pentium 2-350 t/m P3-600
3x DIMM slot
maybe?

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor al jullie suggesties!

Het is (zoals een van jullie suggereerde) een Intel Zappa (zp) moederplankje. Hier doe je niet veel mee (na onderzoek op www.intel.com) max ligt op 133..

Het ging mij om een oplossing waarbij ik voor een luttel (Hollandser kan 't niet) bedrag klaar ben.

Als ik zo de prijzen zie voor een simpele K6II op 400 mhz (175 piek, terwijl je voor 179,- een duron 600 hebt!!) dan kan ik misschien beter een wat grotere stap nemen. Een kastje kost per slot niet zoveel en ach, dan maar wat minder geheugen...

In elk geval tof dat jullie zo meedenken!

Chris
Pagina: 1