[SQL editor] functies

Pagina: 1
Acties:

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
De zomervakantie is in aantocht (in Belgie toch, 'k weet niet hoe het zit in Nederland) en ik heb weer een duivels plan :P .
'k Ben van plan om een SQL-editor te schrijven, een eenvoudige weliswaar.

Nu zou ik eens een soort rondvraag willen doen aan al de aanwezige, ervaring proggers die hier zijn.
Welke functionaliteiten zou zo een editor zeker moeten bevatten?

En welke lay-out zouden jullie het meest gebruiksvriendelijk achten:
-- een linkerframe met alle ODBC-connecties die op de PC aanwezig zijn

of

-- De database eerst laten selecteren bij het kiezen van een nieuw SQL-document?

Graag eventjes jullie mening

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Verwijderd

Waarom doen wat er al is? Maar als je het leuk vind :).

Maar heb je al eens naar de SQL Query Analyzer gekeken? Zoiets werkt heel lekker. Zeker als er een Query Builder á-la Access bij komt...

• Feyd-Rautha
lijkt mij leuk om dit zelf eens in elkaar te knutselen. Zou een goeie oefening zijn. :)

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Verwijderd

Sowieso een optie om de gebruiker de eigen db gegevens
op te laten geven, dus
- db_host
- db_user
- db_passwd

Het mooie is natuurlijk als mysql.exe zelf niet meer gebruikt
hoeft te worden, en je nieuwe tabellen gewoon aan kunt maken
via jouw editor.

Ik zou een dropdown boxje maken met de variabele mogelijkheden.

Dus als ik "GEBRUIKER" in textvak 1 type, er daarna een boxje komt met de opties "CHAR(20)" of "TEXT" of "INT"
en dat die editor verder zelf alle code gaat zitten bouwen.

Verder zijn er nog zoveel opties om uit te lezen.

Wat ik ook wel mooi zou vinden. In bijvoorbeeld de select funtie.

Ik heb 3 tabellen. USERS, CHICKIES en BABES.

Als ik dan mijn editor open. En ik doe zo'n SELECT * FROM
(waar je dus alleen de * invoert, de rest heb jij al gemaakt natuurlijk, wel zo gebruikers vriendelijk :) )
Dan is er daarachter een drop-down menuutje waar die toevallig mijn tabellen heeft staan.

• Feyd-Rautha
Dat van die tabellen maken zou wel een goed idee zijn natuurlijk, maar eigenlijk is dit niet echt de bedoeling. De database moet toch al bestaan voordat je SQL-statements erop kunt uitvoeren.
Maar toch ga ik daarover nog eens denken :)

Een keuzelijst met alle mogelijke SQL-statements zoals SELECT, GROUP BY, sorteren zou ik ook willen, zodat een beginnende user gewoon deze dingen kan aanklikken (of slepen). Een soort wizardje.

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Kijk, zoals KoenM al zei, eens naar de Query Analyzer van MS SQL Server (2000) als je de mogelijkheid hebt.
Daar kan je al een heleboel nuttige dingen uithalen (of het haalbaar is om na te bouwen is een tweede).

bijv (in no particular order):
- syntax highlighting
- context-gevoelige help
- object-browser
- templates
- bij dubbelklik op error-msg springen naar de verantwoordelijk code
- textual result pane en die ...uhm...andere..., ben naam kwijt, CTRL-D dacht ik :o :Z

Today's subliminal thought is:

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:30

pistole

Frutter

Aanvullend op Livors, hetvolgende: syntax-completion (of hoe dat dan ook heet), zoals in Visual Interdus

men tikke in:
code:
1
SELE

en dit wordt dan aangevuldt met alle mogelijkheden.
code:
1
SELECT

staat er dan, als je bijvoorbeeld op space rost.

Vervolgens krijg je dan meestal de velden (niet auto-completion want de tabel is niet duidelijk), dan automagisch FROM, dan een auto-completion van alle tabellen uit huidige database etc etc etc
Op dinsdag 11 juni 2002 20:29 schreef KoenM het volgende:
Maar heb je al eens naar de SQL Query Analyzer gekeken? Zoiets werkt heel lekker. Zeker als er een Query Builder á-la Access bij komt...
Die heb je al in de SQL-EM v7 en v2000 ...

Ik frut, dus ik epibreer

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:04
Kijk ook eens naar de database-explorer die bij de Borland producten Delphi, C++ Builder zitten.
Daar kan je wel uw query niet saven en die heeft ook geen syntax highlighting, maar verder werkt hij wel prettig. (Ik vind de algemen UI beter dan die van de query analyzer).

Een tabel creeëren is ook een SQL-statement, en om dat te kunnen doen moet de database ook al bestaan. Een tabel creeër je nl. in een databank.

Trouwens, als het zomer is, moet je niet achter de pc zitten...

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1