Toon posts:

[SuSe] n00b install

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik ben een compleet leek op gebied van linux, maar na dat product-key gezeik van bill wil ik et toch maar eens proberen...
wat ik me even af vroeg, is de volgende tactiek voldoende?
1. download .ISO
2. bak .ISO
3. maak 2.5GB partitie (naast nog 5 NTFS partities)
4. boot de pc met mijn SuSe cd.
5. we zien wel hoe het er allemaal uit ziet en wat er gebeurt, goed lezen moet de job doen...

mijn vraag dus... kom ik er zo of moet ik eerst de handboeken 1 tot en met 50 doorlezen???

btw: krijg ik met de install de keuze voor opstarten met bootflop of gaat hij meteen al in mn MBR zitten frunniken?
dankuwel!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
1. je kunt geen full versie van SuSe downloaden, er is alleen een gratis versie die vanaf CD werkt.
5. zo gaat de install van de meeste "beginners" distro's :)

Verwijderd

Topicstarter
jah zo pak ik het altijd aan hoor :) maar aangezien linux nogal "anders" is ook kwa disk type enzo, ALS er iets niet loopt wil ik wel dat ik het nog fatsoenlijk kan terug zetten, maar k probeer het gewoon... we zien wel.. :D

Verwijderd

aangezien je suse niet kan downloaden (alleen een veouderde versie of een die van cdrom start) zou ik mandrake aanraden. Ook erg simpel in gebruik (schijnt).

• SH007
  • Niet online
Op dinsdag 11 juni 2002 18:55 schreef ultimate het volgende:
aangezien je suse niet kan downloaden (alleen een veouderde versie of een die van cdrom start) zou ik mandrake aanraden. Ook erg simpel in gebruik (schijnt).
klopt, mandrake is erg makkelijk(alleen wel relatief sloom). Ik heb het laatst ook geïnstalleerd(ik ben ook linux n00b ;))

Verwijderd

Topicstarter
niet te downloaden??? wat bedoel je nou???
ik kan gewoon SuSe 8.0 live-eval downen en op cdtje bakken hoor...
linuxiso.org...
of bedoel je iets anders met downen?

• SH007
  • Niet online
Op dinsdag 11 juni 2002 18:58 schreef street011 het volgende:
linuxiso.org...
dat is 't 'm juist, die live-eval(uation ?) is een versie met veel minder functies en werkt alleen van CD.

Verwijderd

live eval houd in dat je hem vanaf cd kunt runnen maar niet kan installen op je hd.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
Op dinsdag 11 juni 2002 18:58 schreef street011 het volgende:
linuxiso.org...
lees dan, live-evaluation.
ik heb m ook eens gedownload. als je die cd boot start hij gewoon een preinstalled suse systeem vanaf cd. je kan hem dus niet installeren!

gewoon mandrake downloaden, die is nog makkelijker ook.

Verwijderd

als je mandrake te sloom vind kun je debian proberen. Deze werkt erg prettig maar de leercurve is iets stijler.

Verwijderd

Topicstarter
dus ik kan ook geen instellingen wijzigen??? geen internet opgeven... reboot computer, en alles is weg... klopt?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:09
Op dinsdag 11 juni 2002 19:02 schreef ultimate het volgende:
als je mandrake te sloom vind kun je debian proberen. Deze werkt erg prettig maar de leercurve is iets stijler.
debian voor een nOOb is niet te doen hoor :)
gebruik dan mandrake of red hat :)

Verwijderd

het is echt wel te doen ik ben met slackware begonnen. Het kan wel maar, je moet dan wel bereid zijn veel te lezen op internet en bereid zijn na te denken. Anders maak je jezelf niet populair op het forum.

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
Ga naar ftp://ftp.surfnet.nl/pub/os/Linux/distr/suse/suse/i386/7.2/
kopieer de inhoud van de disks dir naar hd.. lees de readme en maak vervolgens suse 7.2 bootflops. Vervolgens ping je de surfnet ftp en schrijf je de bovenstaande dir op en als je dan met de botodisks opstart installeer je hem zo vanaf de ftp. *D Als je @home hebt let er dan ff op dat je ook je eigen ip, hostnaam en domein naam bij de hand houdt omdat het via de dhcp niet werkt. :)

suc6.
btw wanneer je geen kabel hebt is het misschien geen goed idee. :P

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:09
Op dinsdag 11 juni 2002 19:06 schreef ultimate het volgende:
het is echt wel te doen ik ben met slackware begonnen. Het kan wel maar, je moet dan wel bereid zijn veel te lezen op internet en bereid zijn na te denken. Anders maak je jezelf niet populair op het forum.
raad ze dan aan gewoon makkelijk te beginnen, hoeveel mensen willen nou gelijk boeken lezen voordat je eens kan gaan beginnen, met mandrake of RH word alle config gedeelte eerst gedaan voor je, dan zoek je eens rustig uit hoe het in mekaar steekt en dan ga je over op een moeilijkere distro.
Zo heeft moi het gedaan :D

Verwijderd

Ik raade ook mandrake aan. maar er werd gezegd dat die erg traag werkte, dus wees ik hem op een alternatief. Maar mandrake is de beste keus voor hem. :)

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op dinsdag 11 juni 2002 19:09 schreef Fostar82 het volgende:
Ga naar ftp://ftp.surfnet.nl/pub/os/Linux/distr/suse/suse/i386/7.2/
kopieer de inhoud van de disks dir naar hd.. lees de readme en maak vervolgens suse 7.2 bootflops. Vervolgens ping je de surfnet ftp en schrijf je de bovenstaande dir op en als je dan met de botodisks opstart installeer je hem zo vanaf de ftp. *D Als je @home hebt let er dan ff op dat je ook je eigen ip, hostnaam en domein naam bij de hand houdt omdat het via de dhcp niet werkt. :)

suc6.
btw wanneer je geen kabel hebt is het misschien geen goed idee. :P
Of
ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/8.0/
deze is weer wat recenter... ;)

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
Op dinsdag 11 juni 2002 19:17 schreef marcelk het volgende:

[..]

Of
ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/8.0/
deze is weer wat recenter... ;)
Kijk eens aan 8.0 staat er al op :)

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

Ik wil niet veel zeggen maar linux ken je wel downen hoor.
Heb van de week nog 7 cd's vol geknald.
ftp.suse.com
je ken de voledige versie 7.3 gewoon downen
alleen de volledige 8.0 distro niet

Meneer 1000 has spoken......

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

SuSE is een goede distro om mee te beginnen, en vooral om te gebruiken in Desktop-environment..
Het is heus niet zo moeilijk om de installe van SuSE tot een goed einde te brengen.
Zolang je maar goed oplet tijdens het installeren.
En ja, je krijgt de keuze om een bootdiskette(LILO) aan te maken.

Verwijderd

hou voor de duidelijkheid wel even verschil aan tussen linux (de kernel/alle distro's) en suse.
Je kan de 7.3 versie idd downloaden maar, daar zitten de nieuwe dingen niet in.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 11 juni 2002 18:51 schreef street011 het volgende:
3. maak 2.5GB partitie (naast nog 5 NTFS partities)
Je kunt beter ongepartitioneerde ruimte overlaten, dan is het meestal vrij duidelijk waar de installer zijn partities aan moet maken. Ook maak je normaal gesproken twee partities (een voor / en een voor swap).
mijn vraag dus... kom ik er zo of moet ik eerst de handboeken 1 tot en met 50 doorlezen???
Als je oplet wat de installer je vraagt en je hebt een beetje kennis van je hardware en partities dan zou dat voldoende moeten zijn ja, maar lezen kan nooit kwaad.

Zie trouwens ook de installatie-revies die door GoTters zijn geschreven: [topic=395099/1/25].
btw: krijg ik met de install de keuze voor opstarten met bootflop of gaat hij meteen al in mn MBR zitten frunniken?
Dat verschilt per distro (-installer), maar ik heb nog nooit een installer gezien die zonder enige vorm van bevestiging in de MBR ging lopen wroeten.
Op dinsdag 11 juni 2002 19:02 schreef street011 het volgende:
dus ik kan ook geen instellingen wijzigen??? geen internet opgeven... reboot computer, en alles is weg... klopt?
Jawel, AFAIK kun je instellingen wijzigen; die worden bewaard in het geheugen.
De SuSE live-eval biedt AFAIK ook de mogelijkheid om deze instellingen op te slaan in een file van pakweg 100 MB op je HD. Dit zal overigens alleen werken op FAT of FAT32, niet op NTFS.

Verder begint dit een beetje een welke-distro vraag te worden, en zijn het nogal beginners-vragen. Omdat zulke vragen hier nogal vaak gesteld worden en niet iedereen even geinteresseerd is daarin is hiervoor een speciaal topic gemaakt: [topic=152316/1/25].

Omdat dat topic de plaats is voor dergelijke vragen gaat dit topic op slot.
Je mag deze discussie gerust voortzetten, maar dan wel op de plaats die ervoor bedoeld is: het 'welke distro' topic (als je daar verdergaat is het handig als je even een linkje naar dit topic opneemt).

In de FAQ staat misschien nog nuttige informatie voor je, en de installatie-reviews zijn ook de moeite waard om even naar te kijken.

Succes ermee :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.