Oplichting op Tweakers.net

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:08
Via Tweakers.net|V&A ben ik bij ene Kees vd Laar gekomen die een camera aanbood. Hier ben ik op in gegaan. Na enige correspondentie heb ik het geld naar zijn bankrekening overgemaakt.

En maar wachten..
Een tiental e-mails gestuurd, geen reactie.

Nu ben ik op zelfonderzoek gegaan en ben erachter gekomen dat op het door hem opgegeven adres in Assen helemaal geen Kees vd Laar woont. Sterker nog, ik heb nu al zijn gegevens, en de jongeman heet ook geen Kees vd Laar.

Uit een en ander is gebleken dat hij zich wel vaker aan dit soort oplichtingspraktijken schuldig maakt. Hij is niet van plan om mij het geld terug te geven.

Nu ben ik bezig met een rechtzaak jegens hem, zodoende wil ik graag in contact komen met mensen die door dezelfde persoon (denken te) zijn opgelicht.

Is er enige kans dat de advertentie (id: 49188) zich nog in de database bevindt?

Is Tweakers.net bereid mee te werken aan het politie-onderzoek? De politie onderzoekt momenteel of het onder oplichting valt.

Verwijderd

Eenmalige hulp actie, werk bij ons ook nogal eens als er weer eens gefuckt wordt:

Bel de Bank / Giro centrale 020-5631712 en vraag daar bij welke bank het rekeningnummer wat je hebt loopt.
Moeten ze geven, is een officieele instantie waar wij ook controleren

Bel dan die betreffende bank op ( en als je een jonge stem hebt laat je vader of broer bellen )

En meld je als de Postcode loterij, met de melding dat je de gegevens van een winnaar wil controleren. ( bedrag van euro 100.000 of zo, niet te gek maken.
Noem het rekening nummer en vraag quasi of het op naam die van Laar staat. zoniet hou je van de gekke en controleer de gegevens.

Werk het niet dan heb je denkelijk pech, ik geloof niet dat tweakers hier veel in kan doen, als alleen mischien de data veilig stellen, en eventueel op verzoek van justitie die overdragen, ik denk niet dat ze die aan jou verstrekken.

Verwijderd

Even kijken of een databaseadmin in de backup de advertentie nog kan terugvinden.

Verwijderd

Tja, altijd eerst het produkt (testen of 't werkt) en dan betalen, is niet lullig bedoeld hoor, maar je ziet dat je soms mensen niet kunt vertrouwen, mensen als Kees vd Laar (of hoe hij ook mag heten) verpesten het voor de goedwillende tweakers.

:(

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

ja, maar zou jij een camera naar iemand sturen om hem te laten testen. ik heb liever ook eerst betalen en dat ik daarna heb product opstuur.

het is gewoon een kwestie van vertrouwen.
als je alles op safe wilt doen, moet je alleen via ebay kopen en verkopen.

maarja, daar heeft rik ook niets aan.
vind het wel lullig voor je rik.
hopen dat er in de database nog iets staat waar je wat mee kan doen

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 06:45

Dries Arnolds

*bling bling*

Okee, hier een effectief trucje om te controleren of bij een V&A advertentie naam en bank/gironummer overeenkomen. Het is namelijk zo dat als je Girotel gebruikt en je een naam intikt en daarna bedrag en gironummer en op verzenden klikt, je eerst nog de TAN-code moet intikken. Ondertussen zie je onderin de girorek + echte naam staan. Ook al vul je de eerste keer XXXXX in, dan nog zal na verzenden (voor de invoer van de laatste code) de echte naam verschijnen achter de betalingsopdracht.

Niet dat dit misbruik voorkomt, maar je kunt in ieder geval naam en rekeningnummer aan elkaar matchen voor je de koop sluit.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik snap het niet:
die overschrijving kun je met 1 telefoontje (in ieder geval bij de Postbank) toch gewoon ongedaan maken?

Het blijft lullig wat er gebeurd is, maar je geld is terug.

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:10

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Op dinsdag 11 juni 2002 21:03 schreef AlterEgo het volgende:
Ik snap het niet:
die overschrijving kun je met 1 telefoontje (in ieder geval bij de Postbank) toch gewoon ongedaan maken?

Het blijft lullig wat er gebeurd is, maar je geld is terug.
Helaas kan dat dus niet, dat lukt alleen bij een incasso (= het geld is door de andere partij van je rekening gehaald - dit kan je binnen een maand laten storneren)

Ik zou als ik jou was aangifte doen van oplichting. Vervolgens kan de politie vast wel op basis van het rekeningnummer van 'Kees' meer info over 'Kees' te weten komen.

Sterkte, maar laat het vooral een les voor jou en alle andere Tweakers zijn: eerst kijken, dan kopen!

edit: |:( |:( en voor * MrTinux moet dit een les zijn: lees de draad voor je blaat

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• rik
Het rekeningnummer heb ik nagecheckt (achteraf |:( ), en dat van Girotel gaat niet op als je naar een bankrekening overmaakt helaas :(
Er zitte nogal wat gaten in, het zou eens tijd worden dat ze die dichten.

Nog meer mensen opgelicht? Ik heb de echte naam van de betreffende persoon, maar die ga ik natuurlijk niet hier posten.

Verwijderd

Eind vorige jaar werd er ook een camera aangeboden voor een tamelijk lage prijs (Sony Cybershot F505V). Ik weet op dit moment niet meer de exacte gegevens, maar zal het nakijken.
Heb de gegevens misschien nog ergens staan.
Deze persoon wilde de camera alleen onder rembours opsturen, maar ik ging 'm liever halen en eerst bekijken.
In eerste instantie had 'ie nog een telefoonnummer bij zijn ad staan, maar die verdween al snel. Toen ik bleef aandringen om langs te komen, verdween de camera uit het aanbod en heb ik niets meer gehoord.

• rik
Op woensdag 12 juni 2002 13:21 schreef Sunclair het volgende:
Eind vorige jaar werd er ook een camera aangeboden voor een tamelijk lage prijs (Sony Cybershot F505V).
Kan je dit eens nakijken? Zou best dezelfde persoon kunnen zijn namelijk.

Verwijderd

Ik heb de gegevens inderdaad teruggevonden.
De advertentie was: http://www.tweakers.net/aanbod/27244
Hij stond in ieder geval tussen 25 oktober en 5 november 2001 op de site.
Het ging om een Sony Cybershot DSC-F505V, die eerst voor fl. 999 werd aangeboden en later voor fl. 1200
Ik heb het emailadres van de persoon, zijn naam (althans wat onder zijn reacties stond) en zijn mobiele nummer.
Hij wilde verkopen, maar door onder rembours te versturen. Toen ik aandrong op het afhalen van de camera en vroeg naar de originele factuur (Hij schreef in de ad, dat de camera pas 6 maanden oud was), verdween de ad en heb ik verder niets meer gehoord.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Wordt het niet tijd voor een centraal meldpunt voor dit soort zaken? Op die manier kan een mogelijke fraudeur sneller achterhaald worden.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Op donderdag 13 juni 2002 15:14 schreef Wekkel het volgende:
Wordt het niet tijd voor een centraal meldpunt voor dit soort zaken? Op die manier kan een mogelijke fraudeur sneller achterhaald worden.
De grote maak-een-mede-tweaker-zwart pagina ofzo :?. Lijkt me niet echt nuttig. Gewoon oppassen met het kopen van 2e hands spul.

Professioneel Hyves-weigeraar

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op donderdag 13 juni 2002 15:19 schreef Wouter Tinus het volgende:

[..]

De grote maak-een-mede-tweaker-zwart pagina ofzo :?. Lijkt me niet echt nuttig. Gewoon oppassen met het kopen van 2e hands spul.
Dat kan toch wel beheerd worden door een mod ofzo, gewoon even beide partijen met de mod laten mailen, als de beschuldigde partij niets van zich laat horen is er wat aan de hand.

Als de andere partij wel reageerd gewoon niet publiceren en er samen uit laten komen.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 15:35
Post ff dat rekeningnummer van die vent, misschien dat er iemand werkt/kennissen heeft bij een incassobureau, die kunnen heel veel zien...

• pyravex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

staat nu ook een lappie te koop onder zijn naam
PAS OP!!!!
http://www.tweakers.net/aanbod/50104 is de url!

ik wuo al bijna de laptop kopen (niet voor m eerst gezien te hebben, DUHH)
dus goed dat k nu dit topic zie!!
(met dank aan Dennis_LU)

|we live in the history of a mad man Mr. G |

• SquareHugo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2022

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Er zijn meerdere gevallen bekend van dit soort oplichting: eerst betalen en vervolgens een zak zand thuis gestuurd krijgen!

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/468351

XBOX 360 Gamertag

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Op donderdag 13 juni 2002 15:22 schreef its_me het volgende:
Dat kan toch wel beheerd worden door een mod ofzo, gewoon even beide partijen met de mod laten mailen, als de beschuldigde partij niets van zich laat horen is er wat aan de hand.

Als de andere partij wel reageerd gewoon niet publiceren en er samen uit laten komen.
Door zo'n dienst aan te bieden zouden we onzelf min of meer verantwoordelijk maken voor het goede verloop van een V&A verkoop/aankoop, en dat willen we niet. Krijgen we straks ook mailjes over apparatuur die na een week kapot ging, ontbrekende handleidingen, lange wachttijden, slechte verpakkingen etc.
Op donderdag 13 juni 2002 15:23 schreef Benadski het volgende:
Post ff dat rekeningnummer van die vent, misschien dat er iemand werkt/kennissen heeft bij een incassobureau, die kunnen heel veel zien...
Wij hebben hier liever niet dat mensen persoongegevens van anderen gaan publiceren.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Op donderdag 13 juni 2002 15:24 schreef pyravex het volgende:
staat nu ook een lappie te koop onder zijn naam
PAS OP!!!!
http://www.tweakers.net/aanbod/50104 is de url!

ik wuo al bijna de laptop kopen (niet voor m eerst gezien te hebben, DUHH)
dus goed dat k nu dit topic zie!!
(met dank aan Dennis_LU)
Ik zal 'm eens mailen met de keuze om hier te reageren of een ban te krijgen :P.

• pyravex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

mailen heeft geen zin..
heb k ook gedaann
hij zal dit topic wel gezien hebben
(ik reageerde op de laptop)

|we live in the history of a mad man Mr. G |

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, de link doet het even niet. T.net even down?

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op donderdag 13 juni 2002 15:34 schreef Wouter Tinus het volgende:

[..]

Ik zal 'm eens mailen met de keuze om hier te reageren of een ban te krijgen :P.
:D dat is wel een strakke actie, ik ben benieuwd ;)

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op donderdag 13 juni 2002 15:43 schreef Wekkel het volgende:
Hmm, de link doet het even niet. T.net even down?
http://tweakers.net/aanbod/50104 :Y)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Heeee, staat me ff iets bij van een topic van een tijdje terug.... (die zin van : slechte ervaring met rembours.)

ff zoeken: [topic=506915]

de betaler vervuilt

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

mijn voorkeur gaat naar vooral betalen en dan de laptop aangetekend en verzekerd versturen ivm eerdere problemen met rembours.
mail mij dan komen we er wel uit!

keesvdlaar

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Ik heb wel een incasso programma.

Als jij nu even een contractje met je bank regelt, kan je direct vanaf zijn rekening het geld terug halen (ovv. Gas/Water/Licht 5e kwartaal 2002 of zo).

• rik
Op donderdag 13 juni 2002 20:39 schreef localhost het volgende:

Als jij nu even een contractje met je bank regelt, kan je direct vanaf zijn rekening het geld terug halen (ovv. Gas/Water/Licht 5e kwartaal 2002 of zo).
Wat voor contract moet ik dan regelen?

• localhost
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Op donderdag 13 juni 2002 20:40 schreef rik het volgende:

[..]

Wat voor contract moet ik dan regelen?
Dat jij mag incasseren. Bv. als Duiven vereniging of zo.
't Is wel illegaal (hij kan weer binnen een maand storneren), maar misschien komt de communicatie dan weer op gang ?

• rik
Op donderdag 13 juni 2002 20:41 schreef localhost het volgende:

[..]

Dat jij mag incasseren. Bv. als Duiven vereniging of zo.
't Is wel illegaal (hij kan weer binnen een maand storneren), maar misschien komt de communicatie dan weer op gang ?
Ik heb zelf een bedrijf dus dat zou eventueel wel kunnen. Overigens is er wel communicatie, ik heb namelijk zijn telefoonnummer. De communicatie is tot op heden echter beperkt gebleven tot "mijn zoon wil het geld niet terug storten". Ik moet nog teruggebeld worden door de politie overigens. Mocht het anders civiel moeten; ik heb reeds een advocaat.

• knakworst
  • Laatst online: 14-03 10:08

knakworst

Get more sats!

Telefoonnummer maakt je zaak sterk. Probeer eens http://zoekopnummer.ath.cx/

• rik
Op donderdag 13 juni 2002 20:48 schreef knakworst het volgende:
Telefoonnummer maakt je zaak sterk. Probeer eens http://zoekopnummer.ath.cx/
Het adres heb ik ook wel hoor. Ik heb alle gegevens.
Ik zou er graag met een honkbalknuppel naartoe gaan, echter dat lost nog steeds niks op. Daarbij komt dat Groningen en Den Bosch nogal wat uit elkaar liggen.

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 20:39 schreef localhost het volgende:

Kijk maar uit, je bent zo je interpay contract ook weer kwijt, en een heleboel gezever erbij, wat jij aanbied is illegaal, en niet goed voor je eigen account

• T.T.
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Kijk maar uit, je bent zo je interpay contract ook weer kwijt, en een heleboel gezever erbij, wat jij aanbied is illegaal, en niet goed voor je eigen account
Ik zou het ook niet doen, hoewel het misschien verleidelijk klinkt. Eerst even afwachten of de politie het oplost en anders met je advocaat. Een strafblad voor oplichting lijkt mij een zeer goede straf. Daar krijgt hij in het vervolg bij werk zoeken nog veel problemen mee. Dus als je het officieel kan oplossen dan is dat het best.
Als niets werkt, kun je het altijd nog zo proberen, maar het lijkt mij niet verstandig.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

hmmmz, die gast heeft niet gereageerd trouwens. achja, dan maar bannen >:).

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Op zaterdag 15 juni 2002 02:03 schreef Wouter Tinus het volgende:
hmmmz, die gast heeft niet gereageerd trouwens. achja, dan maar bannen >:).
En dat is gedaan zie ik :P
Mocht er een cloontje te voorschijn komen die we die ook in de ban

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 09:49 schreef GiLeX het volgende:

Mocht er een cloontje te voorschijn komen die we die ook in de ban
Hoe goed nederlands kan je een zin maken vraag ik me altijd af...... :P

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

ach het was nog vroeg en ik nog niet wakker :P
:+

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Op dinsdag 18 juni 2002 00:13 schreef Dark_Insaniac het volgende:

[..]

Hoe goed nederlands kan je een zin maken vraag ik me altijd af...... :P
en daarvoor moet je een thread na drie dagen weer omhoog trappen :?

• Dol_Fijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-03 19:34

Dol_Fijn

ToeTerdeToeT

Rik...woont die gozer in Groningen of jij?

Als hij in Groningen woont kan ik wel ff langs gaan met een klein knokploegje >:)

Als hij in Den Bosch woont kan ik mijn broer wel ff sturen meet een paar kennisjes van hem 8-)

Zonder gekheid...echt heel erg l*llig voor je

Verwijderd

Overleg eens even met de bank, leg goed en duidelijk je zaak uit.
Ze kunnen in iedergeval met deze persoon bemiddelen. Ook noemen ze erg gemakkelijk de naam, weet ik uit ervaring. Maar die heb je al
Als je aandringt zit er een kleine kans in dat ze het geld terughalen. Zeg maar dat je dochter van 1 anders niet kan eten ofzo :)

Verder gewoon aangifte doen bij de politie en de persoon goed duidelijk maken dat je dit gaat doen. Ik zou zo zeggen, bel hem eens. Wie weet blijkt het een jongetje te zijn en krijg je zijn ouders aan de telefoon (dit heb ik namelijk meegemaakt).

Veel sterkte (en eventueel woon ik ook in Groningen, dan gaan Dolfijn en ik wel even B-))
Pagina: 1