Toon posts:

Debian en x window

Pagina: 1
Acties:
  • 72 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb zojuist me debian woody installatie afgerond. Nu wilde ik de xwindow starten met "startx" en dat ging niet: "command not found". Moet ik die eerst configureren ? en zo ja, hoe ??

Dank je,

Dammie

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
je moet em eerst installeren.
dat gaat op deze manier
code:
1
apt-get install x-window-system gnome-core gnome-session gnome-panel gnome-control-center gdm

de juiste instellingen op geven aan depconf
code:
1
echo "exec gnome-session" > /.xinitrc

als er iets niet goed kun je em altijd met
code:
1
dpkg-reconfigure xserver-xfree86

herconfiguren tot dat het goed is.

nu kun je x starten met startx.

Verwijderd

Topicstarter
Thx, ga ik proberen

Verwijderd

Topicstarter
Couldnt find package x-window-system

Hoe kan ik die toevoegen ?? via internet ?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Werkt 'apt-get install xfree86-common' beter? Zo niet, wat is de uitvoer van 'cat /etc/apt/sources.list' en van 'apt-cache search xfree86'?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Na dat eerste commando gebeurt er wal wat uitpak dingen maar kan ik daarna nog geen startx doen.

Die sources list geeft een lijst met ftp servers die ik tijdens de install heb aangegeven.

Die laatste geeft eenlijst me x dingen, naar welke moet ik zoeken ??

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Installeer ook even xbase-clients, dan heb je ook startx :). Vervolgens wil je nog een window manager, dus kijk ook even naar packages voor KDE (kdelibs/kdebase/konqueror/etc) en/of GNOME.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
ik die xbase-client geinstalleerd. Nu doe ik startx en :

no such file or dir; no server "X" in path.
en dan een lijst display servers.

apt-get install gnome werkt niet ?? Kan dat ?

Thx maar weer, newbie he :) :) :)

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
klopt dit is niet een pakket maar een verzameling pakketen zoals gnome-core gnome-session gnome-panel gnome-applets gnome-control-center gnome-games gnome-utils enz.. hier uit kun je dus kiezen als je een onderdeel uit gnome wilt. als je gnome een beetje bruikbaar wilt installeren zijn gnome-core gnome-panel gnome-control-center en gnome-session genoeg. ik zou gdm of xdm ook installen omdat je dan je zelf grafisch kunt aanmelden.

Verwijderd

Topicstarter
Is er geen site die precies uitlegt aan sukkels als ik, hoe dit allemaal te installeren ?? want er missen ook steeds pakketen etc.

Thx

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Idee: als je 'apt-get install konqueror' draait, dan worden natuurlijk ook alle dependencies meegeïnstalleerd. Je hebt dan als het goed is alles wat je nodig hebt, waaronder een XFree86 versie 4.x (het lijkt erop dat je nu 3.x hebt). Mocht je nog steeds die X-error krijgen, dan draai je 'apt-get install xserver-xfree86', dat levert versie 4.1 op en zal de 3.x-versie verwijderen.

Verwijderd

Topicstarter
om een of andere rede kent ie al die paketten niet ?? kan ik geen andere lokatie kiezen voor die paketten ? en zo ja, weet je een goeie ?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Kun je de inhoud van je sources.list eens posten? Ik herinner me een bug in de installatie van Woody die ervoor zorgt dat je met een sources.list van potato blijft zitten. In dat geval zou het al je problemen verklaren en zijn ze op te lossen door simpelweg even je sources.list te wijzigen en even een update/upgrade te draaien.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:28
zou het niet makkelijk zijn dan gewoon 4,2,0 te installeren?
is zo te downloaden op www.xfree86.org :)
paar tarbalzz downen en klaar installen maar :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Nee, want dan gooi je het packagesysteem helemaal kapot als je het niet helemaal goed doet. Alle of in ieder geval bijna alle software werkt prima met 4.1, dus die is goed genoeg. 3.3.6 is nu echter gewoon te oud aan het worden.

En ja, er zijn ook debianpackages te maken of te vinden van XFree86 4.2, maar die zijn ook niet officieel...beter nog even wachten daarmee.

Verwijderd

Topicstarter
Het staat op een andere pc daar kan ik dus niet vandaan plakken. Maar het is een lijst met servers die ik heb ingevoerd bij de installatie. met de ftp van cistron voraan.

Waarop moet ik letten, hoe moet ik hem aanpassen ??

thx,
dammie

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

code:
1
2
3
deb http://ftp.nl.debian.org/debian woody main contrib non-free
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US woody/non-US main contrib non-free
deb http://security.debian.org stable/updates main contrib non-free

Die laatste regel gaat je nu nog niet helpen, maar zal later security-updates gaan bevatten verwacht ik. Als je na de release van Woody in testing wilt blijven, dan moet je even overal van 'woody' 'testing' maken, als je gewoon bij woody wilt blijven dan staat het zo wel ongeveer goed.

* odysseus draait overigens zonder contrib en non-free in zijn sources.list, maar raadt het aan de gewone gebruiker wel aan om die erin te zetten.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 11 juni 2002 20:02 schreef MR_Dammie het volgende:
Het staat op een andere pc daar kan ik dus niet vandaan plakken.
Als je op die computer een ssh server hebt (zoniet: apt-get install ssh), dan kun je vanaf je Windows computer met een ssh-client ('Putty' is een bekende) over het netwerk inloggen op je Debian bak. Dan kun je onder andere je sources.list hier makkelijk copy/pasten.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe open je die file ??

Pico werkt niet :) is redhat alleen zeker ?

Thx,
Dammie

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 20:20 schreef MR_Dammie het volgende:
Hoe open je die file ??

Pico werkt niet :) is redhat alleen zeker ?

Thx,
Dammie
nee hoor, pico is niet alleen voor redhat... en idd - probeer nano eens... (lijkt op pico)
je kunt m eventueel ook openen met vi, die zit bij alle distro's... :)

• GeeMoney
nano vind ik een goede.

nano /etc/apt/sources.list
more /etc/apt/sources.list

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Pico zit niet in Debian omdat er iets engs was met de license van Pico (hij voldoet niet aan de DFSG). Nano is een pico-clone (met wel een 100% Free license).

Verwijderd

Topicstarter
Dit gaat stukken beter, heb nu dingen geinstallerd. Hij zeurt alleen nog dat ie geen monitor kan vinden. Maar dat moet wl t everhelpen zijn ergens.

Thx
Dammie

Verwijderd

Topicstarter
Is er in debian geen auto config gebeuren. ivm de bus identifier van me video kaart en de monitor gegevens. Is bij elkaar geraapte rommel :) Weet ik niks van.

Gr,
Dammie

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het merk van je videokaart moet je zo kunnen zien als je even je kast openschroeft, evenals het type. Van je monitor is iets lastiger, maar misschien dat het typeplaatje achterop wat informatie geeft. Anders is het een kwestie van langzaam de waarden in je configuratiebestand omhoog zetten tot het naar je zin is :). Je kunt met dpkg-reconfigure xserver-xfree86 je beeld opnieuw configureren, wijzigingen kun je ook aanbrengen in /etc/X11/XF86Config-4.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ook is er nog 'X -configure', de auto-detectie-mogelijkheid van X. Deze probeert zo goed mogelijk je videokaart te detecteren en spuugt dan een config uit.

• GeeMoney
Op woensdag 12 juni 2002 18:19 schreef MR_Dammie het volgende:
Is er in debian geen auto config gebeuren. ivm de bus identifier van me video kaart en de monitor gegevens. Is bij elkaar geraapte rommel :) Weet ik niks van.

Gr,
Dammie
hoef je als eht goed is niet op te geven als ie PCI of AGP is hoor, gewoon leeg laten en als X opstart met standaard instellen gewoon ff nieuwste /stable drievrs downen en installen :)

edit:

wij tweakers doen mekaar altijd de groeten btw :)

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 15:22
vergeet alles wat hier staat en print / lees dit ff door. werkt gegarandeerd :)

http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Handleiding
Debian GNU/Linux 2.2
Voor IBM-compatible PC's
Achtergronden, Installatie en Gebruik
dat is voor potato :P

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Die handleiding gaat voor een groot deel ook voor Woody op (niet tot op de letter uiteraard).

Maar moest daarvoor een meer dan 3 maanden oud topic gekicked worden :?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.