• oogapp0ltje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Allemaal hebben we er mee te maken gehad, vruchtwater leverde ons in het eerste stadium van ons leven het benodigde voedsel en zuurstof, de zuurstof die wordt aangeleverd is in vloeibare vorm en wordt via de placenta in het lichaam toegedient, niet via de longen want die zijn nog niet volledig ontwikkeld.
Zou het mogelijk zijn om een mens danbehalve in het baby-stadium ook vloeibare zuurstof toe te kunnen dienen?
Vruchtwater blijkt vrijwel onmogelijk te zijn om na te maken, en vloeibare zuurstof heeft een temperatuur van -183 graden, onze longen zouden vrijwel meteen bevriezen, dus het moet een mengsel zijn.

Tijdens de groei van ons lichaam zou het kunnen zijn dat deze speciale functie van ademen geblokkeerd wordt, maar als dat niet zo zou zijn en we zouden het mogelijk kunnen maken zou dat een uitkomst kunnen zijn voor ons dagelijks leven.

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

Verwijderd

Neej, kan volgens mij ook niet, omdat een babylichaam daarvoor gebouwt is, babylichaam is heeel anders als een volwassenen

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Dido

heforshe

Ehh... Als je gewoon zuurstofrijk bloed toedient (Waar je het vandaan haalt moet je zelf weten, bij babies komt 't van ma :) ) en zuurstofarm bloed afneemt, kan 't wel, da's hetzelfde als er gebeurt bij een baby dacht ik. Ik zie niet in wat dat met vruchtwater te maken heeft...

En is dit een W&L topic?

Wat betekent mijn avatar?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ravenof schreef:
de zuurstof die wordt aangeleverd is in vloeibare vorm
Welnee. De zuurstof is gewoon in water opgelost en er kan behoorlijk wat in. We kunnen best een zuurstofrijke oplossing namaken.
Sterker nog, de Seals [commando eenheid] hebben een techniek
waarbij ze hun longen vol laten lopen met een zuurstofrijke vloeistof, zodat ze zonder perslucht lange tijd onder water kunnen blijven.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Ik heb een tijd terug iets gelezen over een muis die per ongeluk in een zuurstofrijke vloeistof viel, en na een hoop paniekerig gedrag, wel gewoon bleef leven.

Het grootste probleem met het ademen van vloeistoffen is niet zozeer het zuurstofgehalte, maar gewoon de massa die de vloeistoffen hebben, waardoor je niet snel genoeg kunt ademen en dus langzaam stikt. Bovendien raken mensen vrijwel altijd in paniek, maar da's maar bijzaak :P

Edit: Nee, ik heb het btw. niet over een scene uit 'The Abyss' >:)

En een linkje: http://www.ahsc.arizona.edu/opa/horizons/2000/fall/pg10.htm

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Wat heeft vruchtwater hiermee te maken? De baby krijgt voedingsstoffen en zuurstofrijk bloed aangeleverd door de navelstreng zoals al eerder gezegd is. De bay zou net zo goed in melk kunnen zwemmen ofzo, dat maakt verder voor de zuurstof weinig uit.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 12:40

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 11 juni 2002 16:58 schreef VageGast het volgende:
Biertje?

nee dat kan dus niet...
Jij bent het niveau van een zuigeling nog lang niet ontstegen geloof ik. Blijf weg uit een topic als je niet normaal kunt reageren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-01 13:43

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Een baby krijgt zijn/haar zuurstof van de moeder, via de placenta en de navelstrengbloedvaten, NIET via het vruchtwater. Klopt dus niet waar jij vanuit gaat.

De navelstreng-ader is daardoor de enige ader waardoor zuurstofrijk bloed stroomt (voor de geboorte).

Zelfs als het vruchtwater zuurstofrijk zou zijn, zou de baby nog niet voor zijn zuurstofbehoefte afhankelijk kunnen zijn van die voorziening: Voor de geboorte gaat niet het gehele hartminutvolume door de longen maar wordt "gebypassed" door een tweetal shunts in / nabij het hart.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Even een aantal reacties verwijderd die totaal niets bijdroegen aan de discussie. Alleen reageren als je iets te melden hebt - aan flauwe opmerkingen hebben we hier niets (zoals Exirion ook al zei).

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Op dinsdag 11 juni 2002 16:56 schreef Ravenof het volgende:
Allemaal hebben we er mee te maken gehad, vruchtwater leverde ons in het eerste stadium van ons leven het benodigde voedsel en zuurstof, de zuurstof die wordt aangeleverd is in vloeibare vorm en wordt via de placenta in het lichaam toegedient, niet via de longen want die zijn nog niet volledig ontwikkeld.
Euh, heb ik het nu helemaal mis als ik dacht dat het zuurstof hoofdzakelijk gewoon via de navelstreng (bloed) werd toegevoerd en niet door het vruchtwater waar een ongeboren baby in hangt? Pasgeboren baby's worden daarom toch op hun kop gehouden (en middels een tik op de billen aan het janken gebracht), zodat alle vocht uit de longen verdwijnt en ze op longademhaling overgaan? :o

Edit: Niep was me voor :)

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• Christiaan
Op dinsdag 11 juni 2002 16:56 schreef Ravenof het volgende:
Zou het mogelijk zijn om een mens danbehalve in het baby-stadium ook vloeibare zuurstof toe te kunnen dienen?
Vruchtwater blijkt vrijwel onmogelijk te zijn om na te maken, en vloeibare zuurstof heeft een temperatuur van -183 graden, onze longen zouden vrijwel meteen bevriezen, dus het moet een mengsel zijn.

Tijdens de groei van ons lichaam zou het kunnen zijn dat deze speciale functie van ademen geblokkeerd wordt, maar als dat niet zo zou zijn en we zouden het mogelijk kunnen maken zou dat een uitkomst kunnen zijn voor ons dagelijks leven.
Het antwoord is eigenlijk al gegeven; zuurstof wordt geleverd door de moeder via de navelstreng.

Bovendien kunnen menselijke longen gewoon zuurstof onttrekken aan water. Ooit 'The Abyss' gezien? Het duikerspak in die film bestaat echt. Het wordt een aqualung genoemd en laat de longen vollopen met zuurstof-rijk water. Het is even wennen, maar je kunt gewoon blijven ademen. Zulke pakken zijn perfect voor de echt diepe duiksessies. De longen zouden anders ingedrukt worden door de druk.

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Op dinsdag 11 juni 2002 17:38 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
[...] Het is even wennen,...
Dat lijkt me ook ja * slik* :) Ik heb die film ook meerdere malen gezien, maar dat dat pak echt bestond wist ik nog niet.

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• Christiaan
Op dinsdag 11 juni 2002 17:42 schreef testcase het volgende:
Dat lijkt me ook ja * slik* :) Ik heb die film ook meerdere malen gezien, maar dat dat pak echt bestond wist ik nog niet.
Ik had alleen wel begrepen dat de techniek nog niet helemaal 'veilig' is. Lang niet iedereen schijnt het goed aan te kunnen. Psychologisch gezien is het ook niet eenvoudig om je longen zo even vol te laten lopen. Instinctief ga je juist proberen dat water weer uit je longen te krijgen door te kuchen.

• -Stef-
  • Laatst online: 17-01 11:33

-Stef-

Slainthe!

[..]

Het antwoord is eigenlijk al gegeven; zuurstof wordt geleverd door de moeder via de navelstreng.

Bovendien kunnen menselijke longen gewoon zuurstof onttrekken aan water. Ooit 'The Abyss' gezien? Het duikerspak in die film bestaat echt. Het wordt een aqualung genoemd en laat de longen vollopen met zuurstof-rijk water. Het is even wennen, maar je kunt gewoon blijven ademen. Zulke pakken zijn perfect voor de echt diepe duiksessies. De longen zouden anders ingedrukt worden door de druk.
Klopt, zoek maar eens op "liquid breathing" e.d. Is bere interessant maar verkeert nog altijd in een ontwikkelings stadium. Schijnt wel erg pijnlijk te zijn en je moet een groot hart (figuurlijk) hebben om het aan te durven.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• -Stef-
  • Laatst online: 17-01 11:33

-Stef-

Slainthe!

Op dinsdag 11 juni 2002 17:53 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:

[..]

Ik had alleen wel begrepen dat de techniek nog niet helemaal 'veilig' is. Lang niet iedereen schijnt het goed aan te kunnen. Psychologisch gezien is het ook niet eenvoudig om je longen zo even vol te laten lopen. Instinctief ga je juist proberen dat water weer uit je longen te krijgen door te kuchen.
Inderdaad. Als je voor het eerst ga SCUBA-en (?) dan heb je ook de neiging je adem in te houden wanneer je onderwater gaat (ik in ieder geval wel). Dit is dan nog even erger.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op dinsdag 11 juni 2002 17:55 schreef -Stef- het volgende:
Schijnt wel erg pijnlijk te zijn en je moet een groot hart (figuurlijk) hebben om het aan te durven.
Een van de grootste problemen van het duiken op die manier is, dat de vloeistof perfect op 37 graden moet worden gehouden, omdat er anders onmiddelijk onderkoelingsverschijnselen optreden omdat de warmteafgifte van het lichaam aan het water veel groter is, dan de warmteafgifte naar lucht. Daarom is het inademen van het water om je heen nog steeds niet zo makkelijk.

En vergeet niet dat zout water ook nog eens gevaarlijke effecten kan hebben, zoals irritatie van longen en misschien zelfs wel kristalvorming nadat je weer normaal gaat ademen. Bovendien lost CO2 vrij slecht op in water, waardoor je een CO2-vergiftiging kunt krijgen. Een overschot aan CO2 geeft overigens het gevoel dat je stikt, het is de prikkel die ervoor zorgt dat je blijft ademen.

Alleen het lijkt me wel ongeloofelijk leuk om het te kunnen :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-01 13:43

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Binnen de geneeskunde wordt in uitzonderlijke gevallen gebruik gemaakt van "Liquid Ventilation", Google maar eens op "perfluorocarbon" en / of "severe ARDS" oid.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 17:57 schreef -Stef- het volgende:

[..]

Inderdaad. Als je voor het eerst ga SCUBA-en (?) dan heb je ook de neiging je adem in te houden wanneer je onderwater gaat (ik in ieder geval wel). Dit is dan nog even erger.
Ja was bij mij de eerste keer ook. Is echt heel erg wennen om door zo'n ding te ademen. In het begin ga je ook veel te snel ademenen door het mondstuk omdat je denkt dat je anders stikt, terwijl je eigenlijk gewoon heel rustig moet ademen.

Verwijderd

'vloeistof-ademen' bestaat wel, maar werkt met een speciale vloeistof, en het is geen aqualung.
een aqualung is een duikapparaat waarmee lucht wordt hergebruikt (dmv filteren en aanvullen vd zuurstof uit een fles).
een groot voordeel daarvan is dat er geen luchtbellen in het water komen, zodat daardoor bvb vissen niet opgeschrikt zullen worden, en de vijand je niet snel in de gaten zal hebben..

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

het 'erin' krijgen lijkt me stukken minder lastig als het 'eruit' krijgen.

"In the average adult, tidal volume is about 0.5 liters. However, the lungs can hold a total of about 4-6 liters, which is close to ten times the tidal volume."

wat dus wil zeggen dat je even 4-6 liter (!) eruit mag kotsen eer dat je weer lucht kunt ademen. auw.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Is wel een geinig onderwerp.

De vloeistof waarmee je kunt ademen, is een soort van vloeibare silicaat waarin een enorm hoge concentratie zuurstof is op te lossen.

Babies die (veel) te vroeg geboren worden hebben als grootste probleem dat ze nog nouwelijks longblaasjes hebben, alleen nog maar aanvoerbuisjes. De longblaasjes veroorzaken de enorme oppervlaktevergroting die nodig is voor een goede zuurstof opname. Verder is de oppervlaktespanning in jonge longen nog een stuk hoger, waardoor gaswisseling ook moeilijker wordt.

Door nu de longen van vroeggeboren babies vol te spuiten met die zuurstofrijke vloeistof, kun je ze veel jonger laten overleven, omdat je de oppervlaktespanning verlaagt en zo de gaswisseling verbetert.

Een normale zwangerschap duur circa 9 maanden, maar door die vloeistof te gebruiken kun je babies van 5 maanden laten overleven! Die zijn dus 4 maanden te vroeg geboren!!!
(sorry voor de uitroeptekens, maar ik vind dat dus geweldig :) )

Lekker makkelijk als je een drukke baan hebt (als vrouw dan :9 )

Verwijderd

Het lijkt mij dat als een kind 4 maanden te vroeg wordt geboren dat 't zowiezo doodgaat, aangezien de longen niet het enige zijn dat nog niet ontwikkeld is. Het probleem met de longblaasjes kan je omzeilen door een hart/long machine.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op dinsdag 11 juni 2002 17:05 schreef Fused het volgende:

[..]

Welnee. De zuurstof is gewoon in water opgelost en er kan behoorlijk wat in. We kunnen best een zuurstofrijke oplossing namaken.
Sterker nog, de Seals [commando eenheid] hebben een techniek
waarbij ze hun longen vol laten lopen met een zuurstofrijke vloeistof, zodat ze zonder perslucht lange tijd onder water kunnen blijven.
[miereneuken]
Nou, de hoeveelheid zuurstof die direct is opgelost in het plasma bij een normale luchtdruk is relatief klein vergeleken met de hoeveelheid zuurstof die gebonden is aan het eiwit hemoglobine. Het hemoglobine in bloed is bij een normale ventilatie voor reeds 98% verzadigd met zuurstof (daarom heeft het ook vrij weinig zin om extra zuurstof toe te dienen als bijvoorbeeld de luchtweg naar 1 long geblokkeerd is). De hoeveelheid zuurstof (gassen in het algemeen eigenlijk) die direct is opgelost in het plasma kan echter wel toenemen als de omgevingsdruk toeneemt (hier maken ze bijvoorbeeld gebruik van bij het behandelen van duikersziekte)
[/miereneuken]

Maar over de zuurstofverziening van een ongeboren kind: die loopt gewoon via de placenta (via het bloed dus). De moeder ademt voor het kind. De overdracht van zuurstof vindt ook niet plaats in vloeibare vorm (je moet zuurstof ontzettend afkoelen/samendrukken om het vloeibaar te krijgen), maar in gebonden vorm (zoals hierboven genoemd). En dat het niet mogelijk is om vruchtwater na te maken...tjah is dat zo wonderlijk? Het lichaam kan zoveel wat 'wij' niet kunnen; probeer maar eens een cel te 'maken'.

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Even over het inademen van een vloeistof. Lijkt me praktisch een erg lastige zaak omdat daarbij de vloeistof tevens in de slokdarm terecht zal komen. Luchtpijp en slokdarm zijn tijdens het ademen beiden namelijk niet afgesloten. Tijdens het slikken wordt de luchtpijp afgesloten. Er is geen mogelijkheid voor een mens om zijn slokdarm af te sluiten. Tenzij er een of ander speciaal apparaat in de mond genomen moet worden of zo.

In theorie kunnen longen inderdaad uit een vloeistof zuurstof opnemen. Sterker nog, dit is wat een long in de praktijk juist doet! De zuurstofrijke lucht die je inademt, komt langs de longblaasjes. Deze zijn bedekt met een dun laagje vloeistof/slijm. Hierin moet eerst de zuurstof uit de lucht oplossen zodat het daarna in de longblaasjes opgenomen kan worden in het bloed.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-01 09:06
Op woensdag 12 juni 2002 17:29 schreef rsmit het volgende:
Even over het inademen van een vloeistof. Lijkt me praktisch een erg lastige zaak omdat daarbij de vloeistof tevens in de slokdarm terecht zal komen. Luchtpijp en slokdarm zijn tijdens het ademen beiden namelijk niet afgesloten. Tijdens het slikken wordt de luchtpijp afgesloten. Er is geen mogelijkheid voor een mens om zijn slokdarm af te sluiten. Tenzij er een of ander speciaal apparaat in de mond genomen moet worden of zo.
Wel eens van intuberen gehoord? Dan is dat probleem ook opgelost.
Pagina: 1