Toon posts:

spdif -->optisch, geen geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een SB Audigy, waarvan ik de spdif uitgang via een verloopje heb aangesloten op mijn versterker. Het verloop is als volgt: mono jack plug aan de 'kaartkant' van de kabel, een tulp aan de andere kant. Daarop zit een omvormerkastje aangesloten die er optisch uit van maakt, en tenslotten een 3 meter lange optische kabel.

Probleem: ik krijg geen geluid als ik de digitaal optie aanzet. Ik heb de optische kabel gecheckt, die's goed. Ik heb rood licht aan de uitgang kant van de omvormer, en dat gaat mee aan en uit als ik op de computer de optie aan of uit zet, dus volgens mij moet dat ook werken. De ingang op de versterker is ook goed, die heb ik ook getest. ik weet het dus ff niet meer. Iemand?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:55

Boss

+1 Overgewaardeerd

Verschillende bitrates misschien?

Ik weet er niet heel veel van, maar volgens mij zijn er verschillende frequenties voor die laser-pulsjes. En als de uitgang van de ene een andere bitrate heeft dan de ingang van de andere.... dan lukt t niet.

Maar ik kan er natuurlijk ook volledig naast zitten.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Je omvormer werkt dus wel. Ik verwacht ook wel dat de kabel en je versterker goed zijn.

Weet je zeker dat er coax uit je audigy komt? of TTL? Ik verwacht nl de laatste. Deze werkt op 0 - 5V, terwijl Coax op iets van -1 tot 1V werkt. Kan best zijn dat de omvormer alles als een 1 ziet, waardoor je continu licht uit je omvormer hebt, ipv heel snel knipperend (knipperen kan je toch niet zien).

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 15:12
Helpt het niet al je het aantal hz'en verandert van je spdif uitgang m.b.v. audiohq?

offtopic
Waar heb je zo'n omvormkastje gehaald? Ik ben namelijk ook wel geinteresseerd.

Laat het ff weten als je er uitkomt.

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Op dinsdag 11 juni 2002 18:23 schreef Gurneyhck het volgende:
offtopic
Waar heb je zo'n omvormkastje gehaald? Ik ben namelijk ook wel geinteresseerd.

Laat het ff weten als je er uitkomt.
Conrad natuurlijk!! :D [topic=496900]
Ik heb er ook zo eentje in elkaar gezet. Echt gaaf *D

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 15:12
Op dinsdag 11 juni 2002 18:32 schreef Darkvater het volgende:

[..]

Conrad natuurlijk!! :D [topic=496900]
Ik heb er ook zo eentje in elkaar gezet. Echt gaaf *D
Darkvater, kun je eens ff zeggen aub waar ik precies van die convertor kaartjes kan vinden bij conrad (of een andere site). Ik kan ze namelijk nie vinden bij conrad (ligt vast aan mij hoor).

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Op dinsdag 11 juni 2002 20:51 schreef Gurneyhck het volgende:

[..]

Darkvater, kun je eens ff zeggen aub waar ik precies van die convertor kaartjes kan vinden bij conrad (of een andere site). Ik kan ze namelijk nie vinden bij conrad (ligt vast aan mij hoor).
Ja hoor, ik had er ook de grootste problemen mee.
Dit was mijn bestellijstje bij Conrad:
1. 116726-89 -> Opto-coax interfaceconverter
2. 731064-89 -> Cinch stekker geel (voor cinch ingang)
3. 731480-89 -> (2x) voor uitgang sblive naar ingang cinch en voor voeding
Als je naar de site van Conrad (liever conrad.com, daar hebben ze veel plaatjes, en dan kan je op conrad.nl bestellen) gaat en op zoeken het nummer intypt, gaat ie gelijk naar de goede item. Die Opto-Coax is een bouwpakket, dus je moet zelf solderen (dat was echt gaaf :z), anders moet je eentje zoeken die al klaar is, maar die is al gelijk 3-4 keer zo duur.

Je kan ook kijken op http://www.hardwarexpo.net/sblive1.html, hij heeft me eerlijk gezegd doorheen geloodst :Y)

I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Verwijderd

Topicstarter
Je omvormer werkt dus wel. Ik verwacht ook wel dat de kabel en je versterker goed zijn.
Weet je zeker dat er coax uit je audigy komt? of TTL? Ik verwacht nl de laatste. Deze werkt op 0 - 5V, terwijl Coax op iets van -1 tot 1V werkt. Kan best zijn dat de omvormer alles als een 1 ziet, waardoor je continu licht uit je omvormer hebt, ipv heel snel knipperend (knipperen kan je toch niet zien).
Ik heb zelf ook wel het idee dat alle losse dingen wel werken, alleen het totaal niet.

hmmm, ik zal eens ff met die bitrates en frequenties gaan spelen. Ik heb ook een cd wisselaar met optisch uit, en die werkt (uiteraard) ook goed op de dvd ingang. Welke bitrate heeft zo'n cd speler? Als ik de uitgang van de kaart instel op dezelfde bitrate zou dat toch moeten werken. Correct me if I'm wrong...

Ik weet niet of het coax of TTL is. Bij creative op de site adviseren ze zelf ook een verloopkabel van mono jack naar tulp, dus zo een heb ik ook. Alleen heb ik op mijn versterker alleen maar optisch in.
Maakt het trouwens nog iets uit hoe je je kabel soldeert? Nu zit de kern aan het 'pinnetje' van de tulp en de jack, en de mantel zit aan de mantel van de pluggen.

En ik heb mijn kastje inderdaad bij conrad gehaald, compleet (als in: geen bouwpakket) kosten ze €26,95.

Verwijderd

Dat is inderdaad goed, pen aan pen, SOURCE dus, en mantel is massa(ground of "-"), en ik dacht ook gelezen te hebben bij de Audigy dat hij Coax.Out is.

Maar volgens mij moet je een 3.5mm STEREO-plug gebruiken waarvan de top voor is, en middenstukje achter, en het lange stukje mantel(ground), dus het zou kunnen dat je met de mono plug de voor en achter signalen gestoord door de kabel krijgt ivm de mono 3.5mm plug, die zou ik maar eens nachecken. En dan komt er nog bij dat jij 5.1 hebt ipv van de SB LIVE 1024 PLAYER (3.1)
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/w.p.h.schouten/temporale/tydelijk/yellow-connector.jpg

Het kan ook nog zo zijn omdat je kaart 5.1 is, en het convertertje van Conrad maar 3.1 omzet, dat je versterker het helemaal niet snapt, als ik jouw was zou ik de CREATIVE helpdesk daar naar eens vragen hoe dat zit!

Heeft je versterker soms ergens een knopje om hem op DIGITAL IN te zetten, of doet hij dat automatisch?
Bij mijn MiniDiscRecorder moet ik hem omschakelen!

Verwijderd

Topicstarter
wat ik begreep is dat de digitale uitgang een digitaal signaal naar mijn versterker stuurt, die er verder mee aan het werk gaat en het dus verdeelt in voor en achter &zo. Dat hele voor en achter verhaal zou dan toch niet opgaan. Wat ik begreep is dat digitaal gewoon 1 signaal is.

Bij creative staat ook een mono jack aangegeven met aan de andere kant een tulp. Alleen zit er bij het voorbeeld dat ze gebruiken een versterker met tulp in....

Verwijderd

Topicstarter
ff een aanvulling: bij de aansluitopties voor een analoge speakerset moet er in de spdif aansluiting een stereoplug. Tenminste, dat staat op het plaatje....maar da's analoog, en ik wil digitaal

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Op woensdag 12 juni 2002 04:23 schreef harry het volgende:
Het kan ook nog zo zijn omdat je kaart 5.1 is, en het convertertje van Conrad maar 3.1 omzet, dat je versterker het helemaal niet snapt, als ik jouw was zou ik de CREATIVE helpdesk daar naar eens vragen hoe dat zit!
HUH??? Wat is dat nou voor onzin??? SPDIF is SPDIF... De converter van conrad zet alleen maar het coax signaal om naar optisch... Daar zit verder helemaal geen processor in om te kijken of het 5.1 of 3.1 is. Het apparaatje zelf is supersimpel in werking. Zet alleen maar een electrisch signaal om in een optisch signaal. Heb je niet een dvd/md speler die ook coax uit heeft? Dan kun je de werking van je converter controleren.

Ik denk nog steeds dat je geluidskaart of TTL uitstuurt, of zoals iemand anders zei, dat je front & rear kortgesloten hebt. Dan komt er ook geen geldig signaal uit.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Op woensdag 12 juni 2002 11:09 schreef Skwefje het volgende:
ff een aanvulling: bij de aansluitopties voor een analoge speakerset moet er in de spdif aansluiting een stereoplug. Tenminste, dat staat op het plaatje....maar da's analoog, en ik wil digitaal
Nee, er komt een digitaal geluid uit de 3.5mm stereoplug. Als je de andere kant van de kabel dan cinch maakt, kan je het aansluiten op je coax-in (of met converter op je opt-in), en genieten maar.

Ik heb het ook zo gedaan, en hij doet het.

Verwijderd

Topicstarter
m.a.w. ik zou er een stereo jack van moeten maken en dan zou hij werken? Het vage is dat ze bij creative 3 mogelijkheden aangeven:

1. AV receiver met een mono jack--> tulp verloop kabel (zoals ik nu heb)
2. analoge 5.1 speakerset, dan gaat er in de spdif een stereo jackplug met twee tulpjes aan de andere kant
3. een digitale 5.1 speakerset, dan gaat er zelfs een 4 voudige tulp (1 mantel en 3 signalen) in

En bij creative op de site (ben ondertussen wat gaan zoeken) zeggen ze dat een mono jack moet werken, omdat het digitale signaal op het puntje van de jack komt te zitten. Als dat klopt zou een stereoplug ook moeten werken.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Op woensdag 12 juni 2002 17:35 schreef Skwefje het volgende:
En bij creative op de site (ben ondertussen wat gaan zoeken) zeggen ze dat een mono jack moet werken, omdat het digitale signaal op het puntje van de jack komt te zitten. Als dat klopt zou een stereoplug ook moeten werken.
Een stereo-plug werkt. In principe is een mono ook goed, maar het kan zijn dat er iets niet goed gaat, en dus ook de andere gedeelte contact maakt in je geluidskaart. Dan krijg je dus front&rear door elkaar wat niet goed is. Als je een stereo neemt, weet je zeker dat je alleen de front hebt, en zal het dus altijd werken.

Verwijderd

Juist, dat laatste reply lijkt mij het meest logisch....

De foto van die stereo plug heb ik niet zelf verzonnen, die komt een jaar geleden van een site waar ze daar een artikel aan hebben gemaakt!!!

Ik vin idd wel dat Creative niet zo duidelijk met de uitleg van de aansluiting is, als je op hun site kijkt staan er vijf verschillende Audigy kaarten.
De simpelste met een zelfde yellow-connector als bij mij, en bij mij werkt het naar de MiniDiscRecorder, ik zelf heb helaas geen versterker met DIGI-Optisch anders kon ik het even checken....

Het vreemde is dat de Converter van Conrad alleen een MONO
tulp ingang heeft, specifiek voor de "front", anders was het geen probleem, er moet ook een logica zijn dat Conrad
hem alleen uitbrengt in STEREO-OUT voor MiniDiscRecorders.
Je kunt ook de telefoon van Conrad pakken, die hebben een speciale afd. waar ze voorlichting en advies geven over hun producten, die zouden het dan moeten weten!
Pagina: 1