[Digitale videocamera] Speciale hardware nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-03 09:52

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Ik wens u allen een goedemiddag,

Ik ga deze week een nieuwe bak kopen. Op deze nieuwe bak wil ik een digitale videocamera - die ik volgende maand ofzo koop - aansluiten.

Mijn vragen zijn...
- Moet ik bij de hardware die ik aanschaf nu op bepaalde zaken letten?
- Indien bovenstaande het geval is, geldt dit dan voor alleen mijn videokaart of ook geluidskaart etc.?
- Hebben jullie tips wat betreft de aan te schaffen hardware?
- Zijn er verschillende technieken om computer & digitale videocamera te verbinden of is het allemaal hetzelfde?
- Weet iemand misschien een URL waar ik meer informatie kan vinden over het aansluiten van een digitale videocamera op de computer, etc. etc. etc.

Ik dank u bij voorbaat voor uw reactie, en wens u een prettige dag verder.

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 23:25

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Een USB poort zou wel handig zijn :o

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je hebt meerdere opties:
-Videokaart kopen met vivo mogelijkheden (video in/out)
-Losse videobewerkingskaart kopen
-Firewirekaart kopen

Wil je het beste en snelste kunnen werken, kies voor de bewerkingskaart.
Wil je niet zo'n losse kaart kopen, neem dan een vivo kaart.
Mocht je een flinke proc('s) en ram aanschaffen, dan kun je in principe volstaan met een firewire kaart, alleen gaat dan dus ALLES softwarematig via je processor :r

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op dinsdag 11 juni 2002 16:15 schreef EXCalibur_EeK het volgende:
Hoop dat je usb 2 bedoelt, want usb 1 is VEEL te traag

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:01

Zoefff

❤ 

Op dinsdag 11 juni 2002 16:15 schreef EXCalibur_EeK het volgende:
USB poort?! Dat geeft hetzelfde effect als een film downloaden met n 56k :z

Maarja, ff over je nieuwe bak, er zijn tegenwoordig veel moederborden met firewire geintegreerd, misschien moet je daar eens naar kijken.

Als het videoediten dan bevalt, kan je altijd nog een (dure) videoediting kaart aanschaffen.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Zorg er gewoon voor dat je in ieder geval firewire op je pc hebt..

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Op dinsdag 11 juni 2002 16:20 schreef Zoefff het volgende:

[..]

USB poort?! Dat geeft hetzelfde effect als een film downloaden met n 56k :z
Ben nu toevallig bezig met UT2K3 te downen over mijn 56K modem.

Firewire is inderdaad de beste oplossing op dit moment.
(Ik kan je de Soundblaster Audigy aanraden, dit is een geluidskaart met een firewire aansluiting erop)

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Thanks for the replies! (ik vraag me nu af of mijn vraag wel in dit forum thuishoort :/ excuses als het niet helemaal goed is)

Hebben de nieuwste PC's ook FireWire op het moederbord dan? Ik schaf natuurlijk gewoon een van de nieuwste AMD's of P4's aan dus wat dat betreft kan mijn processor het wel trekken.

Uit jullie antwoorden wordt duidelijk dat er dus in ieder geval geluidskaarten en moederborden en videokaarten zijn waar FireWire (ik zal eens een search doen op het internet want ik heb geen idee wat dat is :P) "op zit"... zijn er nog meer hardware-onderdelen waar ik op moet letten?

Verwijderd

Sommige moederborden hebben al Firewire aan boord, de Asus A7V333 is daar 1 van.
Het beste wat je kunt doen is een Soundblaster Audigy nemen als geluidskaart, waar zoals gezegd al een Firewire poort zit.
Zorg voor een vlotte HD, dus geen 5400 RPM HD.

Het enigste wat je verder nog nodig hebt is software(Pinnacle Studio7 en Adobe Premiere zijn goede voorbeelden)

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Firewire Technology

"IEEE 1394 is a high-speed serial bus alternatively known as "FireWire"*..."

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
- Wat houdt het in als een moederbord FireWire aan boord heeft; bij een geluidskaart en videokaart kan ik me wat voorstellen... namelijk dat je gewoon achterin je computer de stekkertjes van je videocamera erin douwt... maar een moederbord!?

- Asus A7V333 is daar 1 van -> Thanks, zo te zien kost die 182 euro bij mijn favoriete shop
- Soundblaster Audigy nemen als geluidskaart -> Thanks, zo te zien kost die 100 euro bij mijn favoriete shop
- Zorg voor een vlotte HD, dus geen 5400 RPM HD. -> Komt goed!
- Software (Pinnacle Studio7 en Adobe Premiere zijn goede voorbeelden -> Ik neem aan dat er software bij de digitale videocamera zit!? Is er ook goede gratis software verkrijgbaar? (of evt. programma's zoals Nero die in combinatie met een astalavista crack perfect werken)

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Op dinsdag 11 juni 2002 16:40 schreef Barca het volgende:
- Wat houdt het in als een moederbord FireWire aan boord heeft; bij een geluidskaart en videokaart kan ik me wat voorstellen... namelijk dat je gewoon achterin je computer de stekkertjes van je videocamera erin douwt... maar een moederbord!?

- Asus A7V333 is daar 1 van -> Thanks, zo te zien kost die 182 euro bij mijn favoriete shop
- Soundblaster Audigy nemen als geluidskaart -> Thanks, zo te zien kost die 100 euro bij mijn favoriete shop
- Zorg voor een vlotte HD, dus geen 5400 RPM HD. -> Komt goed!
- Software (Pinnacle Studio7 en Adobe Premiere zijn goede voorbeelden -> Ik neem aan dat er software bij de digitale videocamera zit!? Is er ook goede gratis software verkrijgbaar? (of evt. programma's zoals Nero die in combinatie met een astalavista crack perfect werken)
Ja het is gewoon een aansluiting achter op de pc.
Afbeeldingslocatie: http://support.adaptec-de.com/img/1394.jpg

Er is genoeg software te vinden op internet. Ik geloof dat in Windows XP een programma zit om te monteren.

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 16:40 schreef Barca het volgende:

Bij losse firewire kaarten zit vaak een software pakket in de vorm van Ulead Videostudio SE, maar of je dit ook echt wil gebruiken, ik denk het niet :)
Bij XP zit een heel simpel programma, genaamd Windows Movie Maker, het werkt, maar daar is ook alles mee gezegd :)
Van Pinnacle Studio en Premiere zijn geen versies te downloaden die met een crack volledig te gebruiken zijn..

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-03 06:55

Metten

ik hou het graag simpel

Oja, ik zou voor FireWire geen SB Audigy nemen, die firewire poort is namelijk slechts 100 Mbit, dus daarmee zou je in de problemen kunnen komen met videohardware. Als je ook Analoge video i/o wilt zou ik een kaart als de Pinnacle Studio DV plus nemen, of eventueel een ATi Radeon all in wonder 8500DV.

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Firewire geeft heel aardige beeldjes. Je kan er prima mee werken en het is ook niet zo duur. Als je analoge video wilt gaan gebruiken moet idd zo'n pinacle kaart oid kopen.

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 16:52 schreef Metten het volgende:
Oja, ik zou voor FireWire geen SB Audigy nemen, die firewire poort is namelijk slechts 100 Mbit, dus daarmee zou je in de problemen kunnen komen met videohardware. Als je ook Analoge video i/o wilt zou ik een kaart als de Pinnacle Studio DV plus nemen, of eventueel een ATi Radeon all in wonder 8500DV.
Wat een bullshit, dan mag je mij uitleggen waarom ik met m'n externe IDE behuizing voor Firewire 30MB/Sec doorvoer haal.
De firewire controller op de Audigy heeft niks met de soundkaart oid. te maken, er zit nl. gewoon een losse chip op.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Op dinsdag 11 juni 2002 16:24 schreef EXCalibur_EeK het volgende:

[..]

Ben nu toevallig bezig met UT2K3 te downen over mijn 56K modem.
Ik heb lange tijd geleden ook wel films gedownd met mn 56K hoor...maar duurt wel extreem lang...

Mja, weer verder ontopic!

Wat voor cam. ga je kopen trouwens? Gewoon nieuwsgierig... :)

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Welke digitale videocamera... daar heb ik nog geen enkel idee over. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de bak die ik koop... ik wil gewoon dat het in ieder geval goed samenwerkt dus nu koop ik eerst een nieuwe bak (Heb nog een P400 |:() en dan een of andere goeie digitale videocamera. Eigenlijk zouden dit dus 2 subjects kunnen zijn; welke hardware & welke dig. videocamera. Maar laat ik nou eerst mijn bak maar eens kopen :P en dan als ik weer geld heb over een maand of 2 is het tijd voor een dig. videocamera.

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Ok laat ik een voorstel doen. Hierbij teken ik aan dat ik geen AMD vs. Intel discussie wil daar dat hier zijn doel voorbij zou schieten.

AMD Asus A7V333, Via, sound, DDR € 182,00
AMD XP 2000+ 1,666 GHz 133/266 DDR € 262,00
Superkoeler voor AMD etc. € 16,00
Geheugen 256 Mb SDRAM 333 Mhz DDR € 112,00 (X2 = € 224)
Maxtor 80 Gb hdd 7200 rpm UDMA 133 € 182,00
LiteOn 52x CD-Speler € 34,00
Floppydrive € 14,00
Videokaart: GEEN IDEE, TIPS?
ATX kast target standaard € 44,00
Creative Audigy Player incl. firewire € 100,00
Lite-On 40x 12x 40x CD-(Re)Writer € 120,00

Exclusief de videokaart is dit € 1178 / F 2596,-. Is dit wat?

Verwijderd

Veel informatie is hier te vinden:

www.nonlineair.nl

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 20:43 schreef Barca het volgende:
Ok laat ik een voorstel doen. Hierbij teken ik aan dat ik geen AMD vs. Intel discussie wil daar dat hier zijn doel voorbij zou schieten.

LiteOn 52x CD-Speler € 34,00
Floppydrive € 14,00
Videokaart: GEEN IDEE, TIPS?

Exclusief de videokaart is dit € 1178 / F 2596,-. Is dit wat?
Ziet er op zich goed uit, ik zou alleen wel een DVD-speler nemem, kost weinig extra.
Welke videokaart je moet nemen hangt er vanaf wat je er mee doet, als je toch veel games wil gaan doen zou ik zoiezo een Geforce4 Ti4200 nemen, niet al te duur en wel megagoeie prestaties.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Let wel ff op dat er ook SB Audigy's zijn ZONDER firewire (de goedkopere). Maar ik zie dat er bij je lijstje al expliciet bij vermeld is dat er firewire op zit, dus dan zit het wel goed :)

En als videokaart.. die geforce ti4200 is idd wel leuk.. ligt er ook aan wat je van plan bent met de pc.. die geforce is echt voor spelletjes.. maar je zou ook bijv. een matrox of ati radeon kunnen kopen.. allebei supergoede beeldkwaliteit, hardwarematige MPEG2 encoding (heeft de radeon iig wel, weet niet of de matox dat ook heeft) en je hebt ook varianten met extra functies speciaal voor beeldbewerken (zoals de radeon all-in-wonder). Zulke functies ben je niet specifiek nodig (je hebt immers al Firewire), maar het is wel leuk om te hebben als je toch al een video-editing bak aan het samenstellen bent :)

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Het gaat er mij vooral om dat de videokaart dus goed samenwerkt met een digitale videocamera. Ik speel eigenlijk geen spelletjes meer. Dus de vraag is of ik ook wat betreft de videokaart ergens op moet letten bij de aanschaf.

Verwijderd

Als je je bewerkte filmpjes wil wegzetten op VHS band moet je erop letten dat je een videokaart neemt met een goede TV-out functie.

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de reacties! Dit wordt hem dan, tenzij er nog mensen met goede tegenargumenten komen voor aanstaande zaterdag. :D

Lite-On 16x DVD 48x CD Retail € 56,00
Floppydrive € 14,00
Videokaart: Abit GeForce4 MX440 64 Mb + TV-Out € 182,00

Totaal: € 1382 / F 3045,53 (en afdingen naar € 1300 lukt wel 8-))

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 17:11 schreef Barca het volgende:
Het gaat er mij vooral om dat de videokaart dus goed samenwerkt met een digitale videocamera. Ik speel eigenlijk geen spelletjes meer. Dus de vraag is of ik ook wat betreft de videokaart ergens op moet letten bij de aanschaf.
Videokaart is in dat geval niet echt belangrijk, alle Nvidia kaarten voldoen daarvoor, dus ook een oude TNT1 o.i.d.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Op woensdag 12 juni 2002 20:39 schreef Barca het volgende:
Allemaal bedankt voor de reacties! Dit wordt hem dan, tenzij er nog mensen met goede tegenargumenten komen voor aanstaande zaterdag. :D

Lite-On 16x DVD 48x CD Retail € 56,00
Floppydrive € 14,00
Videokaart: Abit GeForce4 MX440 64 Mb + TV-Out € 182,00

Totaal: € 1382 / F 3045,53 (en afdingen naar € 1300 lukt wel 8-))
CD-Writer???
Doe niet zo ouderwets man, gaat maar 700 mb op |:(

Pleur r n DVD-Writer in :+ :P

Nej, mooi systeempje hoor! Daar doe je nog wel ff mee!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Phew ja.... dat lijkt me ook wel wat een DVD-writer. Nog effies te duur...

Nog 2 vraagjes
1. Er werd gepost dat ik erop moet letten dat ik mijn videokaart een TV-out uitgang heeft als ik op VHS banden op wil nemen. Maar ik kan dan toch gewoon mijn videocamera aan de video aansluiten, welke het weergeeft aan de TV?

2. Op het bovenstaande moederbord zit al een geluidskaart... en het moederbord heeft een firewire aansluiting zoals door iemand vermeld. Wat is dan eigenlijk de reden om ook nog een geluidskaart (Creative Audigy Player incl. Firewire) te kopen (die ook een firewire aansluiting heeft)?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op woensdag 12 juni 2002 21:43 schreef Barca het volgende:
Phew ja.... dat lijkt me ook wel wat een DVD-writer. Nog effies te duur...

Nog 2 vraagjes
1. Er werd gepost dat ik erop moet letten dat ik mijn videokaart een TV-out uitgang heeft als ik op VHS banden op wil nemen. Maar ik kan dan toch gewoon mijn videocamera aan de video aansluiten, welke het weergeeft aan de TV?
ja, maar dan moet je het eerst van je pc naar je camera sturen, en dan van je camera naar je video.. lijkt mij handiger als je het in 1 keer van je pc naar vhs stuurt.. maarja wie ben ik ;) En tegenwoordig heeft toch bijna elke videokaart tv-out.
2. Op het bovenstaande moederbord zit al een geluidskaart... en het moederbord heeft een firewire aansluiting zoals door iemand vermeld. Wat is dan eigenlijk de reden om ook nog een geluidskaart (Creative Audigy Player incl. Firewire) te kopen (die ook een firewire aansluiting heeft)?
zo'n sb audigy heeft gewoon een veel mooiere geluidsweergave dan onboard geluid (als je goede boxen gebruikt).. die Firewire functie van de Audigy ben je dan idd niet nodig, maar ik zou toch een losse geluidskaart gebruiken (kan ook een oudere en goedkopere SB Live! ofzo zijn). En omdat onboard sound meer gebruik maakt van de processor krijg je daar _misschien_ wel weer problemen mee met videobewerken (stotterend geluid, ruis oid). Je zou het anders ook even kunnen proberen met onboard sound. Als jij er zelf tevreden mee bent gebruik je gewoon onboard sound en als het niet bevalt kun je altijd nog een Audigy oid kopen :)
Pagina: 1