Voeding warmte tegenhouden

Pagina: 1
Acties:

• Mark83
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-08 13:19
Een voeding in de PC produceert warmte.
Plexiglas isoleert.
Zou het mogelijk zijn om plexiglas behuizing te maken en deze om je voeding te bouwen. De warmte die word ontwikkeld kan op deze manier niet meer de kast in, en alleen via de ventilatoren naar buiten, om te zorgen dat er niet een onderdruk ontstaat (zou je hebben als je um helemaal afsluit) moet je een ruimte laten tussen de voeding en het plexieglas, en dan aan de achterkant van je pc gaatjes boren waardoor deze lucht aangezogen kan gaan worden (kan een schema maken mocht dit nodig zijn)
In de open ruimte die tussen de ijzere kast van de voeding en het plexiglas zit kan je maybe nog wat ledjes ofzo erin stoppen (stroom kan je gewoon uit je voeding aftappen).
Is dit een goed idee, of word ik voor zwakzinnige uitgemaakt als ik dit doe? }:O

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ehm waarom denk je dat voedingen met 2 fan's het beste zijn?
Lucht aanzuigen vanuit de kast en die naar buiten blazen is het beste.
Als je dus totaal wil voorkomen dat er warmte ontsnapt, zou je dus idd een plexi behuizing kunnen maken die helemaal dicht is op de 2 fan openingen na.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:48

Felyrion

goodgoan!

als ik dit zo lees, klinkt mij dit best geloofwaardig in de oren. Eigenlijk moet je eens een temp metertje plaatsen, de temp opmeten, en dan je constructie proberen te bouwen en weer opmeten :)

misschien is een intak fannetje aan de bovenkant een id?

klinkt wel goed iig :P

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Volgens mij is dat niet echt nodig, bij mij zitten er gaten aan de onderkant van mijn voeding, maar als ik die dicht zou maken wordt zou mijn kast er niet kouder op worden, omdat er dan minder warme lucht afgevoerd word. De proc produceerd nl de meeste warmte en zit bij mij recht onder mijn voeding, die warme lucht wordt dus voor een groot deel afgevoerd door de voeding(fan).

Als er nou geen fan in je voeding zou zitten heb je misschien een punt, maar volgens mij kan je dan ook nog gewoon beter het metaal laten zitten, voel maar eens aan je zijpanelen, je lucht temp in je kast is misschien 30 graden, maar die platen voelen gewoon koud ==> warmte transport vind niet makkelijk plaats door metalen panelen.

Strava

• Mark83
Intake aan de bovenkant gaan niet lukken aangezien ik een bigtower heb met de voeding in het midden :'(, kheb geen zin om al mijn kabels te verlengen.
Kzal strax uns langs de gamma fietsen om wat plexie te halen. Kben trouwens wel blij dat dit idee niet meteen helemaal afgekeurd word }:O kga proberen er iets leuks van te maken :) ... als het lukt komen er beslist foto's van :)

• Mark83
Kheb een plaatje getekend van hoe ik het wel maken (microsoft word rulez in het wereldje van techinisch tekeningen :Y))
Maar ik kan op dit moment het ffies nergens neerzetten :'(
Is er iemand die ik het ffies kan mailen? Het plaatje is 35 kb groot. }:O

• Prulleman
  • Nu online
mail maar, nvalphen@hotmail.com

maar volgens mij gaat het dus echt niks uitmaken in temp... (volgens mij wordt ie zelfs warmer)

Strava

• krozzzkabouter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

krozzzkabouter

Vroemmm vroemm....

Lijkt me wel een koel iedee :) . Alleen wie gaat het nou uitproberen :? , nee, ikke niet :P

Specs: [Gamestation] - [Laptop] - [Server/Mediacenter]

• Mark83
Ik ga het zeker uitproberen :D ... al is het maar om bezig te zijn (khoop maar dat mijn voeding het overleeft :S ... kmoet die nl. ook beetje gaan modden) }:O

• Prulleman
  • Nu online
plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~janne033/voeding.jpeg

Strava

• Prulleman
  • Nu online
Dit zou nog best weleens kunnen werken ja, (ik snapte niet echt wat je bedoelde denk ik :D)

Ik zou er dan zeker nog wel een andere casefan in hangen (zie voor de reden eerdere reply)

Strava

• Mark83
Thank You }:O

• Mark83
Ik moet uns gaan rondsnuffelen welke fans erin kunnen, verder wil ik trouwens ook de lucht onderdoor laten aanzuigen en bovenlangs ... daarvoor moetie op pootjes komen te staan van 1,5 cm hoog ofzo, dus dan totaal geen contact meer met de systeemkast, behalve waar die op de achterkant zit geschroeft.
Strax eerst maar eens de maten opmeten die mijn voeding heeft, en dan is hopelijk nog de gamma open :) ... kheb in ieder geval dit weekend wat te doen }:O

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Die achterste fan veroorzaakt zo veel te weinig intake..
Omdat je outtake een werveling naar buiten veroorzaakt en doordat de achterste fan de lucht echt van de zijkanten moet zuigen houdt ie geen kracht.

ik zou iig de aanzuiging vanuit de kast behouden, dus achterkant een gat van 8 cm.

• Mark83
Op dinsdag 11 juni 2002 16:45 schreef KillerAce_NL het volgende:
Die achterste fan veroorzaakt zo veel te weinig intake..
Omdat je outtake een werveling naar buiten veroorzaakt en doordat de achterste fan de lucht echt van de zijkanten moet zuigen houdt ie geen kracht.

ik zou iig de aanzuiging vanuit de kast behouden, dus achterkant een gat van 8 cm.
Daarom wil ik um ook op pootjes zetten enzo, maar ik denk dat je die post net gemist hebt }:O

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Op deze manier zal je warme lucht weer terug worden aangezogen door je voeding.
De intake moet dus een eindje van de outtake vandaan zitten of je moet met spoilers/schoorsteen gaan werken.

Een cliche is ooit origineel begonnen

• Mark83
Je hebt gelijk. Dus ik zal een soort fanduct moeten gebruiken om de lucht verder weg te krijgen. Maar ik denk dat als ik dit niet doe het toch zowiezo zal koelen, alleen niet zo optimaal als zou kunnen. (de warme lucht zal opstijgen, dus via de onderkant zal je toch altijd koude lucht binnen krijgen). Maar ik zal uns kijken of het mogelijk is om de warme lucht weg te krijgen boven de koude lucht. Kan misschien wel lukken, via wat plastic smelten om mallen kan ut wel denk ik (over 2 weken ben ik toch klaar met afstuderen, dan genoeg tijd (of ik moet opeens een vriendin krijgen (ik hoop ut niet, wat moet er dan met mijn pc gebeuren ;)))). Kzal vanavond wel ffies een schets maken van hoe ik die "luchthappers" kan maken }:O

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:06
Ehh djklungel, zou je willen stoppen met in iedere reply een }:O te plaatsen? Dat is namelijk best irritant.

Bedankt.

• Mark83
Mijn airodynamica kennis is niet echt goed geloof ik, maar ik zat zo te denken dat ik beter ronde hoeken kan maken zodat de luchtstroom wat makkelijker loopt, ivm verstoorde luchtstromen (en geluid, alhoewel dat niet veel uitmaakt met mijn Volcano 7+ op volle snelheid). Zou ik die "hoeken" dan het beste met "kit" dicht kunnen maken of met een soort lijm ofzo ... en dan een leuk led'je erin stoppen voor leuk kleur effect :) ... zeg maar wat jullie ervan denken. En of ik een curus airodynamica moet gaan volgen. (Deze keer geen koe (kzal maar stoppen met mijn stille protest tegen de mensen die geen koe hebben draaien op hun pc)).

• Mark83
Dit is een beetje wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://www.homestead.com/klungel/files/voeding-zij2.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://www.homestead.com/klungel/files/blazerz.jpeg

Khoop dat jullie een beetje snappen hoe ik het wil gaan maken, kzal nog wat meer plaatjes maken van hoe ik het wil maken.

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Op deze manier zal je warme lucht weer terug worden aangezogen door je voeding.
De intake moet dus een eindje van de outtake vandaan zitten of je moet met spoilers/schoorsteen gaan werken.
edit:
oeps, Alt <- + F5 is geen goed idee

Een cliche is ooit origineel begonnen

• Mark83
Op de manier zoals op de onderste plaatjes laat ik de warme lucht boven de koude lucht uitkomen ... en de koude lucht zuig ik aan met ventilatortjes ... nu zuig ik dus geen warme lucht aan. Warme lucht stijgt nl. op.

• Mark83
Morgen ga ik het plexi-glas kopen en de rest van de onderdelen voor het interne stuk van de voeding-mod :)
Kzal wel foto's maken enzo :) Khoop dat het me lukt (en het betaalbaar is) Alle resultaten (temperatuur enzo) komen op GoT 8-)

• Mark83
Weet iemand hoe dik plexiglas ik moet kopen??? Kzit te twijfelen tussen 3 en 5 mm en welke kleur zal ik nemen?? Weet iemand ook toevallig de prijzen van plexiglas????

• Mark83
Ik heb gekocht, 5 mm dik super isolerend plastic plaatje (soort plexiglas, maar dan sterker) ... 8 superfelle groene led's, weerstandjes (duhhhh ... anders is het plexiglas meteen zwart) ... en 2-componentenlijm (doorzichtig) ... ik had zelf nog liggen ... een 92 mm fan (je moet toch wat op voorraad hebben he) ...

Ik ga eerst mijn voeding uit mijn pc slopen en andere erin zetten, dan ga ik zorgen dat er 12 volt direct uit mijn voeding komt zodat ik de ledjes kan laten werken, vervolgens het kastje maken, dan de voeding op pootjes zetten ... daarna ledjes in plexiglaskastje monteren ... Vervolgens gaten boren in mijn systeemkast, en als laatste .... voeding erin stoppen .... dan duw ik op ... POWER ON ... en dan hoop ik maar dat ik niet de brandweer hoef te bellen ;)

Ik ga denk ik zaterdag of zondag ochtend beginnen ... kzal wel foto's gaan posten, en natuurlijk bijhouden wat de temperatuur in de kast doet :)volgens wat ik berekend heb zou het toch wel een goede 0,5 graad celcius minimaal moeten worden (warmteleer was ik goed in, vandaar dat ik dat ook nog uitreken :S) |:(

Verwijderd

Als het dan binnenkort toch winter is, kun je dan net zo makkelijk gefilterde lucht van buiten halen...

• Mark83
Binnenkort winter |:( khoop toch dat het nog eerst zomer word :D In de winter zet ik trouwens wel mijn systeemkast tegen m'n raam, moet toch flink gaan koelen >:)

Verwijderd

denk goed na wat je nu zegt zomer in NL ? >:) onmogelijk

• Mark83
Ik woon helemaal in het zuiden van NL. Het zonnige zuiden .. .dus wel zomer >:)
Pagina: 1