Toon posts:

traagheid applicatie & mrtg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat een applicatie die wij gebruiken regelmatig aan de client kant onacceptabele response tijden heeft, wil men uitsluiten dat het aan het netwerk ligt.

Het is een Oracle applicatie. Als ik d.m.v. mrtg de switchpoorten monitor waar de server en de client op zitten en daar een maximale belasting van minder dan 5% registreer, heb ik dan voldoende aangetoond dat het in ieder geval niet aan de technische ict infrastructuur ligt (routers en switches)?

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik zou voor de zekerheid ook nog even pingtijden loggen; dat kan ook wel met MRTG.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
oracle en slechte responstijden liggen in 90% van de gevallen (mijn ervaring althans, ik ben geen database expert overigens, maar ik spreek veel met de DBA'ers) aan een slechte formulering van de sql query's

maar inderdaad als je belasting maar 5% is dan weet je zeker of het niet aan je netwerk ligt

check ook even de logs van je switches op collisions/errors etc

A wise man's life is based around fuck you

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-04 22:58
Op dinsdag 11 juni 2002 17:08 schreef zwelgje het volgende:
oracle en slechte responstijden liggen in 90% van de gevallen (mijn ervaring althans, ik ben geen database expert overigens, maar ik spreek veel met de DBA'ers) aan een slechte formulering van de sql query's
Niet alleen query's kunnen een factor zijn, maar ook de gehele inrichting van de DB. Indexes, views, etc kunnen allemaal het heel erg versnellen, maar ook vertragen als ze fout zijn.

Maar wat is de belasting op de server ? Wat voor een hard/software staat er op ? Welke Oracle versie ?

Als je maar 5% belasting hebt op de switchport waar de server in zit zal dit inderdaad niet de zwakste schakel zijn (maar dat is het nooit mits je minimaal 100Mbit draait en de database in kwestie geen zwaar log ERP ding is).

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

Vergeet niet dat MRTG gemiddeldes meet... Je kunt wel wat piek-opties aangeven, maar het is nog steeds niet alles...

Even zoeken....... Kijk eens naar STG, het geeft gelijke plaatjes als MRTG, maar je kunt zelf de intervalwaarde in millisecs weergeven... Lijkt me wat beter...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...