Monitor brightness tweaken

Pagina: 1
Acties:

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 22:29

duronbug

Step on it.....!

Topicstarter
Is het mogelijk om binnen in de monitor ergens wat te verstellen om de brightness te verhogen ? Heb bij mijn monitor brightness al op maximaal ingesteld met de knoppen aan de voorkant van de monitor. Dit gaat echter digitaal, niet met een OSD menu maar met een klein lcd schermpje onderaan de monitor met instel knoppen ernaast, dus geen analoge potmeters :(. Monitor is een 21 inch en al redelijk oud (96/97).
Het beeld is dus te donker, nu kan ik wel met mijn grafische kaart software matig de brightness verhogen, maar dan wordt het beeld lelijk, witte vlakken die veel te fel zijn etc.
Dus ik wou eens kijken of ik binnen in de monitor het een en ander kan tweaken zodat ie lichter wordt.
Iemand hier ervaring mee ?

Verwijderd

Je hebt niet goed gezocht. Hier is genoeg over te vinden in de search. HOOGSPANNINGSTRAFO knopje SCREEN

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
http://www.tweakhardware.com/guide/tweakmonitor/

Die eens proberen? Is een bekend probleem bij oude beeldschermen.

BTW: Welke videokaart heb je? Ik heb hier mn oude Savage4 draaien, heb em gisteren met een soldeerbout onderhanden genomen en nu is ie wel scherp en helder :)

• duronbug

duronbug

Step on it.....!

Topicstarter
Het is al voor elkaar. Heel simpel. Kap verwijderen van je monitor. Dan rechtsonder op de printplaat zit een hoogspanningstravo hier zitten vaak 2 of 3 knoppen op die je of met de hand of met een scroevendraaier kunt verdraaien. Zon travo zit dus in elk beeldscherm ook tv's etc. Ene knop is focus en de andere screen. Met screen kan je beeld lichter of donkerder zetten en met focus kan je hem scherp stellen. Echt peace of cake, maar je moet wel ff oppassen dat je verder nergens in gaat porken met je schroevendraaier of met de hand :)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 20:08
Inderdaad..

niet met de hand doen. Maar voordat iedereen zijn monitor nu op brightness gaat tweaken. Vaak wordt het beeld er minder scherp van.

Ik heb met mijn 21" uit 1988 ook de keuze tussen donker en scherp (windows) of licht en onscherper (films kijken)

• duronbug

duronbug

Step on it.....!

Topicstarter
Ik had altijd al als ik het contrast omhoog gooi dat de letters minder scherp werden. Ik heb dit nu ook bij gesteld met Focus1 en Focus2, die op die travo zitten. Haarscherp beeld nu. Ook als ik hem echt fel zet.

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:39

TdV

Bedankt voor de tip, mijn buis begint ook al wat minder helder te worden...ga hem eens onder handen nemen.
Pagina: 1