Toon posts:

[230 volt fan] Hoe tegelijk aan met computer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga 2 120 mm Papst fans inbouwen in m'n case (1 in de voorkant, 1 aan de bovenkant en in de zijkant komt een 172 mm 8-)). Maar nu wil ik een systeempje maken dat als ik op het aan/uit knopje van m'n pc druk deze fans tegelijk worden in-/uitgeschakeld. Ik d8 ooit zoiets gelezen te hebben, maar ik kan het nergens meer vinden... :?

Denk niet dat het er verder toe doet, maar het gaat dus om 2x 120 mm Papst 4650 18 watt 230 volt.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:28

Felyrion

goodgoan!

ja, dat kun je door middel van relais wel voor elkaar krijgen, gewoon relais op 12v aan de voeding hangen, die dan die fan's schakelt

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:30
Zoek op www.velleman.be, daar is er een schakeling die zodre er stroom wordt getrokken (door je PC) een schakeluitgang inschakelt. Dit werkt op 220 V, en het vermogen zal wel voldoende zijn, anders kun je er nog een zwaardere triac op solderen.
Goedkoper is misschien om een relais op je 12 V molex van je voeding aan te sluiten, het relais moet dan wel een 12 V gelijk spoel hebben en schakelcontacten die 220 V en genoeg amperes aankunnen.
Nog iets ? >:)

*slotje? of lullen we er nog wat over? En moet dit niet in de FAQ komen?*

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien moet ik maar ff de lokale electronica winkel lastig gaan vallen, nu weet ik iig dat ik moet vragen naar een relais... Heeft er iemand misschien schemaatje voor me? Dat Velleman wordt ik niet echt veel wijzer van...

Nog iets: d'r zit natuurlijk geen standaard stekker aan, maar gewoon 2 contactpunten. Kan ik dit isoleren met kit of zo?
Op dinsdag 11 juni 2002 15:09 schreef naftebakje het volgende:*slotje? of lullen we er nog wat over? En moet dit niet in de FAQ komen?*
In de FAQ mag het wat mij betreft wel...

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 18:04

ReseTTim

Chocolate addicted

ik had het eerst in mijn geval zow in me voeding een draadje soldeert waar 220V binnenkwam. deze fanz gingen naar mijn 230V fannuh... zodra dus stroom op mijn voeding kwam kon ik met schakelaars al mijn fanz aanzettuh :P

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 juni 2002 15:23 schreef ReseTTim het volgende:
ik had het eerst in mijn geval zow in me voeding een draadje soldeert waar 220V binnenkwam. deze fanz gingen naar mijn 230V fannuh... zodra dus stroom op mijn voeding kwam kon ik met schakelaars al mijn fanz aanzettuh :P
Yep, en daar heb ik dus geen zin in...
Met een AT voeding was het makkelijk geweest, maar op een ATX voeding staat altijd spanning.

Verwijderd

Als je nou zo'n voeding hebt die een stroomkabel ingang en uitgang heeft....

Kun je dan niet gewoon die uitgang binnendoorlussen naar de fan's?

Want volgens mij staat die uitgang alleeen aan als de hele computer aanstaat (anders zou monitor lampje blijven branden).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 juni 2002 15:32 schreef Darkice het volgende:

Want volgens mij staat die uitgang alleeen aan als de hele computer aanstaat (anders zou monitor lampje blijven branden).
Heb ik ook al naar gekeken en ik heb helaas niet zo'n voeding... :'(

Edit: typo

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

90% van de pc's heeft niet meer zo'n doorvoer volgens mij

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

als je een ATX voeding hebt, met daarbij gelijk een aansluiting voor je monitor, dan staat er altijd stroom op de monitor, hij is als ware gewoon doorgelust met elkaar :)

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Op dinsdag 11 juni 2002 15:35 schreef ThaNetRunner het volgende:

[..]

als je een ATX voeding hebt, met daarbij gelijk een aansluiting voor je monitor, dan staat er altijd stroom op de monitor, hij is als ware gewoon doorgelust met elkaar :)
dan zit daar wel verschil in per voeding :P
ik heb hier een atx voeding die wel de doorvoer schakelt met de pc.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op dinsdag 11 juni 2002 15:37 schreef Falcon het volgende:

[..]

dan zit daar wel verschil in per voeding :P
ik heb hier een atx voeding die wel de doorvoer schakelt met de pc.
vraag me dan tog af hoe ze dat hebben gedaan, met een relais oid?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 juni 2002 15:39 schreef ThaNetRunner het volgende:

[..]

vraag me dan tog af hoe ze dat hebben gedaan, met een relais oid?
Lijkt me wel, ik ga maar ff zo'n relais halen (kan ie me gelijk vertellen hoe ik het aan moet sluiten).

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:30
Ze doen dat met een solid state relais, wat electronica die bij een puls inschakelt tot een stoppuls (of 3 seconden startpuls) komt. (waarschijnlijk een, triac)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1