Toon posts:

[oc] FSB van 200 MHz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb eerst even de faq gelezen, maar daar kan ik het antwoord niet vinden. Vandaar dat ik hier even de volgende vraag stel:

Kan elke cpu zomaar draaien op een FSB van 200 MHz, mits natuurlijk de cpu-snelheid daarbij laag wordt gehouden door de multiplier te verlagen?

Stel bijvoorbeeld dat de KT4 Ultra, die MSI onlangs heeft aangekondigd, een FSB van 200 MHz zonder problemen ondersteunt, dan zou je met een geunlockte athlon xp toch een megasysteem hebben? Bijvoorbeeld een xp 2200+ (1800 MHz) kan dan op 9 * 200 MHz draaien. FSB lekker hoog en synchroon lopend DDR-geheugen :9~.

• M v Akkeren
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-02 11:54
Nee, dat kan niet. Het is geheel afhankelijk van je geheugen en andere randapparaten. Soms valt bijvoorbeeld de USB uit, of kunnen je pci apparaten het niet aan. Gelukkig hebben ze daar nu wel de 1/5 en 1/6 dividers voor, maar je kunt niet iedere pc zomaar op een fsb van 200mhz laten lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat daar inderdaad hogere dividers voor nodig zijn, was mij wel bekend. De enige reden waarom ik de vraag stelde, was of de cpu zelf zomaar een hogere FSB kan hebben? Vooropgesteld dus dat het moederbord deze FSB ondersteunt.

• M v Akkeren
Op dinsdag 11 juni 2002 15:30 schreef rsmit het volgende:
Dat daar inderdaad hogere dividers voor nodig zijn, was mij wel bekend. De enige reden waarom ik de vraag stelde, was of de cpu zelf zomaar een hogere FSB kan hebben? Vooropgesteld dus dat het moederbord deze FSB ondersteunt.
Tja, de meeste athlon xp's hebben daar geen moeite mee, maar zoals je misschien hebt gelezen in de reviews op de frontpage heeft de thoroughbred er wel moeite mee. Ik heb hier een athlon xp 1800+ gezien met een fsb van 190 oid, dus het moet in principe mogelijk zijn. :)

Verwijderd

Geen probleem. Mobo (chipset), kaarten en geheugen zijn eerder de limiterende factor.

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 15:32 schreef M v Akkeren het volgende:

[..]

Tja, de meeste athlon xp's hebben daar geen moeite mee, maar zoals je misschien hebt gelezen in de reviews op de frontpage heeft de thoroughbred er wel moeite mee. Ik heb hier een athlon xp 1800+ gezien met een fsb van 190 oid, dus het moet in principe mogelijk zijn. :)
Ik dacht dat de max van de proc gewoon laag lag? Ik bedoel, hadden ze hem wel ge-unlocked dan?

Edit: ik zie niks over een fsb die niet hoog wil hoor. Alleen dat ze hem niet verder kregen dan 135 omdat de proc niet verder wilde. Ik denk als je gaat unlocken dat hij dan wel verder wil, de fsb dan he (ik moet het hele artikel nog lezen hoor).

• M v Akkeren
Op dinsdag 11 juni 2002 15:36 schreef Fewture het volgende:

[..]

Ik dacht dat de max van de proc gewoon laag lag? Ik bedoel, hadden ze hem wel ge-unlocked dan?
Ja, hij was wel unlocked, met de multiplier gelocked kom je idd niet hoog, maar met goed geheugen en een geunlockte proc kom je heel ver. :9

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal bij de KT4 ultra chipset vooral de chipset van het moderbord zelf zich van zijn beste kant moeten laten zien, lijkt me. Stel dat er een divider van 1/6 is, dan kunnen kaarten gewoon op normale snelheid draaien. Een geunlockte cpu draait daarbij ook op normale snelheid (lagere multiplier). Dus alleen de chipset kan moeilijk doen (minder stabiel). Helaas heeft MSI verder nog niks over de KT4 online gezet (behalve dan het nieuwsbericht). Kan dus nog niet checken of er inderdaad een divider van 1/6 mogelijk is.

• M v Akkeren
Met de KT400 chipset moet een divider van 1/6 kunnen. Volgens sommige bronnen op internet zou er zelfs een 1/7 divider komen met deze chipset. Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik zal even kijken of ik kan vinden wat ik bedoel.

Verwijderd

Ben zelf nog aan het wachten op samsung geheugen. Heb hier namelijk de 195 al aangetikt. Wil net niet stabiel draaien. Dit met een KT266A chipset op een KR7A-R van abit. Heb nu apacer pc 2100 geheugen btw, dus het is wel duidelijk waar de bottleneck ligt.

• M v Akkeren
Op dinsdag 11 juni 2002 15:47 schreef Fewture het volgende:
Ben zelf nog aan het wachten op samsung geheugen. Heb hier namelijk de 195 al aangetikt. Wil net niet stabiel draaien. Dit met een KT266A chipset op een KR7A-R van abit. Heb nu apacer pc 2100 geheugen btw, dus het is wel duidelijk waar de bottleneck ligt.
Jep, groot gelijk met je samsung. Zoals je in mn sig kan zien heb ik het ook, en het ownt echt zwaar. :) 195mhz is goed te doen met dit geheugen, maar dit vind de rest van mn randapparatuur niet echt leuk geloof ik. M'n geluidskaart begeeft het iig al bij 160. :(

Verwijderd

Topicstarter
Samsung zou ook al DDR400 geheugen op de markt hebben gebracht, volgens enkele nieuwsberichten. Heeft iemand al zulk geheugen gezien/gekocht?

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 15:53 schreef M v Akkeren het volgende:

[..]

Jep, groot gelijk met je samsung. Zoals je in mn sig kan zien heb ik het ook, en het ownt echt zwaar. :) 195mhz is goed te doen met dit geheugen, maar dit vind de rest van mn randapparatuur niet echt leuk geloof ik. M'n geluidskaart begeeft het iig al bij 160. :(
Welke soundcard heb je dan? Ik heb een Live Platinum (de oude nog) en die trekt het prima. Bij mij was het mn scsi kaart die protesteerde. Maar ik heb sinds kort m'n oude P3 600 tot server gemaakt (ik miste nog een kast om hem in te doen) en daar bijna al m'n hardware ingehangen. M'n client is dus zo kaal mogelijk.
Overigens was m'n systeem wel stabiel, maar ik kon m'n writer en cdrom speler niet meer gebruiken (allebei op scsi namelijk).

Ow en die 195Mhz, is dat met de min timings? Dus zo snel mogelijk? Dat zou echt flex zijn namelijk. En ik twijfel tussen 2x 256 of 1x 512. Tips?

• M v Akkeren
Op dinsdag 11 juni 2002 16:14 schreef Fewture het volgende:

[..]

knip
Dat was niet met de snelste timings, maar toch wel sneller als cas 2.5, hmm weet niet meer de exacte settings, sorry. Verder kan ik je 2x 256mb aanraden. Mocht er 1 stuk gaan dan heb je er nog 1 over, en die 512 strookjes overclocken iets minder als de 256. Succes ermee. Verder heb ik een soundblaster live 1024 en die laat het toch echt afweten op 160 mhz. De pci-bus loopt dan blijkbaar toch te hoog. :(

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

DDR400 geheugen
geen samsung ik heb wel 2 van deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/060602/kingmaxddr400.jpg
Gaak zo uitproberen :)

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Pagina: 1