Toon posts:

[cf]meerdere getallen in nr-veld (db), output quer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in 1 database record een nummeriek veld met door komma's gescheiden nummers (bv: 1, 4, 18, 23)

Deze nummers corresponderen met idnr's van namen in een andere tabel binnen de database.

nu kan ik dus in de cfoutput zeggen #deNummers# en dan staat er netjes 1, 4, 18, 23 maar ik wil dat daar de namen komen te staan: Piet, Jan, Miep, Theodorus

Al superveel gesprobeerd met o.a. trim(deNummers) enzo maar het lukt neit, wat ik nu heb is dat ie wel alle namen neerzet, maar dan van ALLE mensen in de hele output (dus ook namen die alleen in de volgende ROW horen te staan, dus bij elke output-row zijn de namen etzelfde....)

Ik heb me ook rotgezocht op dit forum maar ik kom er niet uit... plies hellup mie

grxz, Marco

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

oef... Tja, dat krijg je las je niet nadenkt bij je DB ontwerp. Dit (een opsomming in een record) is al een schending van de eerste normaal vorm. EN dan loop je inderdaad tegen problemen aan.

Oplossing? Ga eens op zoek naar wat informatie over database design.. Waarschijnlijk staat je oplossing al in hoofdstuk 1 of 2 :)..

[edit]
En daarnaast.. rotgezocht op dit forum?? Kijk anders eens ff in het topic over koppeltabel dat hier ook nog ergens rondslingerd.. Mischien kom je dan op ideeen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:04
Je hebt één numeriek veld waar je (in dat ene veld) allemaal nummers inzet die door komma's gescheiden zijn? Volgens mij heb je dan eigenlijk een alfanumeriek veld.

En waarom steek je al die nummers in 1 veld? Volgens mij heb je een slecht datamodel. Kijk alvast eens hier:
http://www.phpbuilder.com/columns/barry20000731.php3

Edit: Janoz was me een beetje voor.

https://fgheysels.github.io/

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
Op dinsdag 11 juni 2002 12:56 schreef plukvandepetteflat het volgende:
Ik heb in 1 database record een nummeriek veld met door komma's gescheiden nummers (bv: 1, 4, 18, 23)

Deze nummers corresponderen met idnr's van namen in een andere tabel binnen de database.
Hoe noemen ze zoiets ... eventjes denken ...
niet atomair zijn van de tabellen
'k zou toch eventjes uw databeest een grondige poetsbeurt geven :D en volledig hernormaliseren :)

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Verwijderd

<cfquery datasource="mijndsn" name="mijnrecordset">
SELECT recordid, idnrs
FROM mijntabel
</cfquery>

<cfloop query="mijnrecordset">
<cfquery datasrouce="mijndsn" name="mijnrecordset2">
SELECT id, naam
FROM mijntabel2
WHERE id = #mijnrecordset.ListGetAt(idnrs,positie)#
</cfquery>
<cfoutput>#mijnrecordset2.naam#</cfoutput>
</cfloop>

You get the drift? :) Eventjes kijken naar de LIST functies binnen CF

Verwijderd

Topicstarter
Ja bedankt! ik ga eens kijken of het lukt en anders ga ik wel even de database ordenen :)
Pagina: 1