Hardwarematige Loadbalancing Terminall Services

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Goshimaplonker298
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 18:30
oke even bij het begin beginnen
wij hebben hier een boel terminall services die hebben wij geprobeerd te loadbalancen met Windows 2000 loadbalancing.
dit functioneerd dus niet goed. ook de oplossingen waar microsoft mee aankomt werken niet.

wij zijn er nu dus over aan het denken om dit te gaan oplossen met een hardware matige loadbalancer. of misschien een linux doos inzetten om dit te doen.

zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Is Citrix Metaframe geen optie ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Goshimaplonker298
Nee, niet echt. we hebben er geen goede ervaringen mee. en het heeft voor ons geen andere toegevoegde waarde dan de loadbalancing. maar je betaald je wel groen en geel aan de licenties. vandaar dat we nu aan het kijken zijn naar een hardwarematige loadbalancer. nu alleen nog een vinden die ook overweg kan met RDP. en het moet natuurlijk transparant blijven voor de gebruikers die verbinden nu naar Tscluster of 192.168.50.10 en dat zal de loadbalancer ook aan moeten kunnen.

probeer nu uit alle hoeken en gaten info bij elkaar te rapen. maar ik had gehoopt dat er mensen waren die ervaring hadden met hardwarematige loadbalancers

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Citrix Metaframe XP biedt verder goed management, Application Packaging and Delivery, gratis NFuse en de load-balancing (vanaf XPe).

Ik heb geen ervaring met hardwarematige load-balancing.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Verwijderd

Loadbalancing is veruit de belangrijkste reden waarom Citrix zo groot geworden is.

Voor terminal services is er ook een software oplossing:
http://www.clusteresis.com/itm00003.htm

kijk anders op www.newmoon.com ... momenteel HET alternatief voor Citrix

• Goshimaplonker298
Kijk daar hebben we nu wat aan.

heel erg bedankt voor die tips gaat direct die loadbalancer eens proberen.

en anders eens naar dat citrix alternatief

Verwijderd

>:) ... en ik ben een Citrix fan!

Verwijderd

ik heb deze loadbalancer ook geprobeerd. Hij werkt zeer redelijk. Er is alleen geen support voor thin-clients) Je moet dus de client van hun gebruiken wil je de loadbalancing functies hebben :(

(ik heb ze gemaild: En er komt de eerst komende tijd ook nog geen versie waar het wel mee werkt :( :( )

• Goshimaplonker298
oke dat is dus niet zo mooi dan.

wij hebben op dit moment 5x een compaq dl360 met 2x proc 1Ghz + en 2Gb geheugen en 2x 18 gig hdd die gestriped zijn.
wij gebruiken ook Power Fuse (was vroeger Power Menu)

die pc's hebben dubbele NIC en normaal doen ze dus loadbalancing. probleem is dus.
met microsoft loadbalancing hebben we last van Disconnects.
zonder loadbalancing gaat alles goed.
het loadbalancing probleem ligt ondertussen al bij Microsoft.

Citrix is gewoon te duur. Punt uit. geen optie dus.

wij zijn dus op zoek naar een andere oplossing.
nu heb je van bv. 3com en cisco hardwarematige loadbalancers. maar ik heb tot nu toe nog niet kunnen ontdekken of ze dat ook kunnen met RDP. ook heeft ooit eens iemand geopperd dat je dit DMV Linux zou kunnen doen. maar linux is niet echt mijn sterkste kant.

dus vandaar dit topic.

Verwijderd

van horen van zeggen:

Cisco schijnt rdp echt te kunnen loadbalancen:
http://www.cisco.com/warp/public/cc/pd/cxsr/400/prodlit/lodir_ds.htm

Cisco bellen dus... Ik heb een dergelijke oplossing nooit in de praktijk gezien. Maar schijnt echt te werken. Hoe weet ik niet .. ik hoop in iedergeval voor je dat de loadbalancing session-based is. Dat geeft namelijk de beste verdeleing van sessies. Andere Load balance factoren als CPU, geheugen, netwerkload, swapfile zijn niet betrouwbaar om op te loadbalancen. Zelf niet met Citrix.

• Goshimaplonker298
Ja ik ben zelf ook al in die richting aan het zoeken.

en de load balancing moet session based zijn inderdaad.
we doen op het moment ongeveer 30 man per server. zit je trouwens toch al op de 1.5 GB aan geheugengebruik hoor. ;(
maar er staan dan ook een aantal aplicaties op die errug veel geheugen gebruiken.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Misscien is het dan toch verstandig om over te stappen op Citrix. (is de basislicentie heb je al loadbalancing voor 2 servers)

want ook al is TS nog zo leuk en cheap, citrix is echt 10 keer beter. in onderhoud, stabiliteit en veiligheid.

en als je al zegt dat je al 60 mensen aan het werk hebt, kun je eigenlijk TS niet meer als serieuze optie aanschouwen.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Goshimaplonker298
zijn nu totaal 5 servers die gelimiteerd zijn tot 30 man tegelijkertijd dus er kunnen nu 150 van de 225 aangesloten users tegelijkertijd werken we zijn 24/7 maar de grootste drukte is overdag omdat dan het meeste verplegende personeel aanwezig is en 's avonds is het Het Lab en de verpleegafdelingen die ingelogd zijn.

das nu en binnen een heel afzienbare tijd gaan we naar de 10 servers met 500 users waarvan er 300 ingelogd kunnen zijn. misschien dat we nog meer mensen tegelijk moeten toelaten op de terminal services. maar daar is nog capaciteit voor op de servers. geheugen kan nog naar 4GB toe zodat er nog wat meer mensen op kunnen.

we hebben onderzocht of CitriX niet iets was voor ons. maar we zijn tot de conclusie gekomen dat het geen toegevoegde waarde heeft voor ons. (alleen de loadbalancing dan)

en voor het management hebben we CitriX ook niet nodig want daar gebruiken we PowerFuse voor.

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Kijk ook eens naar www.linux-vs.org is een linux software oplossing, maar doet zeker niet onder voor hardwarematige loadbalancers. Heb er zelf meerde draaien voor het loadbalancen van streaming servers / webservers.
En dat zou ook moet werken voor TS.

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 14:46 schreef Goshimaplonker het volgende:
zijn nu totaal 5 servers die gelimiteerd zijn tot 30 man tegelijkertijd dus er kunnen nu 150 van de 225 aangesloten users tegelijkertijd werken we zijn 24/7 maar de grootste drukte is overdag omdat dan het meeste verplegende personeel aanwezig is en 's avonds is het Het Lab en de verpleegafdelingen die ingelogd zijn.
wat zijn de specs van de server, en welke applicaties draai je? WTS (nt4) of W2K TS?
das nu en binnen een heel afzienbare tijd gaan we naar de 10 servers met 500 users waarvan er 300 ingelogd kunnen zijn. misschien dat we nog meer mensen tegelijk moeten toelaten op de terminal services. maar daar is nog capaciteit voor op de servers. geheugen kan nog naar 4GB toe zodat er nog wat meer mensen op kunnen.
In de praktijk blijkt 4GB niet efficient gebruikt te worden, begin eens met 2-2,5 GB per server. Zeker NT4 TS is niet efficient met geheugen. Houd er rekening mee dat je dan eventueel de /3GB switch moet gebruiken in de boot.ini om 3 GB te reserveren voor Applicaties als je daadwerkelijk 3.5 tot 4 GB gebruikt. Er wordt dan automatisch maar 1 GB gereserveerd voor de kernel. (Standaard is de verhouding 2/2 voor applicaties/kernel)
en voor het management hebben we CitriX ook niet nodig want daar gebruiken we PowerFuse voor.
ff miereneuken: Powerfuse is applicatie management pur sang ... is dus aboluut geen vervanger van Citrix.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:47
Een DNS round robin achtige oplossing is misschien de aardig? Cisco heeft volgens mij een hardware box die bedoelt is voor webservers, misschien kan je daar iets mee?

Het blijft behelpen met een TS zonder citrix op dit moment...

Ik werk zelf voo een automatiserings bedrijf waar we nu voor diverse klanten aan het kijken zijn of we een oplossing kunnen bieden zonder Citrix maar met RES PowerFuse & een loadbalance truuk.

Kzal straks even kijken of er nog ander "clusteris" varianten gevonden zijn door mijn collega's.

• Goshimaplonker298
hehe miereneuk maar een end weg je snapte in iedergeval wel wat ik bedoelde.

de servers zijn (staat trouwens ook al hierboven)
1x een CompaQ ML 360 2gb geheugen 2x 800MHZ proc en 2x 18.2GB hdd die Raid 0 doen.
2x een CompaQ ML 360 2gb geheugen 2x 1GHZ proc en 2x 18.2GB hdd die Raid 0 doen.
2x een CompaQ ML 360 G2 2gb geheugen 2x 1.4GHZ proc en 2x 18.2GB hdd die Raid 0 doen.

das de hardware op dit moment.

windows 2000 met active directory.
en mix van WBT's en 95/98 pc's als clients ( mooie inzet van oude hardware)

op de terminall servers staat Office met outlook (via Exchange) FWG, Acrobat Reader , internet explorer en niet te vergeten Mirador wat mensen uit de zorg waarschijnlijk wel zullen kennen of gaan leren haten >:)
edit:
plus nog een zwik andere proggies

de /3GB switch doet wonderen. zoals ik al in een andere post heb gezegd windows 2k is geheugenhgeil. maar met 30 users op de server is het geheugen in gebruik op dit moment ongeveer 1.5 tot 1.6 GB. dus ik gok dat ik met 50 man op een server toch wel naar de 3 GB minimaal moet.

het probleem met round robin is dat als een client gedisconnect word of zelf disconnect. en hij wil weer gaan connecten. de client dan door round robin weer verwezen zal worden naar een random server. je hebt dus kans dat een gebruiker een gediscode sessie op de ene server heeft staan. een nieuwe sessie begint op een andere server. en dan verontwaardigd de helpdesk belt om te vragen waar dat word document is waar hij/zij al 2 uur op aan het typen is.

ben zelf ook naar die cisco en 3com dozen aan het kijken.
er moet eigenlijk geloadbalanced worden op ip address. de loadbalancer moet onthouden wel ip adddress de client heeft en naar welke server hij deze client rederect. zodat als de client disconnect de client ook weer bij de zelfde server terecht komt.
wat direct weer een probleem opleverd als hierbij de servers niet in de gaten gehouden worden. want wat als die server plat gaat. en die loadbalancer (of round robin) die heeft dat niet door. krijg je weer calls.

een van de redenen dat we voor die loadbalancing zijn gegaan is het feit dat er een aantal servers uit kunnen klappen omdat we overcapaciteit hebben. en het is transparant voor de mensen die verbinden niet naar een specifieke server maar naar tscluster en dan zoekt de loadbalcaning het wel uit.

de servers zijn bijvoorbeeld Raid 0 omdat dit een grote performance increase betekende. het is wel niet veilig. maar mocht het mis gaan met een server door een fout in de raid. dan kunnen de mensen verderwerken op een van de andere servers. en ik pak de Ghost immage erbij en binnen 30 minuten is de server er weer.

Verwijderd

Ik neem aan dat mirador (mij onbekend) een geheugen vreter is, want de Office en IE zijn niet zo spannend. Dit zeg ik omdat 2GB ruim voldoende moet zijn voor zo'n 40-50 gebruikers.. Zeker met powerfuse...

Als Linux-vs echt goed werkt voor RDP, dan is dat echt het gouden ei. Het grote probleem van loadbalancen onder TS is inderdaad disconnected sessies. De director moet op de hoogte zijn wie, waar een disconnected sessie heeft. Anders blijf je problemen en vooral frustraties bij gebruikers houden.

Dat is ook de reden waarom Citrix zo groot geworden is. Citrix was heel lang het enige product dat goed kon loadbalancen. Er zijn nu 4 alternatieven voor RDP op de markt: Hoblink, Tarantella en NewMoon en clusterisis's RDP Load Balancer. Deze werken (qua load balancen in iedergeval zoals het hoort)...

Citrix is duur .. maar blijft de beste oplossing. Zeker sinds MF XP FR1/SP1 is het een ijzersterk produkt. De alternatieven zijn vooral aantrekkijk vanwege hun prijs, niet zozeer van de qua funtionaliteit. Wat dat betreft blijft Citrix nog eventjes koning in SBC land.

Verwijderd

Kijk eens naar de Cisco CSS content switches. Deze kunnen op laag 4 load balancen (=TCP). Naast standaard TCP load balancing zoals de LocalDirectors kunnen deze switches ook nog kijken naar de HTTP headers voor web load balancing.

Voor gebruik zoals beschreven met terminal servers, is TCP loadbalancing met source IP stickyness volgens mij voldoende.

Zie
http://www.cisco.com/warp/public/cc/pd/si/11000/
en
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/webscale/css/css_510/bsccfggd/sticky.htm

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mischien een beetje off-topic en je zal er wel aan gedacht hebben, maar je moet niet vergeten dat je 2 loadbalancers nodig hebt.

Ik durf me niet inbeelden wat er gebeurd, als je er maar 1 gebruikt en die opeens naar de eeuwige jachtvelden heen gebalanced wordt...

Me, myself & I

• Goshimaplonker298
Op zondag 16 juni 2002 23:12 schreef Bestiole het volgende:
Mischien een beetje off-topic en je zal er wel aan gedacht hebben, maar je moet niet vergeten dat je 2 loadbalancers nodig hebt.

Ik durf me niet inbeelden wat er gebeurd, als je er maar 1 gebruikt en die opeens naar de eeuwige jachtvelden heen gebalanced wordt...
en das dus direct het nadeel van een hardware loadbalancer het is een single point of failure. met windows loadbalancing heb je dat probleem niet.

binnenkort als de nieuwbouw er staat hebben we een extra computer zaal . de bedoeling is dus ook dat de servers zelf fisiek ook verdeeld gaan worden over de 2 zalen . om er voor te zorgen dat als er een deel van het ziekenhuis platgebombardeerd word het andere deel kan doordraaien >:)

• Mar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-05-2025

Mar

TCF

In Windows Magazine stond een heel uitgebreide artikelen over High Availabilty. Ook over Network Load Balancing (NLB) van Windows 2000 (w2k AS en w2k data center hebben dat aanboard).
Onlijn staat een (stuk van dat) artikel: http://www.winnetmag.nl/ en dan kiezen voor De Tao van Network Load Balancing, NLB-clusters configureren

Misschien dat softwarematige loadbalacing goed genoeg werkt??

DPC Team ColdFusion

• Goshimaplonker298
Op maandag 17 juni 2002 16:54 schreef Mar het volgende:
In Windows Magazine stond een heel uitgebreide artikelen over High Availabilty. Ook over Network Load Balancing (NLB) van Windows 2000 (w2k AS en w2k data center hebben dat aanboard).
Onlijn staat een (stuk van dat) artikel: http://www.winnetmag.nl/ en dan kiezen voor De Tao van Network Load Balancing, NLB-clusters configureren

Misschien dat softwarematige loadbalacing goed genoeg werkt??
Ehh wil niet direct lullig doen en ik zal het stuk zekers lezen maar heb je de hele thread wel gelezen ? het gaat er juist om dat NLB niet goed werkt met RDP.

• Mar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-05-2025

Mar

TCF

Op maandag 17 juni 2002 19:00 schreef Goshimaplonker het volgende:

[..]

Ehh wil niet direct lullig doen en ik zal het stuk zekers lezen maar heb je de hele thread wel gelezen ? het gaat er juist om dat NLB niet goed werkt met RDP.
sorry had dat effe gemist, zat op mijn werk en zal tussendoor wel wat afleidende telefoontjes hebben gehad :(

DPC Team ColdFusion

• Goshimaplonker298
geeft niets Joh . zat alleen effe te klapperen met mijn oortjes (ehhh oogjes . um laat maar :P )

het probleem is juist dat NLB disconnects veroorzaakt. en ik heb nu ondertussen nu al alles geprobeerd ( qua config mogenlijkheden ) maar niets mag baten.
ja NLB uitzetten kan je zo 30 tot 50 man per server doen zonder ook maar een disconnect. :(

het probleem ligt op dit moment ook bij miscosoft maar datgene wat ze terug gekoppeld hadden als "oplossing" werkte niet |:(

vandaar dus dit topic.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 18:10

MRic3

Of praat ik weer poep?

En als je van de 3 servers nou een cluster maakt...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Je kan terminal services niet clusteren

• killah
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:56
Als ik het mij goed herinner hebben ze bij www.ncd.com een loadbalancer voor terminalserver. Niet zo flexibel als van citrix want deze telt volgens mij alleen connecties en niet de belasting.
Anders mail me even dan kan ik je alle info geven
evert.goor@benp.nl

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 16:07
Op dinsdag 18 juni 2002 14:24 schreef Flexx! het volgende:
Je kan terminal services niet clusteren
Onder welke steen kom jij vandaan :? :+

• Goshimaplonker298
Op woensdag 19 juni 2002 10:53 schreef Praeth het volgende:

[..]

Onder welke steen kom jij vandaan :? :+
Kan het zelfde aan jouw vragen.
Terminall services kan je niet Clusteren nee.
Wel loadbalancen :P

Een echte Cluster met een Active / Active of Active / Passive opstelling en Shared storage en zo kan niet
microsoft ondersteunt dat niet ook Veritas cluster en andere echt CLuster Software ondersteunt het niet.

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 16:07
Op woensdag 19 juni 2002 11:06 schreef Goshimaplonker het volgende:

[..]

Kan het zelfde aan jouw vragen.
Terminall services kan je niet Clusteren nee.
Wel loadbalancen :P
[Miereneuk-modus]
Waarom noem je je servers dan tscluster oftwel Terminal Services cluster :z >:) :+
[/Miereneuk-modus]

Hier heb je nog een paar nieuwsgroepen die je waarschijnlijk al had.
  • Microsoft.public.win2000.termserv.apps
  • microsoft.public.win2000.termserv.clients
  • microsoft.public.win2000.advanced_server
  • microsoft.public.windowsnt.terminalserver.setup
En ik heb [u]hier[/u] volgens mij iemand gevonden met precies hetzelfde probleem als jou (weet het niet zeker, want ik heb het niet helemaal gelezen)

In dat verhaal komt NCD ook in voor zag ik.
De link die door killah was gegeven:
Op dinsdag 18 juni 2002 15:21 schreef killah het volgende:
Als ik het mij goed herinner hebben ze bij www.ncd.com een loadbalancer voor terminalserver. Niet zo flexibel als van citrix want deze telt volgens mij alleen connecties en niet de belasting.
Anders mail me even dan kan ik je alle info geven
evert.goor@benp.nl
Pagina: 1