Netwerk met @Home

Pagina: 1
Acties:

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
We hebben sinds kort 3 ip's bij @home op een verschillend subnet.
Me vaders pc heeft al 2,5jaar @home en die van mij en me broertje pas sinds kort. Onze ip's zijn hetzelfde behalve het laatste cijfertje en die van me pa is helemaal anders.
Op alle pc's staat nu Windows XP Professional maar alleen me broertje en ik kunnen elkaar vinden. Me pa lukt nooit. heeft dat met het subnet te maken?
Eerst draaide hij nog windows 98 se nl en dat het daarom niet zou lukken maar nu heeft ie ook windows xp dus ik zie niet in waarom het niet zou lukken, we hebben wel alle 3 gewoon internet!

owja, we zitten in dezelfde werkgroep. Zover waren we al :P

edit: usernames weggehaald.. waarom :?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Glottis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik zou je usernames even weghalen...
Maar voor de rest, weinig advies.

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

het ligt idd aan het feit dat je in een ander subnet zit, direct kan ie ze dan niet vinden, met als gevolg dat ie het door de gateway rost. Die filtert samba verkeer eruit, met als gevolg dat er niks doorkomt. FTP en dergelijken zou wel moeten lukken (door de gateway!)

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• Oxi
Toen we die 2 nieuwe ip's aanvroeger is namelijk gezegt dat we de beschikking zouden hebben over een volledig/volwaardig netwerk. Zoals ik het nu hoor is dat dus NIET zo.

• The_Ghost

The_Ghost

Jewel, alleen met meerdere subnetten...

• DeTjuk
  • Laatst online: 30-07 10:44
Waarom kan ik geen bestanden sturen of chatten met andere @Home gebruikers? Is dit op te lossen?

http://www.troublesathome.nl/index.php?section=faq&page=problemen#vraag1

Lees dit maar even door...

Ik denk dat dit het probleem oplost....

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

• Oxi
Hoe stel ik dat dan in?
tot zo ver staan alleen de computernames ingesteld (internet doet het ook goed op alle pc's) en de werkgroep.

edit: tijdens typen een nieuwe post.. ik zal het ff proberen.

• DeTjuk
Euh, staat er toch bij hoe je dat moet instellen?

Wat snap je daar niet van...

edit:

aah, je had het nog niet gelezen hehe

• Oxi
ja nu wel.
maar er is nog 1 ding niet duidelijk

route -p add <ip van de ander> <gateway>

wat is de gateway?

edit: staat bij properties :P
moet ik dan me eigen gateway hebben of van die ander?
en op me pa's systeem (andere subnet) moet ik dit dan 2x doen? voor beide pc's dus?

• The_Ghost

The_Ghost

helpt dus niet.. gaat het samba (lees: Windows Netwerk) verkeer door de gateway, die het niet doorlaat..... einde verhaal..

• DeTjuk
als je in de DOS-box ipconfig /all intypt moet je het adres hebben dat staat bij DEFAULT GATEWAY...

Begint waarschijnlijk met 212.xxx.etc

• Oxi
ik heb dat nu gedaan. op beide pc's.. ip vd ander en eigen gateway. het werkt alleen nog niet.

• DeTjuk
Heb je het ook gedaan op de server?

En als je reboot, zijn je instellingen weer weg...

De pc die je niet kunt zien heeft wel wat geshared staan neem ik aan...

• Oxi
Op dinsdag 11 juni 2002 13:51 schreef DeTjuk het volgende:
Heb je het ook gedaan op de server?

En als je reboot, zijn je instellingen weer weg...

De pc die je niet kunt zien heeft wel wat geshared staan neem ik aan...
volgens die site gebruik je de -p parameter zodat ie na ee nreboot blijft staan (heb ik dus gedaan).
en er is geen server. 3 losse pc's op 1 kabelmodem (via een hub).

• Glottis
Op dinsdag 11 juni 2002 12:25 schreef Oxigun het volgende:
edit: usernames weggehaald.. waarom :?
Nou ja, het enige wat ik in hoef te vullen bij mijn @Homo is mijn username, as computername, dan kom ik het @Homo netwerk op, anders heb ik geen internet. Schijnt voor te komen dat mensen die dingen jatten, met als resultaat dat jij het internet niet op kan, omdat die username bezet is.
Teminste, dat werkt zo dacht ik.

• Oxi
Glottis of Xanadu schreef op 12 juni 2002 @ 22:41:
[...]

Nou ja, het enige wat ik in hoef te vullen bij mijn @Homo is mijn username, as computername, dan kom ik het @Homo netwerk op, anders heb ik geen internet. Schijnt voor te komen dat mensen die dingen jatten, met als resultaat dat jij het internet niet op kan, omdat die username bezet is.
Teminste, dat werkt zo dacht ik.
met een simpele DNS krijg je me naam ook te zien..

Sorry om dit topic te kicken want het werkt nog steeds niet. We hebben overal dezelfde werkgroep en de gateway is ook ingesteld als stond bij Troubles@Home.
Laatst kwam me pa met het idee dat we een domein in moesten stellen ipv een werkgroep. (weet niet waarom).. Maar dat lukte dus niet, hij kon geen contact maken met de domein server..

Maar hoe krijg ik dit netwerk WEL aan de praat.

Samenvatting: 1 ip van me pa en me broertje en ik ook ieder 1 maar die zitten in hetzelfde subnet. Me pa zit ergens anders...
Toen we die 2 extra ip's bestelden werd gezegd dat we de beschikking zouden hebben over een volwaardig netwerk! Als we iets naar elkaar sturen (msn of irc ofzo kan wel) dan is dat met de @home maximale snelheid van 16kb/sec.. (dus gewoon over internet)

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Wil je dat deze pc elkaar kunnen zien, dan zul je er voor dienen te zorgen dat de pc elkaar met traceroute (tracert) direct kunnen traceren. Dat wil zeggen dat de verbinding niet via de routers en gateways van @hoem moet gaan, want deze zullen dit soort info uit het netwerk filteren.

Vooreen voorbeeld van subnetten en netmasks zie http://www.ralphb.net/IPSubnet/]http://www.ralphb.net/IPSubnet/

buit is binnen sukkel

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:48

Tsuranim

There is only one

Nog makkelijker is bestand en printerdeling via netbeui te laten verlopen ipv tcp/ip. Hoef je niet over @home netwerk en ben je niet beperkt tot een upload van 16kb/s.
Daarvoor moet je dus het netbeui protocol installeren en koppelen met bestand en printer deling. Is veiliger ook trouwens.
En dan maakt het niet meer uit welk ip of subnet mask je hebt, zolang je maar bij elkaar op de hub zit.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:44

Wildfire

Joy to the world!

Aangezien @Home niet meer aan extra IPs doet, is het tegenwoordig legaal om gewoon met proggies als Winroute het internet te delen. Lijkt me handiger en makkelijker.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Tsuranim schreef op 05 augustus 2002 @ 16:21:
Nog makkelijker is bestand en printerdeling via netbeui te laten verlopen ipv tcp/ip. Hoef je niet over @home netwerk en ben je niet beperkt tot een upload van 16kb/s.
Daarvoor moet je dus het netbeui protocol installeren en koppelen met bestand en printer deling. Is veiliger ook trouwens.
En dan maakt het niet meer uit welk ip of subnet mask je hebt, zolang je maar bij elkaar op de hub zit.
Door de juiste instellingen van je subnetten voorkom je juist die irritante upload limiet, maar los daarvan, is dat protocal van microsoft zo lek als een mandje en een goede firewall is altijd essentieel. Zoals al vaker gezegt is dit een naar mijn mening houtje touwtje oplossing, aangezien je zo je complete netwerk openstelt voor het ganse inet.

* ripexx ziet scriptkiddies all over the world naar @home surfen :)

Maar ik heb nog wel een leuke tcp ip tutorial voor je zodat je kan zien wat er allemaal mogelijk is met dit protocol. (TCP/IP tutorial by IBM)

buit is binnen sukkel

• Oxi
ripexx schreef op 05 augustus 2002 @ 16:32:
[...]

Door de juiste instellingen van je subnetten voorkom je juist die irritante upload limiet, maar los daarvan, is dat protocal van microsoft zo lek als een mandje en een goede firewall is altijd essentieel. Zoals al vaker gezegt is dit een naar mijn mening houtje touwtje oplossing, aangezien je zo je complete netwerk openstelt voor het ganse inet.

* Oxi ziet scriptkiddies all over the world naar @home surfen :)

Maar ik heb nog wel een leuke tcp ip tutorial voor je zodat je kan zien wat er allemaal mogelijk is met dit protocol. (TCP/IP tutorial by IBM)
We hebben op alle pc's zonealarm geinstalleerd ipv die stomme standaard Windows XP firewall. Maar hoe doe ik dat verder met de netbeui? En moet ik dan in zonealarm de andee ip's toegang verlenen :?

Toen we nog 2 pc's hadden met 1 ip werkten we idd met Winroute lite. Werkte op zich goed maar toen er een 3e pc bij kwam (mijne) hebben we maar gelijk 2 extra ip's besteld. Maar toen verloren we dus ons netwerk.. :(

• Glottis
Oxigun, ben er nu achter dat ze je username koppelen aan het mac van je kabel modem. Kreeg laatst een nieuwe, en kon toen mijn oude even niet gebruiken :( Die was uit de database al gehaald... balen.
Maar goed, ontopic, ik kan je helaas niet helpen.

Verwijderd

NODEMOVE requesten?

heb ik van de week ook maar gedaan, en nu kijken wat er uit komt :)

• Tsuranim

Tsuranim

There is only one

Vertel maar als ik fout zit, maar als je bestanddeling over netbeui doet wordt dit niet gerouterd en kunnen scriptkiddies all over the world dus ook niet bij jou computer komen, zit gewoon potdicht. < Aan netbeui kant dan>

Voor tcp/ip moet je natuurlijk altijd op blijven letten, wbt trojans e.d.

OT: wat bedoel je trouwens met "die irritante upload limiet"?
NB: Netbeui is iets anders dan netbios, deze laatste is iig zo lek als een mandje, daar deze gekoppeld aan tc'p/ip ook gerouterd wordt.

• Tsuranim

Tsuranim

There is only one

ripexx schreef op 05 augustus 2002 @ 16:15:
Wil je dat deze pc elkaar kunnen zien, dan zul je er voor dienen te zorgen dat de pc elkaar met traceroute (tracert) direct kunnen traceren. Dat wil zeggen dat de verbinding niet via de routers en gateways van @hoem moet gaan, want deze zullen dit soort info uit het netwerk filteren.
Klopt precies. Je kunt wel tussen de pc's wel ftp-en trouwens (met 16kb/s :) ). Maar bestand en printer deling wordt door @home gefilterd (poorten geblokkeerd).
Oplossing: 1 zorgen dat ip-s in elkaar range komen te liggen (vragen aan @home).
Oplossing: 2 op alle pc's netbeui protocol installeren en daaraan de bestand en printer deling koppelen (minder veilig volgens een persoon hier).
Oplossing: 3 Mbv ftp bestanden uitwisselen (traag , maar zeer veilig).

• DavidK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik weet niet of je de ipadressen van @home via DHCP krijgt, of dat je ze vast moet inkloppen. Als je ze vast moet inkloppen dan zou je het subnetmasker kunnen aanpassen.
Stel dat het eerste gedeelte gelijk is (Zeg 212.210.x.x), en de x-en daadwerkelijk verschillend, dan moet je gewoon een subnetmasker van 255.255.0.0 nemen. Met het subnetmasker kun je aangeven hoe groot het ip netwerk is waarin de pc zich bevindt. Heeft geen invloed op je connectie naar buiten, en het zorgt ervoor dat je elkaar kunt zien.

Wat zijn de drie ipadressen die je hebt verkregen?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Tuurlijk heeft dit effect stel dat je een server van @home wil bereiken met ip 212.210.1.1 dan denkt je windows bak dat deze op je lan zit en zal deze dan nooit naar je default gateway sturen. Kortom geen verbinding. Kan je geen bestands en printerdeling aanzetten op IPX dat zou wel moeten werken. Die 2 staan namelijk los van elkaar

• DavidK
Ik gaf een nogal redelijk extreem voorbeeld omtrent het subnetmasker van 255.255.0.0 Daarom vraag ik ook naar de drie ipadressen van de topicstarter om te kijken wat het eventuele masker kan zijn.

• Oxi
DavidK schreef op 06 augustus 2002 @ 15:00:
Ik gaf een nogal redelijk extreem voorbeeld omtrent het subnetmasker van 255.255.0.0 Daarom vraag ik ook naar de drie ipadressen van de topicstarter om te kijken wat het eventuele masker kan zijn.
vader: 213.51.75.*
broer: 217.121.54.*
ik: 217.121.54.*

Zoals je ziet is die van me pa heel anders.
Ik ga nu die Netbeui protocol proberen te installeren.

edit: waar vind ik die netbeui? (windows xp)
hij netwerkverbindingen kies ik me enige netwerkkaart en dan eigenschappen -> installeren. Daar staat ie niet bij... in de tussentijd zoek ik wel ff verder.

• Tsuranim

Tsuranim

There is only one

Heb hetzelfde, hier ook 2x 217. en 1 x 213.
Netbeui is moeilijk te vinden op nieuwere besturings systemen, kijk anders eens op www.microsoft.com, stond een artikel hoe je netbeui op winxp moet installeren.
Bij win2k staat netbeui gewoon onder protocollen.
Wat je ook kan doen is ipv netbeui ixp/spx gebruiken, zelfde principe. Mogelijk wel makkelijk te vinden, is iets trager dan netbeui.

• Oxi
Tsuranim schreef op 06 augustus 2002 @ 18:49:
Heb hetzelfde, hier ook 2x 217. en 1 x 213.
Netbeui is moeilijk te vinden op nieuwere besturings systemen, kijk anders eens op www.microsoft.com, stond een artikel hoe je netbeui op winxp moet installeren.
Bij win2k staat netbeui gewoon onder protocollen.
Wat je ook kan doen is ipv netbeui ixp/spx gebruiken, zelfde principe. Mogelijk wel makkelijk te vinden, is iets trager dan netbeui.
ik probeer het wel eerst met Netbeui. Ik heb het geinstalleerd dmv de guide op microsoft.com.. jammer genoeg kan ik het nu niet testen omdat de pc van me pa weg is gebracht met een IDE-probleem. Dus ik laat het wel horen hoe het zit als ie terug is (morgen waarschijnlijk).

• Oxi
*Update*

Me pa's pc is er nog wel niet maar ik heb ge-experimenteerd met die van me broertje. Op beiden Netbeui geinstalleerd en ze kunnen elkaar vinden via zoeken op pc. (was al zo trouwens).. Alleen we kunnen niet bij elkaar erop. Je hebt een paswoord nodig. Ik kan met me eigen paswoorden niet op me pc vanaf zijn pc. vaag :? of moet ik een account maken ofzo voor hem?
Als ik me eigen pc aanklik zie ik alleen
cp#####-d/Guest staan. Anders kan ik niet inloggen! Hierbij werken me admin paswoord en me eigen login pass niet. (niets dus)

Of moet ik nog iets meer met die Netbeui doen?

• DavidK
Oxigun schreef op 06 augustus 2002 @ 18:20:
[...]

vader: 213.51.75.*
broer: 217.121.54.*
ik: 217.121.54.*
Dit is inderdaad een extreem verschil...

Veel succes met NetBeui :) !

• Oxi
*Update*

Het sharen met me broertje pc (zelfde subnet) werkt iig!!*
Nu nog met me pa's pc maar dat doe ik morgen dan wel

* Met dank aan Sorcerer uit #tweakers.net _/-\o_

- edit:

en hoe zit het nu met de veiligheid? kan nu iedereen aan die hub op me pc of iedereen in hetzelfde subnet of iedereen?

• Tsuranim

Tsuranim

There is only one

Veiligheid:
Het voordeel van netbeui is dat het niet gerouterd wordt. Daardoor komt het niet verder dan je modem (want je kan sneller dan 16kb/s bestanden overzenden) of in ieder geval de eerste router van @home. Hierdoor kan niet de hele wereld bij je pc. Volgens mij kunnen alleen diegenen die op jou hub zijn aangesloten op je netwerk komen, anders had ik mijn buren in de straat ook wel gezien in mijn netwerk. (er moet toch 1 iemand zijn die hetzelfde als ik heb gedaan).
Voor de veiligheid moet je wel zorgen dat printer en filesharing niet over het tcp/ip protocol gaat, dan zit je wel veilig.
@home blokkeert trouwens ook de poorten (137 138) zodat je zelfs met tcp/ip veilig zou zijn.
Pagina: 1