[Linux] Device or resource busy /dev/dsp

Pagina: 1
Acties:

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Nadat ik een aantal programma's heb opgestart (Gaim, Galleon, en Evolution) in WindowMaker kan ik geen geluiden meer afspelen.
Ik krijg dan de melding Device or resource busy /dev/dsp.
Zels wanneer ik all taken kill die de geluidskaart gebruiken, blijft het device bezig.
Het enige wat ik kan doen om mijn geluid terug te krijgen is een reboot.

Kan dit op een andere manier?
Kun je een device dat bezig is op een of andere manier vrijgeven?

En waarom kan ik in linux (Debian) niet meer geluiden tegelijkertijd afspelen? Ligt dit aan de driver (OSS module)?

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Op dinsdag 11 juni 2002 11:54 schreef Platel het volgende:
Nadat ik een aantal programma's heb opgestart (Gaim, Galleon, en Evolution) in WindowMaker kan ik geen geluiden meer afspelen.
Ik krijg dan de melding Device or resource busy /dev/dsp.
Zels wanneer ik all taken kill die de geluidskaart gebruiken, blijft het device bezig.
Het enige wat ik kan doen om mijn geluid terug te krijgen is een reboot.

Kan dit op een andere manier?
Kun je een device dat bezig is op een of andere manier vrijgeven?
De programma's die je noemt zijn allemaal gnome programma's. Starten die niet een een gnome sound server die je device bezig houdt? Probeer es het commando killev. Dat verwijdert alle gnome environment settings uit je sessie. Of kijk even in je gnome settings of je de sound server uit kan schakelen.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
kan je geluidskaart wel meerdere geluiden afspelen? bijvoorbeeld muziek en een effect van een wegpage of 2 mp3'tjes door elkaar? zonee, dan kan het zijn dat je kaart in gebruik is door een soundserver of omdat je een mp3'tje afspeelt op de achtergrond.

suc6

edit:

welke kaart is het?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Wat altijd werkt is "fuser -k /dev/dsp"

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Het is een geluidskaart van een Dell Inspiron 3500. Ik heb de laptop hier niet voor me, maar ik geloof dat deze een Chrystal Soundcard module gebruikt.

Onder windows kan ik wel meerdere geluiden door elkaar heen afspelen.

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
De driver moet het mixen ondersteuen wat hier blijkbaar niet het geval is. Probeer eens updated drivers te vinden ?

Met mijn Live gebeurt het mixen door de chip zelf dus ik heb het probleem niet maar ik kan me voorstellen dat het irri is :)
Pagina: 1