Toon posts:

[RH] CUPS met Samba op zoek naar werkende config

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb al een bericht gepost voor de oplossing maar daar kom ik niet verder mee. ;( Vandaar dat ik hier een nieuwe vraag stel. Zijn er mensen die (en die zijn er vast wel) een Laserjet 4 oid aan hun linux bak op de lpt-port hebben hangen en geshared hebben via samba met windows pc's.

Zou diegene zijn config files willen posten of evt e-mailen *D . Ik ben dan op zoek naar jou /etc/samba/smb.conf, /etc/cups/cupsd.conf, /etc/cups/client.conf en de /etc/cups/printer.conf.

Hiermee wil ik eens kijken wat er bij mij aan scheelt. Haal wel je private instellingen eruit. En vul daar standaard dingen in.
Dus ik ben niet op zoek naar IP-adressen oid. |:(

Verwijderd

Ik heb iets dergelijks ooit gedaan. Heb eigenlijk alleen onthouden dat je em op "RAW" moet zetten voor samba.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30

MadEgg

Tux is lievvv

cupsd.conf, client.conf en printer.conf hebben er nix mee te maken(naja, je laatste wel)
Cupsd.conf & client.conf staan standaard goed om een printer met Samba te sharen. Als je ze wil delen met een IPP verbinding zul je cupsd.conf moeten aanpassen.
Maar je gebruikt Samba dus dat hoeft niet.

printer.conf moet je zelf ook niet aanpassen. Start cupsd,
ga naar localhost:631
en voeg een printer toe met de laserjet driver.

Voor samba werkt dit prima voor mij om de cups printer te delen:
smb.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
[global]
workgroup = werkgroep
server string = MadEgg
netbios name = MadEgg
encrypt passwods = yes
smb passwd file = /etc/samba/private/smbpasswd
syslog = 0
max log size = 1000
log file = /var/log/samba.log
log level = 1
socket options = IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY SO_SNDBUF=406 SO_RECVBUF=4096
dns proxy = no
invalid users = root
interfaces eth0 192.168.0.8/24 127.0.0.1/24
bind interfaces only = yes

[printers]
comment = All Printers
printing = cups
printcap name = cups

Vervolgens met
code:
1
smbpasswd -c /etc/samba/smb.conf -a <USERNAME>

de toegangscodes toewijzen. Let op, de users die je hier toevoegd moeten ook op je systeem bestaan, dus in /etc/passwd. Daarna samba restarten en het werkt :7

Dan idder nog een probleempje met cups met raw printing, als je wil dat het werkt vanaf Windows, dan moet je in /etc/cups/mime.types onderaan de volgende regel uncommenten:
code:
1
application/octet-stream

en in /etc/cups/mime.convs onderaan:
code:
1
application/octet-stream    application/vnd.cups-raw    0   -

Deze regels staan er al in, je moet ze alleen even uncommenten.
Dan cups restarten, en dan zou het moeten werken :7

Tja

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
smbpasswd -c /etc/samba/smb.conf -a <USERNAME>

de toegangscodes toewijzen. Let op, de users die je hier toevoegd moeten ook op je systeem bestaan, dus in /etc/passwd. Daarna samba restarten en het werkt :7

Wat doe je met die regel -c want mijn smbpasswd kent geen -c optie dus wat is de bedoeling van die optie.