Switch / Switching Hub / Hub

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
We zijn bij ons in de flat van plan een 100/10 netwerkje aan te leggen. Dit ivm ADSL aansluiting. Wat hebben we nou nodig en wat is beter/sneller/goedkoper? (alles 8 poorts)

- Een Hub
- Een Switching Hub
- Een Switch

Volgens mij is dit op volgorde van "goed-zijn" (slecht naar goed)

Wat ik er voorlopig van heb begrepen is dat een hub niet meer is dan een verbinding van maximaal 100Mb totaal.
Een switching hub kan 100 en 10Mb door elkaar aan. Ik geloof 2 stromen tegelijk (correct me if I'm wrong)
Een switch kan 100 en 10 Mb door elkaar aan en heeft voor iedere verbinding de maximale snelheid beschikbaar via een apart kanaal.

klopt dit een beetje. het verschil tussen een switching hub en een gewone hub is slechts 30,-. De een net iets onder de 200 en de ander net iets over de 200 piek. Een echte switch kost (volgens mij) al snel 600,-

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:25
Klopt allemaal. Voor alleen ADSL kun je rustig een hub gebruiken, die is sowieso sneller dan je verbinding. Ga je ook spellen doen dan maakt het nog steeds niet zoveel uit. Ga je echter veel kopieren tussen elkaar (en evt. spellen doen) dan kun je beter een switching hub of switch nemen. Maar de prijzen zijn er ook naar. Je kunt wel 8 poorts 10/100 Mb switches voor rond de f 250 vinden trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07 18:12
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wat ik er voorlopig van heb begrepen is dat een hub niet meer is dan een verbinding van maximaal 100Mb totaal.
Een switching hub kan 100 en 10Mb door elkaar aan.[/quote]Nee, UTP hubs (repeaters, technisch gesproken) heb je in 4 soorten:

10 Mbit: spreekt voor zich, kan alleen 10 Mbit aan.
100 Mbit: alleen voor 100 Mbit.
10/100 Mbit: Deze heeft intern 2 segmenten, een voor elke snelheid, en schakelt je host op 1 van die twee afhankelijk van de snelheid van je host. Er is geen contact tussen die segmenten, dat moet extern gebeuren.
10/100 Mbit: Zelfde als hierboven, maar met een ingebouwde switch die beide segmenten koppelt. Hoewel dit technisch gesproken een switching hub genoemd kan worden, wordt dit niet als zodanig beschouwd.

Een switching hub (of port switch) switched een aantal groepen repeater poorten (zoals boven) via een switch, bv een 16 poorts switching hub zou 4 groepen van 4 poorten elk kunnen hebben. De poortsnelheid is niet vastgelegd. Je hebt ze in 10, 100 en 10/100.
Een andere variant heeft zelf geen switch, maar maakt via een backplane verbinding gebruik van een externe switch. Deze kom je meestal in bedrijfs LANs tegen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
OK, allemaal heel duidelijk, maar wat betekent dan "dual" achter de naam van een hub? Dat er 2 verbindingen tegelijk kunnen worden gemaakt? Dus dat er eigenlijk maximaal 2x100Mb = 200Mb doorheen kan? Of zit ik er nu heeeel ver naast?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Dual gaat over de snelheid, die kan dus 10 én 100.

Switching gaat over de manier waarop het verkeer (niet) doorgestuurd wordt.
Met een switch wordt verkeer tussen 2 poorten alleen naar die 2 poorten gestuurd, de rest van het netwerk heeft er dus geen last van. Een hub stuurt al het verkeer dat ie binnen krijgt domweg door naar alle poorten.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 10:59
Pinball: Ik had het niet beter kunnen zeggen.

De rest doet het trouwens ook goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05 14:46
Blabla... volgens mij is een switching hub nog steeds gewoon hetzelfde als een switch. Toon mij eens een apparaat (mag ook de online specs zijn) dat als functionaliteit heeft dat er een aantal groepen van gerepeate poorten (hubs dus) in zitten die onderling geswitched zijn. Zo'n apparaat heb ik namelijk nog nooit gezien, en in _alle_ documentatie die ik erop heb nageslagen ben ik zo'n apparaat niet tegengekomen. Het is alleen wel zo dat fabrikanten van netwerk gear de wat simpelere unmanaged switches als switching hubs zijn gaan verkopen en de term switch zijn gaan reserveren voor de wat duurdere, managed varianten die ook port trunking e.d. kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 10:59
Weet iemand of d'r ook routers bestaan die speciaal voor netwerken zijn?

Of zijn dat gewoon vette switches?

En zijn d'r trouwens ook 100 Mbit Switches?
Die krengen zijn zo duur! :(
Ik wil gewoon een 8 poorts 100 mbit switch hebben, maar ze zijn alleen 10/100 mbit...en dat maakt het denk ik zo duur.

Moet ik dan gaan kijken naar een switching hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
3Com heeft een 8 ports voor tussen de 5 en 600 piek. Is idd 10/100, maar dat maakt een switch volgens mij niet (veel) duurder.

Een router is overigens iets heel anders dan een switch. Een router verdeelt netwerkverkeer op basis van ip-adres, en werkt dus op de zgn. network layer (layer 3 in het OSI model). Een switch daarentegen werkt op layer 2, de datalink layer en "ziet" dus alleen MAC adressen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02 09:30
Ok Jeroen komt ie
http://www.unex-tech.com/products/hubs/hd080/index.html
Dit is een switching hub: zie GEEN Duplex wel 10 EN 100 segmenten (ik heb um [nog] en hij doet idd 10 en 100 door elkaar en ja ook wel collisions zo her en der)
tikfoutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
Uhm... jaha... dat zijn bijna dezelfde specs als mijn 3Com. Maar dit kastje is niet zo uitgerust dat ie een aantal poorten (zeg 4) heeft die onderling gerepeat zijn en 10Mbit zijn en nog eens 4 poorten die eveneens onderling gerepeat zijn die 100Mbit zijn, of iets dergelijks (zie omschrijving ijdod hierboven). Elke poort kun je gewoon aan een 10 of een 100Mbit verbinding leggen, alleen haal je tussen een 10 en een 100Mbit host vanzelfsprekend geen 100Mbit performance. Dit kastje is m.i. op geen enkele manier een hub, maar gewoon een switch. dat ie twee aparte segmenten voor 10 en 100Mbit heeft verandert daar niets aan.

Overigens: als je twee van die 10/100 switching hubs met elkaar verbindt via een utp uplink en aan 1 van die twee swiches 1 10Mbit host hangt die je laat communiceren met een 100Mbit host op de andere switch zal de hele verbinding tussen die twee switches op ~ 10Mbit afgeknepen worden, ook al hebben de andere connecties (die misschien allemaal 100Mbit zijn) daar op zich niets mee te maken. Zo gescheiden zijn die 10 en 100Mbit circuits dus ook weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-07 15:36
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 09 oktober 2000 21:46 schreef jeroen het volgende:
3Com heeft een 8 ports voor tussen de 5 en 600 piek. Is idd 10/100, maar dat maakt een switch volgens mij niet (veel) duurder.

Een router is overigens iets heel anders dan een switch. Een router verdeelt netwerkverkeer op basis van ip-adres, en werkt dus op de zgn. network layer (layer 3 in het OSI model). Een switch daarentegen werkt op layer 2, de datalink layer en "ziet" dus alleen MAC adressen[/quote]edit: effe te snel op verstuur geklikt :)

zoek eens ff naar de extreme summit switches.. dat zijn layer3 switches!
jah, ik begrijp er ook de ballen meer van :)
't is iets met latancy van layer2 mac switching en kracht van layer3 ip routing of dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Mijn dual-speed 3Com SuperStack II hub lost het dual-speed op door feitelijk 2 aparte 10 Mbit en 100 Mbit hubs intern te bridgen/switchen. In ieder geval 1 voorbeeld van de repeater/hub & bridge/switch functionaliteiten in 1 kastje.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
Ja ik weet dat er allerlei netwerkdevices zijn die eigenlijk aan geen van de in de literatuur gedefinieerde "standaard" specificaties voldoen. Zo ook die dual speed hub van hierboven (zo zou ik het noemen :)) en een layer 3 switch (in feite een switch met beperkte routing capaciteiten. Eigenlijk moet je dus ook gewoon per apparaat individueel kijken welke functionaliteit ze op welke layer kunnen bieden, en dat afzetten tegen wat je aan functionaliteit nodig hebt (want daar gaat het natuurlijk om). Wat de fabrikant er dan verder voor naampje aan geeft is eigenlijk niet zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Blabla... volgens mij is een switching hub nog steeds gewoon hetzelfde als een switch. Toon mij eens een apparaat (mag ook de online specs zijn) dat als functionaliteit heeft dat er een aantal groepen van gerepeate poorten (hubs dus) in zitten die onderling geswitched zijn.[/quote]Elke 10/100 repeater met interne koppeling
DEC Multiswitch 624T.
Een hele berg 3Com zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>dat ie twee aparte segmenten voor 10 en 100Mbit heeft verandert daar niets aan.[/quote]Dat maakt een hoop uit, het bepaald wat voor apparaat het is...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Overigens: als je twee van die 10/100 switching hubs met elkaar verbindt via een utp uplink en aan 1 van die twee swiches 1 10Mbit host hangt die je laat communiceren met een 100Mbit host op de andere switch zal de hele verbinding tussen die twee switches op ~ 10Mbit afgeknepen worden, ook al hebben de andere connecties (die misschien allemaal 100Mbit zijn) daar op zich niets mee te maken. Zo gescheiden zijn die 10 en 100Mbit circuits dus ook weer niet...[/quote]Waar haal je dit vandaan? Uiteraard zal er uit die host niet meer dan 10 Mbit komen, maar als de poorten op die 10/100 repeaters gewoon 10/100 zijn, dan koppelen die apparaten zich op de 100 Mbit bus. 10 Mbit op hub A naar 10 Mbit op hub B loopt dan dus over 100 Mbit tussen A en B, er van uitgaande dat de hubs in kwestie van het type zijn dat de 10 en 100 segmenten onderling verbind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>een layer 3 switch (in feite een switch met beperkte routing capaciteiten.[/quote]Een switch en een router in dezelfde doos, doorgaans met hoge capaciteit. De router is bepaald niet beperkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_LeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-04 19:36
Ik heb de uitleg die in het cisco curriculum staat van een switch, hub, bridge, repeater, router op m'n server gezet :

http://212.187.14.220/cisco/

Roses are red, violets are blue, God made me beautiful, but what the FUCK happened to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen|IA
ijdod: in mijn voorbeeld ging ik ervan uit dat die twee switches via 1 utp uplink zijn verbonden, niet via een speciale poort zoals duurdere switches meestal hebben. De switch met de 10Mbit host eraan heeft dus maar 1 port waarop ie kan zeggen: ho, stop, niet zo snel. En laat dat nou ook de poort zijn waarover de 100Mbit hosts communiceren...
Pagina: 1