server onbereikbaar [linux]

Pagina: 1
Acties:

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 09:04
Thuis staat onze server, hier draait Linux op, maar sinds ik hem een paar keer handmatig heb uitgedaan, geeft ie nu een error tijdens het opstarten...
Normaal gaat hij dan alles bij langs en checkt of alles klopt, maar nu geeft ie aan dat ie Red Hat Linux opstart en dan komt deze error:
*** An error occurred during the file system check.
*** Dropping you to a shell: the system will reboot
*** when you leave the shell.
Give root password for maintenance
(or type control-D for normal startup):
Als ik dan 'Control-D' doe, sluit ie weer netjes af en start weer op en dan komt deze error weer.
Wanneer ik het password invoer krijg ik dit:
(Repair filesystem) 1 #
Ik heb geen idee wat ik moet doen en wat ik moet invullen. Volgens mij zijn de Hd's nog steeds goed, en is enkel de data erop kapot, maar ik kan niks invullen waardoor hij zelf alles repareerd of zelf alles netjes opnieuw opstart..

Ik beheer de server nu mijn broer in Australie zit, hij deed het voorheen en heeft wel verstand van Linux, ik maar een klein beetje, heb hem al geraadpleegd, maar hij weet dit keer ook niet wat ik moet doen, probeert het wel, via de telefoon, maar heeft hier geen antwoord op.... Nu inet ik gewoon via de modem en niet via de server.. Kan iemand me verder helpen?

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Misschien een keer de Pc uit gezet zonder 'm eerst netjes af te sluiten? Probeer eens een fsck -v -y /dev/hdX (X is het device waarop je Hd zich bevindt) en daarna te rebooten, kom je dan wel weer in een normale shell?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56
fsck /dev/hda1 maar eens doen lijkt me. Je hebt gewoon je PC met ext2 fs uitgezet zonder te unmounten, nu is er dus iets grandioos misgegaan wat zo in de standaardrun van fsck niets aan gedaan kan worden.

• Goofyduck384
ja dat had mn broer ook al gezegt, en dat heb ik toen gedaan (nu ook weer even) en dan krijg ik dit:
fsck 1.26 (3-Feb-2002)
Couldn't open /proc/partitions: No such file or directory
Is /proc mounted?
(Repair filesystem) 2 #
(Heb idd de pc handmatig uit gedaan omdat hij was vastgelopen na een flinke onweeravond waarbij alles uitviel totaan het huis)

Wat nu?

Verwijderd

welke versie van RH gebruikt je,

je kunt een update doen naar 7.2 of 7.3 en daarbij je filesystem update naar Ext3.

en als dat niet helpt dan kun je beginnen met opnieuw installeren :(

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Op dinsdag 11 juni 2002 12:22 schreef Goofyduck het volgende:
ja dat had mn broer ook al gezegt, en dat heb ik toen gedaan (nu ook weer even) en dan krijg ik dit:
[..]

(Heb idd de pc handmatig uit gedaan omdat hij was vastgelopen na een flinke onweeravond waarbij alles uitviel totaan het huis)

Wat nu?
doe es:
code:
1
mount /proc

en dan nog es de fsck /dev/hdaX.

• Goofyduck384
oke na aanwijzing van riotrick kwam dit er te staan:
fsck 1.26 (3-Feb-2002)
e2fsck 1.26 (3-Feb-2002)
/boot was not cleanly unmounted, check forced.
Pass 1: Checking inodes, blocks, and sizes
Pass 2: Checking directory structure
Pass 3: Checking directory connectivity
Pass 4: Checking reference counts
Pass 5: Checking group summary information
/boot: 31/4016 files (0.0% non-contiguous), 4772/16033 blocks
(Repair filmesystem) 4 #
Geen idee hoe ik nou uit die (Repair Filesystem) kom, en wat ik daar zou kunnen doen...

Verwijderd

doe es:
code:
mount /proc
en dan nog es de fsck /dev/hdaX.
Type dan wel mount /proc -t proc

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 13:30 schreef Goofyduck het volgende:
oke na aanwijzing van riotrick kwam dit er te staan:
[..]

Geen idee hoe ik nou uit die (Repair Filesystem) kom, en wat ik daar zou kunnen doen...
Vrij simpel:

tik: reboot [enter]

klaar!

• Goofyduck384
wanneer ik reboot tik doet ie het niet:
EXT2-fs error (device ide0(3.12)): ext2_read_inode: unable to read inode block -
inode =49283, block=98477
Dit herhaalt ie dan een tijdje en op het laatst zegt ie dan nog:
INIT: no more processes left in this runlevel
En bij mount /proc -t proc geeft ie een rijtje met voorbeelden die je kan gebruiken bij mount...
Pagina: 1