Toon posts:

Slackware - EXT2-fs error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
kernel: EXT2-fs error (device md(9,0)): ext2_new_block: Free blocks count corrupted for block group 15
last message repeated 2 times
last message repeated 37 times

En dit om de paar minuten en staat in /var/log/syslog

Ook als ik nu iets probeer te uploaden via ftp krijg ik de melding: No space left on device.
Hoewel er genoeg ruimte is en geen quota staat ingesteld.

Betekent dit dat de harde schrijf zo goed als kapot is of zou dit nog opgelost kunnen worden?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

en had je er al eens aan gedacht er fsck overheen te halen?

Dit heeft opzich weinig met de hardware te maken lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Ja fsck is denk 2 weken geleden gebeurt wat er precies uitgekomen is weet ik niet aangezien, maar aangezien de foutmeldingen weer terug zijn en ftp een probleem geeft met no space left on device.. vraag ik me dus af of die harde schrijf niet gewoon dood begint te gaan..

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Je moet fsck natuurlijk wel in "fixende modus" draaien, anders los je er niks mee op.

Zit je disk niet ook nog eens hardstikke vol?
En draai de fsck nog eens, maar let ook op de output/foutmeldingen :)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Heb je ook enig idee welk apparaat het om gaat? Want ik kan me even niets bedenken bij een voorbeeld van een onder linux met md(?,?) aangeduid apparaat...

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Op dinsdag 11 juni 2002 10:09 schreef qmaster het volgende:
kernel: EXT2-fs error (device md(9,0)): ext2_new_block: Free blocks count corrupted for block group 15
last message repeated 2 times
last message repeated 37 times

En dit om de paar minuten en staat in /var/log/syslog
Tijd om je dimmen te wisselen, ext2_new_block werkt vanuit het in memory aanwezige superblock (en inodes, maar dit terzijde).

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan.. dus het is waarschijnlijk het geheugen.. Zou best eens kunnen.. hebben we al vaker problemen mee gehad.

Ik kan zelf geen fsck draaien aangezien een tussenpartij dit voor ons regelt, maar deze laten het een beetje afweten wanneer er problemen zijn met de server...

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 10:42 schreef Kippenijzer het volgende:
Heb je ook enig idee welk apparaat het om gaat? Want ik kan me even niets bedenken bij een voorbeeld van een onder linux met md(?,?) aangeduid apparaat...
Wat dacht je van software raid? :?

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad raid

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. word nog vreemder.
Staat wel in raid, maar de 2de harde schrijf die in raid zou moeten draaien zit er niet meer. Zou dit ook de foutmelding kunnen geven?

• igmar

igmar

ISO20022

Op dinsdag 11 juni 2002 16:41 schreef qmaster het volgende:
Hmm.. word nog vreemder.
Staat wel in raid, maar de 2de harde schrijf die in raid zou moeten draaien zit er niet meer. Zou dit ook de foutmelding kunnen geven?
RAID begint wijgert indien een van de disk niet functioneert (de md driver markeerd alle disk faulty indien ze niet bestaan).

Indien de drive er mee stopt indien het systeem al draait behoort de md driver een melding te loggen dat de drive dood is.

Welke raid config hebben we het hier over ??

• igmar

igmar

ISO20022

Op dinsdag 11 juni 2002 10:15 schreef ACM het volgende:
en had je er al eens aan gedacht er fsck overheen te halen?

Dit heeft opzich weinig met de hardware te maken lijkt me.
die free list raakt niet zomaar corrupt. Een e2fsck mag dan de zaken weer corrigeren, dan rest nog steeds de vraag wat de oorzaak van die corruptie is.
Pagina: 1