cd brander voor oude pc?

Pagina: 1
Acties:

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-04 08:57
Een kennis wil voor in zijn pc een brander. Het is een celeron 266 (yep die zonder l2 cache) met 64mb.

Als ik nu om me heen kijk zie je bijna alleen maar 24 speed of sneller. Gaat dat wel goed? Die branders van tegenwoordig kunnen wel kijken of schijfjes e.d. die snelheden aankunnen maar kunnen de apparaten ook nog eenvoudig en goed langzaam bakken? En gaat dat automatisch of moet je dan zelf de snelheid instellen?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-04 21:19
Je kan altijd langzamer branden dan de 'topsnelheid'. :)

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:40

Tjark

DON'T PANIC

Is snel zat. En daarbij is het dat moderne branders ( > 12x) altijd brunproof of vergelijkbaar hebben. Geen probleem dus als de pc ff wat anders doet, maar met een normale hd zou ie prima moeten kunnen branden.

Maar ik zou 'm ook aanraden om voor een paar piekies 64 of 128mb ram bij te kopen: loopt een stuk beter.

*insert signature here

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:07

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Bij (praktisch) ieder brandprogramma kan je de snelheid van het branden opgeven.

Daarnaast zijn alle moderne branders (zeg die van 16 speed en hoger, ongeveer) uitgerust met buffer-underrun systemen. Die voorkomen dat je cd mislukt als de datatoevoer even stokt. Dat is natuurlijk ideaal bij een wat tragere pc, die hier immers best wel een last van kan hebben.

edit: traaaaaaaaaag :z

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-04 08:57
Da's waar, helemaal niet aan die buffer underrun hardware gedacht. Thanks allemaal.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Nou knul... mijn P3-800 heeft een load van 4% bij het branden op 24 speed. Teruggerekend naar die Celeron zou je ongeveer op 16% load kunnen komen.

Makkie dus.

Siditamentis astuentis pactum.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:30

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op dinsdag 11 juni 2002 09:27 schreef Varienaja het volgende:
Nou knul... mijn P3-800 heeft een load van 4% bij het branden op 24 speed. Teruggerekend naar die Celeron zou je ongeveer op 16% load kunnen komen.
Mwa, das wel erg makkelijk lineair gerekend ;)

Koop gewoon een brander met burn-proof (of varianten) en dan lijkt mij dat alles prima gaat verlopen. Hoe snel je je cd's dan ook daadwerkelijk kan branden lijkt me een kwestie van uitproberen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Tja, sowieso is niet de processor de bottleneck, maar de hdd's/cdroms..
Een P166MMX trekt een snellere brander ook nog wel, maar als daar een trage hdd aan hangt, dan heb je wel kans dat de burnproof vaak in moet grijpen.

Verwijderd

Buffer underrun is wel makkelijk, maar eigenlijk bedacht als redmiddel, niet om continue in actie te zien komen...

Je kunt welke writer dan ook in een lagere snelheid gebruiken dan de maximum snelheid.

Mijn Plextor PXW8432T (8 speed) brander werkte in ieder geval prima (op 8 speed) op lagere CPU snelheden (150 MHz tot aan 600MHz) - alsook met minder RAM (32MB tot aan 256 MB). Het belangrijkste is de leeseenheid (CD/DVD) - of indien niet onthefly wordt gebrand: de harddisk.

Brandprogramma's hebben ook nog hun eigen systeemeissen, WinOnCD 3.8 vraagt geloof ik minimaal een P133 met 32 MB RAM.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op dinsdag 11 juni 2002 09:27 schreef Varienaja het volgende:

Makkie dus.
vergeet niet dat ene P3 wel cache heeft en die celeron niet
bovendien heeft het niet alleen te maken met de cpu. ook ram, hdd enzo tellen mee
Pagina: 1