Shares probleem

Pagina: 1
Acties:

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Beste mensen, ik zit met het volgende probleem:

Server
Nic 1: @home (217.120.167.xxx @ 255.255.254.0)
Nic 2: Naar hub (192.168.0.1 @ 255.255.255.0)
Nic 3: Rechtstreeks naar laptop (192.168.1.1 @ 255.255.255.0)

Ik draai win95b met Winroute 4.2.1 op de server

Clients
- Op de hub zitten twee win98 machines
- Op de laptop staat winxp home edition (jaja, aldi ;))

Ik deel via de DHCP-server ip's uit aan de clients, dit werkt prima voor het internetten.

Nu kan ik de server gewoon pingen op al haar drie ip's vanaf elke client. Ook kunnen de clients onderling elkaar pingen. HET probleem is dat ik niet op de shares van de server kan komen en de server niet op de shares van de clients. De clients op de hub kunnen hun shares onderling wel zien, maar die op de laptop niet.

Ik heb al geprobeerd op de server het bestand hosts te bewerken en daar de ip's van de clients in te zitten, dit hielp niet. Dit is vast zo'n routing probleem, maar zou niet weten wat ik er aan kan doen.

Alvast bedankt voor de (vele en nuttige :P) reactie's!

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 22:11
Op dinsdag 11 juni 2002 08:44 schreef mossel het volgende:
De clients op de hub kunnen hun shares onderling wel zien, maar die op de laptop niet.
Er zal op één of andere manier wel routing moeten plaats vinden tussen NIC 2 & 3, hoe heb je dit geregeld?

En wat betreft de bindingen; waar heb je File en printsharing aan gebonden (welke NIC)?

• mossel
  • Niet online
File en printersharing staat op de server aan op elke NIC, behalve die aan @home hangt. Op de clients staat file en printersharing ook aan.

Dat routeren waar je het over hebt, zou niet weten wat het precies is en hoe ik dit moet doen...

• Arnout
Op dinsdag 11 juni 2002 09:11 schreef mossel het volgende:
Dat routeren waar je het over hebt, zou niet weten wat het precies is en hoe ik dit moet doen...
Ok... dan steekt het daar sowieso. Je kunt niet 'zomaar' :) drie netwerkkaarten in een comp. douwen en dan verwachten dat daar automatisch over gerouteerd gaat worden. Wingate doet wel wat, maar volgens mij ondersteund die géén 3 netwerkaarten (correct me if i'm wrong), plus daarbij dat Wingate puur gemaakt is voor Internet-sharing.

Zelf heb ik geen ervaring met win95 (je zal je volgens mij moeten richten op 3rd party routering (dat weet ik wel bijna zeker :+)). Onder Windows 2000 Server kun je wel eenvoudig routeren zonder 3rd party software routeren. :)

• mossel
  • Niet online
Het is een p75, dus tja, heb qua besturingssysteem niet veel keuze (jaja, linux, maar daar heb ik mijn diploma nog niet voor :P)

Maar met de 3rd party software, wat bedoel je daar precies mee. Kan ik dat naast winroute draaien zodat het routen wel goed geregeld wordt?

Kan je me misschien uitleggen wat dat routen precies inhoudt, zodat ik beter kan begrijpen wat mijn probleem is. Bedankt.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Waarom zit die laptop op een andere IP range?? Dat is iig wel de aard van je probleem!
Kan je niet gewoon NIC3 op 192.168.0.10 zetten en die laptop op 192.168.0.11 ofzo..? Dan heb je alles in 1 range.
Je kan ook proberen je subnet aan te passen en 255.255.0.0 gebruiken, misschien dat dat wat helpt..?

Wees consequent, maar niet altijd

• mossel
  • Niet online
Op dinsdag 11 juni 2002 09:37 schreef Ook het volgende:
Waarom zit die laptop op een andere IP range?? Dat is iig wel de aard van je probleem!
Kan je niet gewoon NIC3 op 192.168.0.10 zetten en die laptop op 192.168.0.11 ofzo..? Dan heb je alles in 1 range.
Je kan ook proberen je subnet aan te passen en 255.255.0.0 gebruiken, misschien dat dat wat helpt..?
De laptop zit op een andere iprange omdat de NIC in de server die naar de laptop gaat op een andere range zit. Als ik de NIC in de server die naar de laptop gaat op 192.168.0.2 zet, dan werkt het zaakje niet. En van welke NIC moet ik volgens jou het subnet veranderen...?

• Arnout
Range van het 'laptop' netwerk niet in dezelfde range als het 'hub' netwerk. Dit gaat niet werken.

Wil je gaan routen, dan heb je i.i.g. twee subnets nodig. :) Dus gewoon zo houden. Nu alleen nog een stukje software zien te regelen wat dat bewerkstelligt.

Verwijderd

tuurlijk wekt dit wel het is alleen een beetje krom opgeschreven.. dit is de situatie...

|
server---hub---zooitje clients
|
laptop

je hoeft geen routes toe te voegen op je server en op alle clients als gateway de betreffende nic van de server opgeven... alleen nog ergens een vinkje zetten dat je server moet routen (ik gok bij tcp/ip properties ergens).
(maar aangezien je onderling kan pingen is dat al geregeld edit: er staat niet van laptop naar clients of andersom... pas als dit werkt kan je de volgende regels bekijken!!!).

probeer vanaf je laptop je clients te bereiken met bv van net use \\clientnaam\sharenaam en net use \\client ip\sharenaam

edit2: ik zie nu pas dat je winroute gebruikt... geen idee of die 3 nics ondersteund (kan je inetten vanaf laptop??)

• mossel
  • Niet online
Mijn opstelling thuis is idd zo:

|
server---hub---zooitje clients
|
laptop

Nu zitten er in de server 3 NIC's:

1: @home (217.120.167.xxx @ 255.255.254.0)
2: Hub (192.168.0.1 @ 255.255.255.0)
3: Laptop (192.168.1.1 @ 255.255.255.0)

Nu is het vreemde dat wat aan de hub hangt gewoon op de HDD van de server kan, de laptop niet. Wissel ik echter om (dus ik sluit de laptop op de NIC van de hub aan), dan kan plots de laptop op de HDD van de server en de hubkant niet.

Nu krijgen zowel de hub-clients als de laptop gewoon een IP van de server (DHCP van Winroute Pro) en kunnen ze allemaal internetten (ook soms niet en dan weer wel).

Iemand nog suggesties? (ja, file en printersharing staat op de twee TCP/IP protocollen naar het LAN aan)

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 15:34

Lagune

Its time for warp

misschien een stomme vraag , maar zitten ze allemaal in dezelfde werkgroep ? @HOME ?
wordt vaak vergeten.

Volgens mij kan je beter een van je clients ombouwen naar w2k serv (kan je ook wins erop draaien zodat je elkaar mooi ziet enzo)
of gewoon zo'n gestripte linux versie pakken van freesco en die op je huidige serv installen , voor freesco heb je niet zoveel linux kennis nodig

• mossel
  • Niet online
De clients zitten in LAN en server in @home. Ik begin de moed op te geven, bedankt voor de replies, maar kennelijk valt er weinig aan te doen...?!

Pagina: 1