MBR steeds weg - Biertjuh voor gouden tip

Pagina: 1
Acties:

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-04 15:01

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik zit met een PC van een jaar of drie oud, die perfect draait. Alleen verliest hij zeer regelmatig zijn boot record van de harde schijf. Na opstarten met de Win2k cd en reparatie optie "fix startup settings" loopt de pc weer als een zonnetje. :?

Alle controles op systeem, logs en hardware checks laten niets bijzonders zien.

Het is een p3-500, Abit BE6, IBM 20Gb 7200, Win2k en andere zaken.

Biertjuh voor de gouden tip! :P

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

al een recente virusscanner geprobeerd?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04 15:51

BaRF

bijna kerst

Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/beerchug.gif

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Yep, Norton AV wordt elke week geupdate, want hier dachten we ook al aan.

Geen gouden tip, maar je mag op mijn kosten een glaasje water pakken :P

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

heb je de schijf op de Highpoint IDE controller van de BE6 zitten? of zit die nog niet op de BE6 maar pas op de BE6-II?
Dan zou ik eens gaan kijken naar een upgrade v/d Highpoint IDE BIOS of de Highpoint drivers.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op dinsdag 11 juni 2002 08:50 schreef limoentje het volgende:
heb je de schijf op de Highpoint IDE controller van de BE6 zitten? of zit die nog niet op de BE6 maar pas op de BE6-II?
Dan zou ik eens gaan kijken naar een upgrade v/d Highpoint IDE BIOS of de Highpoint drivers.
BE6 heeft een highpoint 366 controller.

Verwijderd

hey hey hey, ik dacht dat ik altijd degene was die biertjes uitdeelde ;)

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik weet niet of er al een nieuwere BIOS is, maar ik zal er naar kijken. Ik had hem namelijk al eens geupdate.

Waarom zou zo'n BIOS dan 'kapot' gaan als ie het al jaren goed gedaan heeft?

Verwijderd

Geen bier graag...

maar hier wel een paar tips:

• Zet Virus Protection MBR in je Bios aan.
• Zet Fdisk /MBR in je startup.
• Vervang je Bios Chip eens indien je ook errors krijgt bij het vervangen van hardware (CRC checksum errors van de Bioschip).
• Buig pen 1 (+5V DC) uit het Chipvoetje (indien MBR en Bioserrors)
• Kijk de instellingen van multiboot programma's eens na. Vooral de rijkelijke mogelijkheden van Xosl worden nogal eens verkeerd ingesteld door (overhaaste) gebruikers. [Fix Drivenumber / Activate Partition etc].

Heb je het probleem met alle hardeschijven, of alleen met de primaire master ?

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Heb je de laatse drivers voor je BE6 wat betreft de HP366 controller?
Kijk hier eens voor een Bios update: http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/download_content.jsp?pTITLE=BE6&#Driver
en hier voor de laatse HPT366 drivers:
http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/download_content.jsp?pTITLE=HotRod+66+%2F+HPT366 (link op de ABIT site is niet korrekt)

<foutje, bedankt>

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Op dinsdag 11 juni 2002 09:37 schreef euss het volgende:
Geen bier graag...

maar hier wel een paar tips:

• Zet Virus Protection MBR in je Bios aan.
• Zet Fdisk /MBR in je startup.
• Vervang je Bios Chip eens indien je ook errors krijgt bij het vervangen van hardware (CRC checksum errors van de Bioschip).
• Buig pen 1 (+5V DC) uit het Chipvoetje (indien MBR en Bioserrors)
• Kijk de instellingen van multiboot programma's eens na. Vooral de rijkelijke mogelijkheden van Xosl worden nogal eens verkeerd ingesteld door (overhaaste) gebruikers. [Fix Drivenumber / Activate Partition etc].

Heb je het probleem met alle hardeschijven, of alleen met de primaire master ?
Bedankt voor de tips.

• Die staat al aan.
• In de Autoexec? Doet dit precies hetzelfde als de 'repair optie' van de win2k cd?
• Er wordt eigenlijk nooit iets vervangen, maar verders krijg ik nooit dat soort foutmeldingen
• Das wel heftig! Wat zou dit dan doen?
• Er staat alleen maar win2k op.

Er zit maar 1 disk in, dus alleen met de Prim. master.

Glaasje fris, BOB?

Verwijderd

• Das wel heftig! Wat zou dit dan doen?

Glaasje fris, BOB?
Pen 1 is nodig om in de chip te kunnen schrijven - toen ik een bioschip had die weigerde om zonder CRC errors te booten - en de instellingen te onthouden - ben ik op internet op zoek gegaan en heb ik de specificaties van mijn Macronix chip gevonden en daardoor op het idee gekomen om de bios eenmalig in te stellen en daarna te fixeren door de voedingspen (nodig voor Write-Acces) weg te buigen.

Plug en play wordt dan niet meer bijgehouden door de Bios - maar alleen door Windows. Dus niet aan te raden als je veel hardware wisselt.

Het heeft een jaar lang zo gewerkt - totdat ik voor Niet/Noppes/Nada een bioschipje had overgehouden van een overleden mobo die een andere kwam langsbrengen (en het enige wat nog leefde was de Bios - dus vandaar).

...Doet u mij maar een bakje koffie - met melk en suiker. :7

Blijft afwachten of het Bios inderdaad de boosdoener is - je zou ook kunnen overwegen om een diagnostic tooltje te downloaden van de maker van je harddisk - om te kijken of je harddisk (en daarna dan ook je controller -> zie al die Highpoint tips) nog wel 100% is.

Als je de mogelijkheid hebt - zou je een andere harddisk erin kunnen hangen (bijvoorbeeld een ouwe 100MB - met daarop MSDOS) en kijken of de MBR problemen er dan nog steeds zijn. Zo ja, dan moet je het probleem in de hardware en imho in de bios zoeken. Heb je de problemen dan niet - dan zou ik die Win2K schijf eens goed met een paar andere anti-virus/trojan scanners nakijken en eventueel met lowlevel diagnostics de physieke conditie van de harde schijf checken.

Heb je het probleem bij IEDERE reboot ?? - of alleen na bepaalde tijd / bepaalde (case/mobo/harddisk) temperatuur / na crashes / het gebruiken van bepaalde programma's (misschien besmet?) ???

Vertrouw nooit op 1 virusscanner - tenslotte hebben zelfs mensen recht op een second opinion :)
Pagina: 1