• Das wel heftig! Wat zou dit dan doen?
Glaasje fris, BOB?
Pen 1 is nodig om in de chip te kunnen schrijven - toen ik een bioschip had die weigerde om zonder CRC errors te booten - en de instellingen te onthouden - ben ik op internet op zoek gegaan en heb ik de specificaties van mijn Macronix chip gevonden en daardoor op het idee gekomen om de bios eenmalig in te stellen en daarna te fixeren door de voedingspen (nodig voor Write-Acces) weg te buigen.
Plug en play wordt dan niet meer bijgehouden door de Bios - maar alleen door Windows. Dus niet aan te raden als je veel hardware wisselt.
Het heeft een jaar lang zo gewerkt - totdat ik voor Niet/Noppes/Nada een bioschipje had overgehouden van een overleden mobo die een andere kwam langsbrengen (en het enige wat nog leefde was de Bios - dus vandaar).
...Doet u mij maar een bakje koffie - met melk en suiker.
Blijft afwachten of het Bios inderdaad de boosdoener is - je zou ook kunnen overwegen om een diagnostic tooltje te downloaden van de maker van je harddisk - om te kijken of je harddisk (en daarna dan ook je controller -> zie al die Highpoint tips) nog wel 100% is.
Als je de mogelijkheid hebt - zou je een andere harddisk erin kunnen hangen (bijvoorbeeld een ouwe 100MB - met daarop MSDOS) en kijken of de MBR problemen er dan nog steeds zijn. Zo ja, dan moet je het probleem in de hardware en imho in de bios zoeken. Heb je de problemen dan niet - dan zou ik die Win2K schijf eens goed met een paar andere anti-virus/trojan scanners nakijken en eventueel met lowlevel diagnostics de physieke conditie van de harde schijf checken.
Heb je het probleem bij IEDERE reboot ?? - of alleen na bepaalde tijd / bepaalde (case/mobo/harddisk) temperatuur / na crashes / het gebruiken van bepaalde programma's (misschien besmet?) ???
Vertrouw nooit op 1 virusscanner - tenslotte hebben zelfs mensen recht op een second opinion