[w2k & NT4] 100mbit full tov autosensing

Pagina: 1
Acties:

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Topicstarter
Kan iemand mij het volgend emisschien uitleggen?

OP server draait NT4sp6a. op het wks draait w2ksp2.
beiden hebben een 905cTXnic.
Hiertussen zit een 19" SMC autosensing switch.
de switch geeft dmv ledjes aan wat er gebruikt wordt.

TX/RX
100Mbps
Full Duplex
select/link

Als ik de nics op autosensing instell branden ze allemaal en pomp ik binnen 2 minuteneen divx van 700 mb over.
Zet ik echter de w2k nic op 100 fulduplex dan is de boel niet vooruit te branden( zelfde copy act duurt 10 minuten en het ledje bij fulduplex is UIT???

mis ik hier iets?

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 12:36
Full-Duplex betekent zenden en ontvangen gelijktijdig.
Is in precies te vergelijken met telefoon maar dan met praten en horen te gelijktijd. Ook al doen we dat niet.

Dus als ik het goed heb dan zou je gewoon de helft van je snelheid moet krijgen van de voledige. Maar dat weet ik niet zeker.

Help?

Wat is eigenlijk de exacte snelheid die je in autosensing en in Full-Duplex behaalt?

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Topicstarter
met andere woorden, als ik de boel op fulduplex zet krijg ik voor het "heen" verkeer maar de helft die ik zou krijgen als ik um op auto heb staan???

wat de exacte hoeveelheid data is die er nu overheen kan weet ik niet exact. 700mb met auto doet er 2 minuten over, das toch redelijk (?)

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

UTP-bekabeling (tenminste, 100Base-TX) gebruikt 2 paar, eentje voor verzenden en eentje voor ontvangen, beide kunnen 100 Mbps verstouwen, zodat je een totale bandbreedte van 200 Mbps ter beschikking hebt. Dit is met name interessant voor servers, die tegelijkertijd zowel zware up- als download-belastingen te verwerken krijgen (nee, je moet dan niet verwachten 200 Mbps een kant op te krijgen >:) ).

Echter, daarvoor is het nodig dat de beide componenten aan weerzijden van het kabeltje (netwerk-kaart, hub-/switch-poort, ...) dat ondersteunen, die moeten namelijk d.m.v. buffering of voldoende processing-capaciteit in staat zijn binnenkomende data te verwerken terwijl ze zelf aan het verzenden zijn. Zo verhindert de technologie van een hub dat een hub full-duplex kan zijn. Een NIC of een switch kan, maar hoeft niet noodzakelijkerwijs, full-duplex ondersteunen.
Als je de kaart in full-duplex forceert, en de snelheid gaat spectaculair achteruit, dan is het mis met de auto-sensing mogelijkheden van de switch. Dit is niet ongebruikelijk, de afspraken daarover rammelen nogal, en het gaat met name nogal eens mis als een auto-sensing device een fixed-rate device "ontmoet". Uit eigen ervaring weet ik dat een 3Com 3C905-kaart niets snapt van een grote Cisco-switch waarvan de poorten hard op 10 Mbps/half-duplex staan ingesteld, die kaart probeert toch full-duplex te gaan, en dan krijg je zoveel collisions dat het systeem onwerkbaar wordt.

In dit geval lijkt het dat je switch niet doorheeft dat de kaart vast is ingesteld, en half-duplex gaat doen, met de bijbehorende spraak-verwarring en vertraging, omdat de switch een collision genereert voor elk pakketje van de kaart op een "onverwacht moment".

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large