Voeding stuk (condensator ontploft)

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008

• Hatsekie_D
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 17:45

Hatsekie_D

Doe mij maar een glaasje prik

Topicstarter
Vanmiddag kwam ik bij een klant die mij meldde dat zijn computer een paar keer geploft had, daarna verschrikkelijk stonk en niets meer deed.
Ik dus die kast maar openschroeven, bleek dat er een condensator (elco) in de voeding ontploft was.
Het omhulsel lag ergens los onderin de voeding en het binnenste van de condensator zat een beetje losjes op z'n pootjes.

Hoe kan zoiets nou gebeuren en komt het vaker voor?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:41
Hoe lang was die voeding al in gebruik?
En ja, dat kan wel voorkomen hoor maar voor zover ik weet zelden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
Of die voeding is overbelast geweest, of de stroomleverancier heeft weer eens met het voltage zitten spelen.
Laatst ook 2 voedingen hier in de buurt vervangen. Beide op zelfde dag doorgefikt, beide dezelfde onderdelen kapot. Toen ik later bij een bedrijf de logs van hun UPS zag, wist ik het zeker: Nuon...

Verwijderd

Komt in ieder geval vaker voor.

De oorzaak, als het een elco is dan kan het zijn dat er een positieve spanning op de min-pool van de elco is komen te staan of andersom.
Verder kan het ook nog zo zijn dat de condensator/elco een te hoge spanning voor zijn kiezen heeft gekregen. Is dan dus waarschijnlijk veroorzaakt door 1 van de anedre componenten.

Verwijderd

ach, alle elektronica kan kappot gaan, en ja dat het nou een elco is die ontploft kan gebeuren he. gewoon dikke pech

Verwijderd

in wat voor systeem was het en hoeveel watt voeding?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26

Exirion

Gadgetfetisjist

[search=voeding ontploft]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.