A7V "random seek" bij ATA100 trager dan ATA66

Pagina: 1
Acties:

• sammie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-03 14:10
Ik heb een A7V die zowel een ATA66 als ATA100 IDE interface heeft.

Op de meeste disk snelheidstest scoort de ATA100 interface een aardig stukje sneller zoals je zou mogen verwachten.
De test "random seek + RW" (programma performance test V3.1) pakt echter ander uit:
Hierbij is de ATA66 6 maal zo snel als de ATA100. (Dit gemeten bij dezelfde harddisk natuurlijk.)

Heb ik iets verkeerd ingesteld staan of zo?

Groet,

Paul

• B.A. Baracus
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

Vaag.. lijkt wel of je dma uit hebt ofzow.. Staat er nog iets in het bios aan instellingen voor die ata-100?

Verwijderd

doel je hiermee op de acces tijden ? vaag , mijn schijven aan de a7v promise en de kt7 raid highpoint controllers lopen echt wel fijner dan op de via ide controllers ( bagger en zo driver gedoe )

• sammie
Ik neem inderdaad aan dat de test "Random seek + RW" de access tijden test.

Ik heb het als volgt getest:
Test 1:
schijf (maxtor 30GB 7200 ATA 100) als master aan 1e ATA66 interface
DVD als master aan 2e ATA66 interface

Daarna de schijf omgeplugt:
schijf (maxtor 30GB 7200 ATA 100) als master aan 1e ATA100 (Promise) interface
DVD als master aan 2e ATA66 interface

Moet je wellicht, net als bij SCSI, die schijf voorzien van terminator of zo omdat ie nu dus de laatste (en enige) schijf is aan mijn Promise controller.
Of is het handig om mijn DVD speler ook aan de (2e interface van de) ATA100 te hangen?

• sammie
Ik had inderdaad DMA niet aanstaan. Maar dat kan je alleen maar aanzetten als de disk aan AT66 hangt. En het lijkt ook alleen daar effect te hebben. Dus het verschil wordt nu nog groter :-(

De tijden zijn nu als volgt (programma Performance test v1.3 van passmark software):

ATA66
seq read 20,5 mb/s
seq write 18,9 mb/s
random seek+rw 8,5 mb/s

ata100
seq read 12 mb/sec !!!!!!!!!!
seq write 32 mb/sec
random seek+rw 2,9 mb/sec !!!!!!!!

Hij scoort nu dus lager op twee van de drie tests :-( Voorlopig hang ik mijn disk dus maar aan de ATA66 interface.

Hoe kan je de "DMA" instellen op de ATA100 interface. Bij system properties verschijnt bij de ATA100 interface het vakje DMA namelijk niet.

Paul