[Idee] Geluid verminderen met anti-geluid?

Pagina: 1
Acties:
  • 854 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Topicstarter
Het leek me eens leuk om daar nou eens over te discussieren. Heeft iemand er weleens over gedacht om zijn PC stiller te maken d.m.v. anti-geluid? Dit zou bijvoorbeeld geimplementeerd kunnen worden met een extra geluidskaart en wat eigen software.

Voor degenen die niet weten wat het is. Anti-geluid is in principe de inverse van ander geluid, zodat wanneer de twee geluiden samenkomen ze elkaar uitdempen. Dit is simpel gezegd, maar daar komt het wel op neer.

Goed, wat zijn jullie gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het zo makkelijk te realiseren zijn :?

Het is opzich wel een uitdaging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

geluidskaart is te langzaam...

moet je electronica hebben, en dure ook..

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 20:20
Dit idee heeft volgens mij al eens eerder de revu gepasseerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

volgens mij moet je dan eens gaan kijken bij vliegtuigbouwplannen, ofzo, want daa maken ze dr gebruik fan, maar volgns mij heb je redelijk wat geld nodig voor t uitvoeren ervan, maar bij vliegtuigen wordt t dus daawerkelijk uitgevoerd en werkt t ook, maar dan heb je wel weer meer apparatuur nodig, vet grote kast volgens mij met op de meest onmogeljke plekken speakers :)
maar t is een ok id, wie weet :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat wel te realiseren? je hebt namelijk te maken met verschillende golflengtes en amplitudes.. lijkt me dus vrij lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Dit kan alleen in theorie... in praktijk krijg je het geluid nooit zo precies gericht en getimed dat het het andere geluid opheft...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeker niet bij een fan, dat is veel te dinamisch, je zou het kunnen doen met een zelfde fan precies er tegen in te laten blazen, als je het dan goed voor elkaar krijgt staan ze allebij stil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het geluid van een computer niet over het algemeen standaard ? Ik bedoel dus de ruis die altijd het zelfde is.
Opnemen box erachter geinverteerd afspelen.

Of is me fantasie op hol geslagen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij moet het wel kunnen om je geluid van je fans met anti geluid tegen te gaan, alleen moet je wel de golflengte, frequentie en amplitude enzo weten van het geluid van je fans.

En het werkt natuurlijk alleen maar als je fans een constant hetzelfde geluid maken, en dan ben je met een kleine speaker waarop je amplitude, freq, enzo kunt instellen (m.b.v. osciloscoop) klaar.

Maar ben een beetje nOOb op gebied van elctro, maar dit heb ik nog inthouden van de M.L.O

suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn al meerdere topics over geweest met de conclusie dat het niet mogelijk is. Het idee wel maar het is niet te realiseren op amateuristisch niveau.

als je wil weten waarom niet dan zoek je maar naar eerdere topics. Daar staat wetenschappelijk beschreven hoe het werkt en waarom het niet te realiseren is.

Een hint: tegenoverliggende hoek is moeilijk nauwkeurig op 180° te krijgen en de frequentie en amplitude van het signaal moet PRECIES dezelfde zijn. Omdat gezoem is opgebouwd uit vele frequenties lukt je dit gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 20:20
Op maandag 10 juni 2002 22:13 schreef _dnomyar_ het volgende:
Is het geluid van een computer niet over het algemeen standaard ? Ik bedoel dus de ruis die altijd het zelfde is.
Opnemen box erachter geinverteerd afspelen.

Of is me fantasie op hol geslagen :?
Als je je kast open hebt en goed luistert hoor je dat er continu een verschil in zit. Ook al lijkt het van niet toch is er een lichtelijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 15:02
door de interne circuits in electronics is het met een gewone geluidskaart niet mogelijk een latency (lag) lager dan 3 ms te verkrijgen. Dus het anti geluid komt altijd te laat en je hoort dan gewoon een slechte echo van je systeem. :)

Je hebt geloof ik wel grasmaaiers die dit principe toepassen (anti geluid) maar die zullen wel niet goedkoop zijn.

Human Bobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvo
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Topicstarter
Ja, de latency is natuurlijk een groot probleem. Ik dacht de soundblaster platinum lager zat, maar helaas, ook 2 ms.

Bij 20 graden en een luchtvochtigheid van 60% is de snelheid van geluid 344.12 m/s. Dat maakt een krappe 69 cm. Tja, te veel inderdaad. ;(

Het idee was uiteraard niet om het geluid volledig weg te krijgen, dat is ook niet te doen als je geluid niet gericht is zoals bij een uitlaatpijp. Ik had gehoopt het in elk geval te kunnen reduceren. Maar inderdaad, met een lag van 2 ms lukt dat niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denk dat dat niet zo makkelijk te doen is ivm interverentie enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adana
  • Laatst online: 01-10 11:33

adana

merzbow, schmerzbow

Is eigenlijk niet te doen.

Maar wat wél te doen is, is overgaan tot de aanschaf van een noise-cancelling koptelefoon, bijvoorbeeld deze, deze of deze.

Kun je ook zelf maken trouwens.

"One day I may find it quite amusing,
how touch and tongues make life so confusing."
Anne Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Op dinsdag 11 juni 2002 03:44 schreef adana het volgende:
Maar wat wél te doen is, is overgaan tot de aanschaf van een noise-cancelling koptelefoon, bijvoorbeeld deze, deze of deze.

Kun je ook zelf maken trouwens.
Hé da's leuk! Dat idee had ik 9 jaar geleden al, ik had het alleen nooit echt uitgewerkt gezien! Vet! :9 Ga ik maar eens maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 18:17
met die noise cancelling phones moet dat toch te doen zijn? sloop de electronica voor de fasedraaiing van 180° eruit, sluit aan op versterker, leg mic in je kast :p

zou moeten werken :) :Y)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-09 12:15
antigeluid is in de praktijk nog niet goed toepasbaar. Alleen bij lage frequenties werkt het een beetje.
En dan nog computer is veeeeel te traag daarvoor. Als het maar 1 frequentie zou zijn die gedempd moet worden dan zou het wel een beetje kunnen gaan met speciale apparatuur (behalve dan andere reflecties die je in je kast krijgt enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Je kan ook een vacuum in je kast creeren :P, dan hoor je ook bijna niets meer (vooral als je je fans laat zweven :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou je kast ook in een vacuum kunnen zetten :+ >:) :o :Y)

Edit
Dat noem ik toevalligheid ik zal voortaan eerst op F5 drukken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-10 09:14
Op dinsdag 11 juni 2002 12:20 schreef Benadski het volgende:
Je kan ook een vacuum in je kast creeren :P, dan hoor je ook bijna niets meer (vooral als je je fans laat zweven :+)
Jaah zodat ten eerste je computer niet meer gekoeld wordt en ten tweede al je fans verbranden.

Leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 16:41

paradoXical

The ParadoX

Op dinsdag 11 juni 2002 12:39 schreef Procyon for life het volgende:

[..]

Jaah zodat ten eerste je computer niet meer gekoeld wordt en ten tweede al je fans verbranden.

Leuk ;)
Waterkoeling :+

Niet dat je dan nog iets hebt aan een vacumm maar ja :z

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:08
idd HarriH, waterkoelinkje, 2 120 mm fans op 5 V, radiator en pomp buiten hangen en... speakers op max >:)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Leuk al die reacties van mensen die zeggen dat het niet kan en niet te doen is, en al de zgn. redenen die daarvoor opgegeven worden (frequentiespectrum zou te complex zijn, berekeningen zouden te complex zijn, en weet ik veel wat nog meer).

Ik ben echter van mening dat het weldegelijk KAN, maar dat het praktisch inderdaad onuitvoerbaar is. En om de hele simpele reden dat de kosten die je zou moeten maken in de eerste plaats veel en veel te hoog zijn (je betaalt niet alleen voor de apparatuur, maar anti-geluid is relatief zo'n nieuwe technologie dat je voornamelijk scheel betaalt aan Research&Development kosten, licenties etc.), om nog maar te zwijgen van de ruimte die je in je kast kwijt zou zijn aan zo'n anti-geluid systeem. Waarschijnlijk zul je voor het anti-geluid systeem zelfs een aparte kast aan moeten schaffen ;p

En misschien zouden er enkele tweakers geweest zijn voor wie dit alles nog geen echte drempel zou zijn, wanneer het echt voor 100% zou werken. Maar anti-geluid systemen zijn voornamelijk bedoeld om 'overlast' te voorkomen; niet om totale stilte te bewerkstelligen. De resultaten van een anti-geluid systeem zullen waarschijnlijk te gering zijn om de hoge kosten en de ruimte die het in je kast inneemt te verantwoorden. Dan is een baybus, of desnoods de 7v truuk een veel goedkopere oplossing die procentueel voor veel meer resultaat zorgt.

Nee, anti-geluid systemen worden volgens mij pas interessant als je een hele zaal vol computers hebt staan, en je wilt het geluid dat al die systemen SAMEN produceren reduceren. Dan worden de kosten per systeem ook wat meer acceptabel, en kan de aanschaf meteen worden gecombineerd met geluidsisolatie van de zaal etc.

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je bv. in de luchtvaarttechniek gaat kijken wordt er *VEEL* meer geld gestoken in het voorkomen van de geluid dan in het oplossen van het geluid met anti-geluid of demping.

Het verschil in geluidsproduktie tussen 2 soorten rotorbladen kan enorm zijn, terwijl het verschil soms niet eens zichtbaar is.

Daarnaast moet je eerst gaan kijken waar het geluid geproduceerd wordt, als het alleen je fans zouden zijn, is het makkelijk, maar vaak is de fan (als je hem vrij laat lopen) redelijk stil, maar blaast hij tegen bv. een blowhole aan of een koelrib, en die zijn soms gewoon onhandig ontworpen voor actieve koeling.

Met het anti-geluid zul je voornamelijk het ritmische geluid van de fan kunnen voorkomen, echter het gesuis zal weer blijven.....
Bij een helikopter bv. is het wat eenvoudiger, omdat je telkens hetzelfde geluid krijgt, het "slaan" van de wieken, de rest is veel minder overheersend.

Je kunt dus best een installatie bouwen, en als je handig bent moet je met een geluidsbron die bekent is (bv. een speaker) best een opstelling kunnen bouwen, maar om daarna ook daadwerkelijk een versie te maken die werkt op zoiets wisselends als een fan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 12:20 schreef Benadski het volgende:
Dat zweven das dus wel vet cool !!! Maar dan niet in vacuum. Was nog zoiets als fans die zouden zweven in hun behuizing!! Absolute No noise :9~ :9~ (Magnetisch dacht ik)

Kweet jammer genoeg niet meer waar dat vandaan is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 08:53
Mijn idee:
Zorg er voor dat je een constante geluidstoon hebt die boven dat van je kast uit komt en dan het anti geluid er tegen aan.
Waarschijnlijk werkt dit niet omdat je precies het geluid van je pc denk ik overhoud. :P
Maar als je een speakertje in je kast hebt (of er vlak achter bij de voeding dan moet het toch wel mogelijk wezen omdat het ook bij auto geimplementeerd kan worden en die maken niet constant haast hetzelfde geluid. (ja ik kijk wel eens (lees vroeger keek ik) discovery)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tofus

tofus

it's all in the game

Op woensdag 12 juni 2002 15:11 schreef klaasbram het volgende:
Mijn idee:
Zorg er voor dat je een constante geluidstoon hebt die boven dat van je kast uit komt en dan het anti geluid er tegen aan.
Waarschijnlijk werkt dit niet omdat je precies het geluid van je pc denk ik overhoud. :P
Maar als je een speakertje in je kast hebt (of er vlak achter bij de voeding dan moet het toch wel mogelijk wezen omdat het ook bij auto geimplementeerd kan worden en die maken niet constant haast hetzelfde geluid. (ja ik kijk wel eens (lees vroeger keek ik) discovery)
Ik snap dat van die constante geluidstoon niet helemaal. Bedoel je nu dat je die zelf moet genereren (lijkt me onzin), of dat je moet zorgen dat het geproduceerde geluid zo constant mogelijk is (lijkt me alles behalve onzin).

Voor zover ik weet werkt het principe van anti-geluid heel simpel:

stap 1: een geluidsbron produceert geluid.
stap 2: een microfoon vangt dit geluid op en stuurt het door naar een versterker.
stap 3: in de versterker wordt het geluid versterkt en de fase van het geluidssignaal aangepast aan de positionering van de speakers (monitoren) en de locatie van de bron.
stap 4: het aangepaste geluidssignaal wordt door de speakers 'tegen' het oorspronkelijke geluid in weergegeven, met als gevolg (gedeeltelijke) uitdoving van het geluid.

Dit is natuurlijk wel iets simpeler dan het in de praktijk gaat (helemaal als het signaal digitaal wordt verwerkt, wat betere resultaten kan opleveren), maar schematisch wel correct volgens mij. Ik zie dus zo één, twee, drie niet wat het produceren van een constante toon daarmee te maken heeft.

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
  • Laatst online: 24-09 09:30
Het probleem bij bijvoorbeeld het dempen van het geluid van een hele zaal met computers is dat het geluid overal vandaan komt. Daardoor kun je het geluid nooit allemaal voor iedereen van dempen. In vliegtuigen zitten ook voor elk persoon (of elke zoveel personen) een apart systeempje. Als de postities van de 'luisteraars' namelijk te verschillend zijn krijg je faseverschillen en dan is het geluid dus niet meer helemaal goed ge-inverteerd. Vanaf een bepaald punt zal het dan zelfs versterkt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tofus

tofus

it's all in the game

Op woensdag 12 juni 2002 15:31 schreef DocB het volgende:
Het probleem bij bijvoorbeeld het dempen van het geluid van een hele zaal met computers is dat het geluid overal vandaan komt. Daardoor kun je het geluid nooit allemaal voor iedereen van dempen. In vliegtuigen zitten ook voor elk persoon (of elke zoveel personen) een apart systeempje. Als de postities van de 'luisteraars' namelijk te verschillend zijn krijg je faseverschillen en dan is het geluid dus niet meer helemaal goed ge-inverteerd. Vanaf een bepaald punt zal het dan zelfs versterkt worden...
Ik doelde ook eigenlijk meer op het geluidsniveau *BUITEN* de zaal; geluidsisolatie van zo'n zaal zal de binnenkant van de zaal waarschijnlijk ook niet stiller maken ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 08:53
Op woensdag 12 juni 2002 15:27 schreef tofus het volgende:

[..]
Over iets wat hij niet begreep
Als je een constante blijvende toon hebt dan is het makkelijker om een tegen geluid te produceren omdat je al weet hoe het "volgende" geluid is. Bij het constant sampelen gaat tijd verloren en dan hoor je het al voordat er een anti geluid uit komt (dus hoor je ook nog eens het anti geluid).
Je zult het geluid zo vroeg mogelijk moeten sampelen en het geluid bij de uitgang van de geluidsbron (uitgaande van een cpu fan) moet je bij de achterkan van je kast het anti geluid produceren zodat het anti geluid het beste over de geluidsgolf gaat.
Maar ja voor een pc wordt dit te complex en zo'n installatie is ook niet klein nou ja als je het klein wilt dan is het weer niet te betalen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
  • Laatst online: 24-09 09:30
Op woensdag 12 juni 2002 15:33 schreef tofus het volgende:

[..]

Ik doelde ook eigenlijk meer op het geluidsniveau *BUITEN* de zaal; geluidsisolatie van zo'n zaal zal de binnenkant van de zaal waarschijnlijk ook niet stiller maken ;p
Nee oke, maar ik doelde ook meer op het feit dat de plaatsing moeilijk is (zoals al meer mensen zeiden), en dat je vaak weer wel geluid hoort als je een beetje onderuitzakt ofzo... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

En wat nou als je een mic voor je kast legt, die in je versterker propt en dan een box dr bij waarbij de draden verkeertom zijn aangesloten (zwart op rood en rood op zwart)?
of heeft een radio ook teveel vertraging?
als je direct 2 boxen tegenover elkaar zet en je hebt bij 1 de kabels verdraait dempt het ook, maar het word er niet echt stil van, en je moet ze echt goed tegenover elkaar zetten.

hmm gok dan maar dat het niet zo lukt naar aanleiding van het 2 boksen experiment en de precisie van plaatsing die daarvoor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerpower
  • Laatst online: 07:07
Volgens mij is dit een beetje erg duur idee
heb je al gegoogled voor meer info?
Pagina: 1