De brandweer, politie en ziekenauto's hebben niet echt een zwaailicht maar ook die knipperlichten. 3x snel knipperen en dan de andere kant. Heeft iemand een schakeling voor zoiets, ik heb al gezocht maar alleen 1tje gevonden met een microcontroller. Ik wil een gewone maken. Kan het met een condensatortje, ik weet nl niet of die wel zo supersnel kunnen laden en ontladen?
misschien een stom antwoord, maar zou je niet in een stroboscoop een blauw of rood lampje in kunnen bouwen? of van die rode of blauwe toneelbladen ervoor kunnen hangen?
(toneelbladen zijn dus die dikke vellen doorzichtig papier met een kleurtje eraan)
(toneelbladen zijn dus die dikke vellen doorzichtig papier met een kleurtje eraan)
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Die dingen heten filtersOp maandag 10 juni 2002 21:44 schreef Scorperito het volgende:
misschien een stom antwoord, maar zou je niet in een stroboscoop een blauw of rood lampje in kunnen bouwen? of van die rode of blauwe toneelbladen ervoor kunnen hangen?
En ze zijn van een soort hittebestendinge kunststof
En ze zijn vrij prijzig
En hij zoekt een schakeling om 2 "lampjes" op een bepaalde manier te laten knipperen
Past alleen niet in een knipperlicht van een scooter
Moeten gewoon kleine gloeilampjes of ledjes zijn
Verwijderd
hoezo niet ? past makkelijk hoorOp maandag 10 juni 2002 21:57 schreef Rogier21 het volgende:
Past alleen niet in een knipperlicht van een scooterMoeten gewoon kleine gloeilampjes of ledjes zijn
ghe, neem dan flitsbuisjes en bouw de elsctronica ergens anders... ledjes of lampies zie je niet 
halfords heeft wel gewone dubbele stroopjes.. niet die om en om flitsen...
halfords heeft wel gewone dubbele stroopjes.. niet die om en om flitsen...
Ja zeker die hele kleine dingetjes. Maar die flitsen niet zo heel snel. 1x per seconde ofzow.
Maar ik heb zo'n soort schakeling gemaakt ff,

Maar ik weet niet of in het echt een condensator het wel aankan zo snel.
Maar ik heb zo'n soort schakeling gemaakt ff,

Maar ik weet niet of in het echt een condensator het wel aankan zo snel.
umme, flitsen regelbaar tot zo`n 20 * per sec...
neeeeheeee, met die van buurtsuper halfords...
is een kassie van zo`n 8*4*6 met potje erop, draadjes eruit, twee losse flitsbuisjes en klaar..
ik heb ff een swfje gemaakt maar heb geen hosting... 
zal ik het ff mailen?
zal ik het ff mailen?
Er is een heel eenvoudig schemaatje, dat oa hierboven al een keertje gepost werd, waarmee je met slechts 4 componentjes heel simpel 2 ledjes om-en-om kunt laten knipperen.
Zal ff een klein schemaatje maken, moment.
[edit]

Dit hier kun je gebruiken om de waarden voor Ra, Rb en C te bepalen. De twee ledjes gaan om de beurt knipperen.
Als je het proggie niet snapt, post maar ff kay?
Zal ff een klein schemaatje maken, moment.
[edit]

Dit hier kun je gebruiken om de waarden voor Ra, Rb en C te bepalen. De twee ledjes gaan om de beurt knipperen.
Als je het proggie niet snapt, post maar ff kay?
Ik snap het, het is bijna hetzelfde als mijn schakeling hierboven. Máár kunnen die elco's het wel aan zo snel knipper (dus laden en ontladen)?
Ik heb vandaag nog dit schema getest, en ik weet zeker dat dit werkt. Voor een frequentie tot zo'n 10kHz is dit geloof ik bruikbaar, maar ja, dan zie je niks meer van het knipperenOp dinsdag 11 juni 2002 15:33 schreef Rogier21 het volgende:
Ik snap het, het is bijna hetzelfde als mijn schakeling hierboven. Máár kunnen die elco's het wel aan zo snel knipper (dus laden en ontladen)?
Dus, om antwoord te geven op je vraag, ja dat kan prima
[schaamteloze zelf verheerlijking]
En het programmaatje klopt ook. Ik heb het een tijdje terug een keer voor school gemaakt, en nu voor een projectje gebruikt. Vanmiddag heb ik het schemaatje dat ik ermee bedacht had met een scoop getest, en jupz, het klopt pcies
Toch niet slecht voor iets wat je zelf gebouwd heb
[/schaamteloze zelf verheerlijking]
Ik heb m nu ook ff gesoldeerd en hij werkt perfect hoor! Thnx! Mooi programmatje trouwens 
edit:
Waar is eigenlijk pin5 van die 555 voor? Als je m weglaat werkt ie ook
Dat is me nooit helemaal duidelijk geworden, maar in een datasheet van dit dingetje is te zien dat pin 5 eigenlijk aan Hmm, nee, dat wordt een erg technisch verhaal ben ik bang, en daar ben ik slecht inOp dinsdag 11 juni 2002 15:39 schreef Rogier21 het volgende:
Ik heb m nu ook ff gesoldeerd en hij werkt perfect hoor! Thnx! Mooi programmatje trouwens
edit:
Hou het er maar op dat dat ding voor ontstoring is (denk ik)
Verwijderd
Onderdrukking van korte stoorpulsen, aan pen 5 komt meestal een Ctje van 1 - 100n, en dat Ctje zit dan over een tak van de inwendige spanningsdeler van een 555.Op dinsdag 11 juni 2002 15:39 schreef Rogier21 het volgende:
edit:
ah dus hij is niet noodzakelijk? Ik heb nl ff geen ctje liggen van 1-100n dus kan wel ff zonder, zonder dat ik de hele schakeling om zeep help?Op dinsdag 11 juni 2002 16:02 schreef exter het volgende:
[..]
Onderdrukking van korte stoorpulsen, aan pen 5 komt meestal een Ctje van 1 - 100n, en dat Ctje zit dan over een tak van de inwendige spanningsdeler van een 555.
Ehm, das denk ik een beetje groot. laat voorlopig maar gewoon los dan.Op dinsdag 11 juni 2002 16:16 schreef Rogier21 het volgende:
Een 100uF is dat erg?
Ok, ik test m alleen maar, morgen ff naar de electro zaak rijen en ook gelijk extra felle leds halenOp dinsdag 11 juni 2002 16:18 schreef Bramseltje het volgende:
[..]
Ehm, das denk ik een beetje groot. laat voorlopig maar gewoon los dan.
Hmm, het enige is dat die inderdaad misschien meer stroom nodig hebben. Als je uitgaat van zo'n 2,5V per ledje zul je bij standaard ledjes (5-15mA) met deze 300 Ohm weerstand prima wegkomen, maar ik weet niet hoeveel stroom zo'n extra felle led nodig heeft...
Stel dat het ongeveer 20mA is, dan moet je een weerstand van : 2.5V / 20mA = plm 125 Ohm moeten gebruiken ipv die 300 ohm. Maar ik las iets van scooter? Da's meestal 12V.
Dit IC kun je daar prima mee voeden, maar dan moet je wel even rekening houden met de weerstanden. Die worden dan : 9.5V / 20mA = 475 Ohm. (12V - led spanning)
Stel dat het ongeveer 20mA is, dan moet je een weerstand van : 2.5V / 20mA = plm 125 Ohm moeten gebruiken ipv die 300 ohm. Maar ik las iets van scooter? Da's meestal 12V.
Dit IC kun je daar prima mee voeden, maar dan moet je wel even rekening houden met de weerstanden. Die worden dan : 9.5V / 20mA = 475 Ohm. (12V - led spanning)
Ja idd ik heb de gloeilampjes vervangen door ledjes maar die zijn niet echt fel met een kapje erover (plexiglas) dus gaan er extra felle in. De schakeling heb ik ook idd omgezet naar 8v (scooter=8v) maar het probleem is bij een scooter met lege accu, als je weinig gas geeft heb je maar 4-6 volt en vol gas wilt ie wel eens naar de 8-10 dooschieten. Je had er toch van die kleine dingetjes voor de ervoor zorgen dat je schakeling precies 8v blijft?
Klopt, maar die hebben minimaal 9 a 10V nodig dan. Maar als het niet boven de 10V uitkomt moet je gewoon een veilige waarde kiezen (komt ongeveer uit op tussen de 3 en 450 ohm denk ik) en die dan gebruiken, ledjes kunnen best wel wat hebben...Op dinsdag 11 juni 2002 16:42 schreef Rogier21 onder andere het volgende:
...
Je had er toch van die kleine dingetjes voor de ervoor zorgen dat je schakeling precies 8v blijft?
Maar weet je zeker dat het 8V is? bij de scoot van me broertje is het echt een 12V accu...
Dat is ook wel zo die ledjes kunnen heel wat hebben, maar het ging meer om de spanningsverschillen voor de 555 en elco's, dat die niet kapot gaan.Op dinsdag 11 juni 2002 16:45 schreef Bramseltje het volgende:
[..]
Klopt, maar die hebben minimaal 9 a 10V nodig dan. Maar als het niet boven de 10V uitkomt moet je gewoon een veilige waarde kiezen (komt ongeveer uit op tussen de 3 en 450 ohm denk ik) en die dan gebruiken, ledjes kunnen best wel wat hebben...
Maar weet je zeker dat het 8V is? bij de scoot van me broertje is het echt een 12V accu...
Ja die accu is 8v stationair, nog na gemeten. Misschien is die wel 12v hoor maar bij de knipperlicht contact is ie 8v. Heb ook wel ff gedraaid zonder te rijden maar dan krijg die die spanningsverschillen zo.
Nope, die 555 kan tot de 15V gevoed worden, en die condensatortjes (elco's is niet nodig) krijgen nooit echt veel spanning voor hun kiezen...Op dinsdag 11 juni 2002 16:50 schreef Rogier21 het volgende:
[..]
Dat is ook wel zo die ledjes kunnen heel wat hebben, maar het ging meer om de spanningsverschillen voor de 555 en elco's, dat die niet kapot gaan.
edit:
Als ie echt 8V is lijkt me je accu flink leeg
Als ik jou was zou ik iets meer lange stukjes rijden, of een acculader kopen
Als ie echt 8V is lijkt me je accu flink leeg
Tis ouwe scooter (1998) dus accu zal wel beetje dood zijn ja, maar moet je maar eens een scooter stationair laten lopen en dan de koplamp aanzetten. Veeel minder licht als dat je vol gas doet. Komt door de dynamo he.Op dinsdag 11 juni 2002 16:52 schreef Bramseltje het volgende:
[..]
Nope, die 555 kan tot de 15V gevoed worden, en die condensatortjes (elco's is niet nodig) krijgen nooit echt veel spanning voor hun kiezen...
edit:
Als ie echt 8V is lijkt me je accu flink leegAls ik jou was zou ik iets meer lange stukjes rijden, of een acculader kopen
![]()
edit:
Waar heb je trouwens dat schema mee getekent? Want ik doe alles met croc maar die 555 layout zit niet handig en dan wil het bij solderen wel es fout gaan
Waar heb je trouwens dat schema mee getekent? Want ik doe alles met croc maar die 555 layout zit niet handig en dan wil het bij solderen wel es fout gaan
Electronic Workbench 5.12. Kweet niet of er een demo versie van is, maar dit proggie heb ik ooit geloof ik van school gekopieerd. is niet zo heel groot, maar werkt wel perfectOp dinsdag 11 juni 2002 16:55 schreef Rogier21 het volgende:
[..]
edit:
offtopic:
Maar als het echt betrouwbaar gesimuleerd moet worden gebruik ik Orcad (student versie...) i.c.m. Spice, das nog net iets profesioneler.
Maar als het echt betrouwbaar gesimuleerd moet worden gebruik ik Orcad (student versie...) i.c.m. Spice, das nog net iets profesioneler.
Ok dan ga ik daar even naar zoeken 
Nog laatste vraagje, hoeveel Hz is het beste als je een lampje toch wel 5-10x per seconde wilt laten knipperen
Nog laatste vraagje, hoeveel Hz is het beste als je een lampje toch wel 5-10x per seconde wilt laten knipperen
Hmm, da's wel erg snel...Op woensdag 12 juni 2002 13:07 schreef Rogier21 het volgende:
Ok dan ga ik daar even naar zoeken
Ik denk dat je dan niet meer ziet dat de ledjes knipperen.
Maar als je dat perse wil, wordt het 10-20Hz, want elk ledje knippert op de halve frequentie.
Ik denk dat je op max 5-10 Hz uitkomt (wat hierboven al gezegd werd) wil je de ledjes nog een beetje fatsoenlijk zien knipperen...
Je zou trouwens (aangezien je toch op de 8V zit) er meerdere ledjes, en dan een wat kleinere weerstand in kunnen zetten. Dan zie je ze ook wat beter. Zet ze wel in serie, da's het makkelijkst...
Ik denk dat ik dat maar doe. Ik heb net ff een hele kleine Ctje gekocht (0,01nF) en hij werkt hopelijk
De frequentie is nou 5 en dat werkt perfect. Ik had m eerst op 50 staan en ik snapte al niet waarom ie niet knipperde (deed ie wel maar dat zag je niet
)
Pagina: 1