Toon posts:

[apt-get] vast in een dependency probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik probeerde kde3.01 te installeren die ik op cd8 van me woody cd's heb staan

deed ik alsvolgt: apt-get install libarts kdelibs kdebase kdm

hij zeurde wat over niet gevonden packages (libarts1 en libarts1-qt) maar leek wel verder te kunne, want ik kreeg wel het scherm of ik xdm door kdm wilde vervangen, waarop ik 'ja' koos

daarna deed ik alt-backspace om x af te sluiten, maar de comp bleef toen hangen, dus toen maar reset gedaan

daarna kwam ik gdm want ik had het verkeerde runlevel gestart (5, daar stond gdm nog in, kdm had hij in 2 gegooid :S )

ik wist toen ff niet hoe ik gdm door kdm moest wijzigen, dus dacht: ik remove gdm wel, maar na apt-get remove gdm te doen, bleef hij zeiken over die libarts1 niet te kunnen vinden

daarna kde zut overnieuw: weer gezeik met die libarts

dacht: nou ok dan maar fluxbox draaien, ging allemaal wel weer voldoende om te kunnen browsen enzo, maar wilde voor de gein eens windowmaker installen

en ja hoor, apt-get install wmaker: weer gezeik met die libs

er wordt dan steeds aangeraden apt-get -f install te doen, maar dan wil apt die 2 libjes gaan installen die hij niet vindt en dan weer aanraden apt-get -f install te doen etc etc etc

kan ik apt niet duidelijk maken dat libarts ff totaal niet boeiend is en gewoon gnome en kde removen op een of andere manier?

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
kijk een sof je wel woody hebt staan in je soucre.list van apt. dit had ik pas ook en dit was bij mij de oplossing.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 10 juni 2002 20:35 schreef BioniK het volgende:
ik probeerde kde3.01 te installeren die ik op cd8 van me woody cd's heb staan
Das knap...ik ken geen CD8 van Woody en weet zeker dat KDE 3.0.1 niet in die release zal zitten :).
deed ik alsvolgt: apt-get install libarts kdelibs kdebase kdm
Klinkt goed.
hij zeurde wat over niet gevonden packages (libarts1 en libarts1-qt) maar leek wel verder te kunne, want ik kreeg wel het scherm of ik xdm door kdm wilde vervangen, waarop ik 'ja' koos
Welke CD's heb je in hemelsnaam? Volgens packages.debian.org bestaat er helemaal geen libarts1-qt, in geen enkele release-tak.
ik wist toen ff niet hoe ik gdm door kdm moest wijzigen, dus dacht: ik remove gdm wel, maar na apt-get remove gdm te doen, bleef hij zeiken over die libarts1 niet te kunnen vinden
Hij wil eerst dat die libraries opgelost worden, dat is nog wel te begrijpen. Je kunt ze even met dselect op 'hold' zetten en dan nog eens gdm proberen te verwijderen, maar dat is alleen een workaround.
kan ik apt niet duidelijk maken dat libarts ff totaal niet boeiend is en gewoon gnome en kde removen op een of andere manier?
Je kunt die packages met 'apt-get remove namen' weer verwijderen als je dat wilt. Ook met dselect kan dat heel simpel, evenals met alle andere package managers die meegeleverd worden :).

* odysseus is wel benieuwd waar je een CD met KDE 3.0.1 voor Debian vandaan haalt...daar zijn pas sinds kort debs van te vinden en al helemaal nog niet in de distributie zelf...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
ok ok
ik moest er nog bij zeggen dat die #8 homemade was van dhr. munnikes

maar das ff het probleem niet: ik wil verder met apt, en niet vast zitten

ik kan dus ook geen apt-get remove iets meer doen want dan jankt hij nog om die gare libs die er niet zijn

maar dselect heb ik het niet zo op: beetje ingewikkeld, ik heb het idee dat alles dan standaard aan staat en ik zie niet goed wat ik nou wel en niet selecteer, het is ook zo'n immense lijst

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Mjah, ik heb het idee dat jij nu onofficiële CD's aan het gebruiken bent en tevens onofficiële packages :). Niet dat dat erg hoeft te zijn, maar in jouw geval lijkt het erop dat die packages nog heel erg beta zijn en niet bepaald ('bepaald niet'?) binnen woody passen. Die dependencies zouden er helemaal niet moeten zijn en ze klinken me een beetje in de oren alsof je een vroege versie hebt van de KDE3.x-debs die her en der verspreid over het internet te vinden zijn. Als ik jou was zou ik eerst een gewone woody installeren van de min-of-meer echte CD's en daarna van internet eens goede KDE3-debs gaan vissen (geniussystems of zo, of hier van één van de mensen die ze gepackaged heeft). Merk op dat KDE3 niet voor niets niet meegeleverd is met Woody: er waren nog geen (goede) packages ten tijde van de freeze :). Overigens is Woody officieel nog niet eens stabiel, maar het ligt nu niet meer aan de packages in ieder geval...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
nee ok, dat weet ik wel, maar de vraag is hoe ik nu verder moet, hoe ik apt weer clean krijg

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Probeer eens 'apt-get install -mf packages', dat zou niet op missende packages moeten letten (tot op zekere hoogte). Daarnaast is er nog dpkg met opties als --force-* (zie dpkg --force-help). Als het niet lukt dan kun je het volgende proberen: wijzig je sources.list zo dat er geen foute packages meer in staan. Maak nu een bestand 'apt_preferences' aan in /etc/apt met daarin de volgende tekst (ik ben niet helemaal zeker van de tweede regel, zie de manpages voor details):
code:
1
2
3
Package: *
Pin: *
Pin-priority: 1001

Draai dan apt-get dist-upgrade' en hoop er het beste van...

Note: dit is het type commando's dat je systeem onbruikbaar kan maken. Een downgrade van software is in principe nauwelijks mogelijk en dit is een hack. Be warned :).

Verwijderd

Topicstarter
tja, weet je wat:

ik vind het nog wel ff best zo in fluxbox, met vage distro cdtjes, ik kan me mail nog lezen en wat fora en chatten etc.

ik denk erover om op gentoo over te gaan, dat probeer ik volgende week wel is uit, als ik me tentamens gehad heb
Pagina: 1