Wat voor koeling??

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lpetersen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01-2024
Mijn pc heeft nieuwe koeling nodig denk ik, aangezien Sof 2 en andere games vastlopen met 256mb sdram, 1ghz, 40gig, windows xp prof, asus cuv4x-e mobo en een Thermaltake cpu koeler.

Maar de vraag is eigenlijk, waar moet ik de nieuwe koeling plaatsen? en wat voor koeling? Misschien moet ik nieuwe/betere koeling voor m'n cpu kopen, want m'n bios geeft wel aan dat m'n cpu te heet is, ik geloofde er nix van dus had ik 'm maar op ignore gezet, net zoals de temp van m'n mobo(heb ik al een jaar zo, is nog nix ernstigs gebeurd).

Dus de vraag is: meer koeling kopen? zo ja, waar moet ik dan koeling voor kopen en waar moet ik het plaatsen. Of gewoon een nieuwe cpu koeler?

Thanx.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
wat voor processor heb je?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• lpetersen
sorry vergeten erbij te zetten, Pentium III 1000Mhz

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
wat voor een videokaart heb je?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Hoe warm wordt 'ie en heb je fan's in je bak zitten? Probeer 't eerst eens met je kast open, als de cpu dan minder warm wordt weet je dat je airflow niet goed is. Maakt 't niks uit, dan je huidige cpu heatsink eens opnieuw plaatsen met goede thermal compound zou ik zeggen :)

Overigens kan het vastlopen natuurlijk ook een andere oorzaak hebben.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

2 casefans kan nooit kwaad :)
gewoon van die 80mm, kan je vast wel voor 15 euro ofzo samen krijgen, maar wat voor koeler heb ej precies?
en heb je em zelf gemonteerd?
want als ie t eerst wel goed deed--> misschien even de fan stofzuigen ofzo :)

verder doen 2 casefans de temp ook wel 10 graden ofzo droppen :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Welke temps geeft je systeem aan?

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

SOFII liep bij mij snel vast al ik mn geforce 3 ver oc-ed had, btw, misschien dat je daar iets aanhebt?
andere spellen doen t wel met de snelheden waarop ie toen stond

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• lpetersen
M'n videokaart is een Nvidia Geforce 2 MX400 32MB, ik heb m'n koelere zelf gemonteerd het is gewoon een normale fan. Hij heeft altijd al zo gewerkt vanaf het begin tot ik m'n pc aanzette, als ik de temp niet op ignore zette piepte ie de hele tijd en aangezien dat nogal irritant is heb ik 'm maar op ignore gezet. Dit zijn de temperaturen met de kast ERAF:

Moederbord temp.: 30*C/86*F
Processor temp.: 98-100*C/213.5*F

CPU Fan Speed: 4000-4100 rpm

En ik heb m'n pc totaal NIET overgeklokt!! ook niet m'n videokaart.

• nnk
  • Laatst online: 02-08 21:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

90 tot 100 graden?
dat leest ie vast verkeerd af?
want dat is een beeeeeeeetje te heet ;P
probeer te checken of je cooler er goed opzit en er voldoende koelpasta op zit.

kijk ook op je gpu of je chipset op je mobo niet te warm wordt

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:03
Op maandag 10 juni 2002 22:04 schreef nnk het volgende:
90 tot 100 graden?
dat leest ie vast verkeerd af?
want dat is een beeeeeeeetje te heet ;P
probeer te checken of je cooler er goed opzit en er voldoende koelpasta op zit.

kijk ook op je gpu of je chipset op je mobo niet te warm wordt
Dat wou ik net zeggen.
Voor een AMD kan het nog nét en zelfs dan is het verstandig je bak uit te zetten.

• DjGeRo
  • Laatst online: 09:36
Op maandag 10 juni 2002 21:47 schreef lpetersen het volgende:
M'n videokaart is een Nvidia Geforce 2 MX400 32MB, ik heb m'n koelere zelf gemonteerd het is gewoon een normale fan. Hij heeft altijd al zo gewerkt vanaf het begin tot ik m'n pc aanzette, als ik de temp niet op ignore zette piepte ie de hele tijd en aangezien dat nogal irritant is heb ik 'm maar op ignore gezet. Dit zijn de temperaturen met de kast ERAF:

Moederbord temp.: 30*C/86*F
Processor temp.: 98-100*C/213.5*F

CPU Fan Speed: 4000-4100 rpm

En ik heb m'n pc totaal NIET overgeklokt!! ook niet m'n videokaart.
die gast is of niet helemaal wijs

of heeft hem niet goed geplaatst

Of hij heeft niet genoeg geld voor in zijn cooler gestoken

Of geen koelpasta gebruikt

Of heeft een nieuwe cooler nodig ik vind perssonlijk een goede online shop www.exile.nl , heb ik ook goede ervaringen mee.....en staat een mooi coolertje....

• internetinfo
  • Laatst online: 03:03
Op maandag 10 juni 2002 22:09 schreef djgero het volgende:

[..]

die gast is of niet helemaal wijs

of een n00b

Of hij had geen geld voor een goede cooler

Of hij heeft hem zelf geplaatst

Of geen koelpasta gebruikt
Dat kan best anders gezegt worden...

• DjGeRo
  • Laatst online: 09:36
Op maandag 10 juni 2002 22:10 schreef internetinfo het volgende:

[..]

Dat kan best anders gezegt worden...
heb al geedit...kwam er ook zelf ff achter ;)

stond een beetje dom maar bedankt

• lpetersen
inderdaad helemaal mee eens, het kan toch zijn dat m'n bios het verkeerd afleest? niet gelijk je conclusies trekken! ;-)

maar het probleem is dus dat ie het verkeerd afleest, hoe los ik dit op? heb m'n bios al geflashed.
ik gebruik trouwens geen koelpasta, heb alleen m'n fan op m'n cpu geklikt! :D

ik check ff voor een coolertje..

Verwijderd

ik gebruik trouwens geen koelpasta, heb alleen m'n fan op m'n cpu geklikt!
Dat kan alleen als er een speciale warmtegeleidende folie op je cooler zit hoor (bijv bij Coolermaster). Anders ZEKER pasta smeren!

Je kunt gewoon je warmte niet kwijt anders!

• lpetersen
Op maandag 10 juni 2002 23:30 schreef Jeroenn het volgende:

[..]

Dat kan alleen als er een speciale warmtegeleidende folie op je cooler zit hoor (bijv bij Coolermaster). Anders ZEKER pasta smeren!

Je kunt gewoon je warmte niet kwijt anders!
I think we found the problem, don't you think? :D
Gewoon op de top van de cpu smeren denk ik?

Verwijderd

ja dat scheelt je met een p3 dus 5 - 10 graden , dan ben je er dus nog niet...

Gebruik je de intel boxed cooler? die is nl prima in staat z'n werk te doen. dus hoef je em niet te vervangen..

Kijk ff of je je cooler niet 180 graden moet draaien zodat de uitsparing aan de onderkant over je socket valt.

hoevast zit je cooler? kun je em verschuiven of zit ei moervast? <-- dat zou het geval moeten zijn nl.

Owja en een bios die foute temps uitleest !?!? k , kan afentoe een paar graden schelen , maar zo extreem.....

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
90 tot 100 graden??

Je hebt geluk dat je windows al op kunt starten zeg.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

kan die eitjes bakken :D

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
heeftie eigenlijk wel een koeler :o

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Raak het koellichaam eens aan met je vingers ? Eerst aarden door je kast met je andere hand beet te pakken op een kaal stuk metaal.

Is het nu echt bloedheet dat je direct au hebt, dan zit je proc idd op de 90 a 100 graden. Andere fan kopen of airflow controleren.

Is ie nauwelijks warmer dan je hand dan zit of de koeler er niet goed op, of je mobo is je aan het bedriegen door een verkeerde temp te laten zien. Koeler er opnieuw opzetten met pasta !

• lpetersen
Heb ff m'n koeler er opnieuw op geplaatst, maar hij zit nu precies zoals ie eerst zat. Muurvast!! maar m'n bios geeft nog steeds die 90-100 graden aan. Heb m'n processor aangeraakt maar m'n vinger bleef niet plakken, dus het zal wel goed zijn toch??

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op maandag 10 juni 2002 23:23 schreef lpetersen het volgende:
inderdaad helemaal mee eens, het kan toch zijn dat m'n bios het verkeerd afleest? niet gelijk je conclusies trekken! ;-)

maar het probleem is dus dat ie het verkeerd afleest, hoe los ik dit op? heb m'n bios al geflashed.
ik gebruik trouwens geen koelpasta, heb alleen m'n fan op m'n cpu geklikt! :D

ik check ff voor een coolertje..
Je moet ook een heatsink tussen je fan en CPU doen. Als je dit wel hebt voel eens hoe warm die is.

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 14:10 schreef lpetersen het volgende:
Heb ff m'n koeler er opnieuw op geplaatst, maar hij zit nu precies zoals ie eerst zat. Muurvast!! maar m'n bios geeft nog steeds die 90-100 graden aan. Heb m'n processor aangeraakt maar m'n vinger bleef niet plakken, dus het zal wel goed zijn toch??
God jong als dit zo door gaat moet je er over heen pissen om hem te koelen :9~ , niet best die temps van jouw als je ze vergelijkt met die van mij 1200@1426 met zon 40a50 graden

• kutkip
  • Laatst online: 25-03 23:04
Ok dude. 100 graden is zwaar fout! Ten eerste: Zit er een koelblok op? En daarop moet dan een fan, niet op de cpu :P Voel eens aan dat koelblok. Wordt ie warm? Nee? Dan zit ie er niet goed op. Hij moet contact maken met de core dat viekantje in het midden. Als ie wel warm wordt is waarschijnlijk je fan stuk. Koop ff een nieuwe en hij is weer ok. Extra koeling in je kast is btw niet nodig.
ps: Als beginner kun je maar beter ook geen koelpasta gebruiken. Gewoon dat koperen/alluminium ding erop en dan een fannetje.

edit:
Ik denk dat z'n p3 ondertussen overleden is :{ Arme Pentium3 ;( :P

• lpetersen
Op dinsdag 11 juni 2002 14:21 schreef kutkip het volgende:
Ok dude. 100 graden is zwaar fout! Ten eerste: Zit er een koelblok op? En daarop moet dan een fan, niet op de cpu :P Voel eens aan dat koelblok. Wordt ie warm? Nee? Dan zit ie er niet goed op. Hij moet contact maken met de core dat viekantje in het midden. Als ie wel warm wordt is waarschijnlijk je fan stuk. Koop ff een nieuwe en hij is weer ok. Extra koeling in je kast is btw niet nodig.
ps: Als beginner kun je maar beter ook geen koelpasta gebruiken. Gewoon dat koperen/alluminium ding erop en dan een fannetje.

edit:
Ik denk dat z'n p3 ondertussen overleden is :{ Arme Pentium3 ;( :P
Ja het is zeker fout dat realiseer ik me ook wel. Maar ik heb gewoon een socket 370 processor gekocht op m'n mobo geklikt en daarop weer een cooler, maar er zit trouwens wel onder m'n koeler een vierkant wit vlakje, maar dat is een klein btje weggevaagd. Dat vakje zit trouwens wel precies op m'n core.

• lpetersen
Oja trouwens ik denk niet dat m'n P3 overleden is, want ik speel vrolijk Soldier of Fortune 2 op 1280x..?..
En ik heb m'n processor al bijna een jaar en vanaf dat ik de 1e x m'n pc aanzette geeft ie al 90-100 graden aan in m'n bios.

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:55
Met zulke lage casetemps kan je proc niet zo heet worden. Misschien tijd om een nieuwe cpu koeler te kopen. Eentje met kopere heatsink, Artic Silver III ertussen.
Of anders een BIOS update.