Hoeveel MHz ECHT??

Pagina: 1
Acties:

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 12:43

worker

2x Sessy thuisbatterij

Topicstarter
Tweakers,

Op mijn werk heb ik een laptop van Asus, een pentium 3 op 600MHz. Tenminste, dat staat op het scherm bij het booten.
Ik heb reden om aan te nemen dat'ie op 500MHz draait. Hieronder leg ik uit hoe ik dat heb bepaald.
Zit Asus de klanten te naaien? Is het een foutje? Heeft het met powermanagement te maken?
Wie weet hier wat nuttigs over te melden?

Hier het verhaal.
In een Intel pentium processor zit een instructie waarmee je het aantal kloktikken kunt opvragen sinds de processor aan is gezet. Dit is een 64-bits getal. (Leuk: op 2.0GHz kan je daar ruim 292 jaar me tellen!)

op http://www.geocities.com/SiliconValley/Way/6422/optimizations.htm kun je hierover oa het volgende vinden:
Use the RDTSC opcode to find the current count. RDTSC returns the 64-bit value in EDX:EAX (high dword in EDX, low dword in EAX; not a memory address). So do a RDTSC, save the contents of EAX to a variable (throw out EDX unless your code takes years ;-), then run the code in question, then RDTSC again, subtract your old EAX value from the new EAX value, and voila! you have the actual number of clock cycles it took to run that code.

Op mijn werk heb ik een klein programmaatje wat steeds via een digitale IO kaart kijkt naar een aantal ingangssignalen. Als hij een verandering detecteert aan een van de ingangen, slaat hij de verandering EN het tijdstip van de verandering op. Het tijdstip komt van de al genoemde instructie RDTSC af. Dit is dus geen echte tijd, maar een getal in kloktikken.
Na het meten sla ik alle gegevens op schijf op, en kan ik de data gaan analyseren, bijvoorbeeld met Matlab of Excel.

Om de 'tijdstippen' in kloktikken om te rekenen naar tijd in seconden heb ik de klokfrequentie nodig. Als ik bijvoorbeeld heb gemeten dat de 'tijd' tussen 2 signaalveranderingen is gemeten als 20.000 kloktikken, en ik weet dat mijn prcessor op 600MHz loopt, dan is de tijd tussen deze 2 events dus 20.000/600.000.000=33,3us geweest.

En nu komt het: ik heb een geijkt signaal gemeten, van precies 1kHz. Gemiddeld blijken er 500.000 kloktikken tussen alle opgaande flanken te zitten. Dat betekent dus dat mijn processor op 500MHz loopt, en niet op 600 MHz.

• Miki
  • Laatst online: 12:41
zou het programma cpu-z van http://www.cpuid.com/cpuz.htm je niet kunnen helpen? Alle processor gegevens komen dan naar boven...wie weet wat het je verteld, suc6 ermee

Verwijderd

WCPUID 3.0G downloaden en dan Realtime clock.
Weet je alles.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:18

johnwoo

3S-GTE

Misschien is die CPU SpeedStep-enabled?

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 21:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

idd ff een wincpu screenie en dan praten we verder

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Topicstarter
Ik heb de genoemde tooltjes gedownload, en zal ze binnenkort uitproberen. Bedankt voor de reacties alvast.

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 21:22
Er zijn destijds wel meer opgeleukte processoren verkocht die hogere Mhz aangaven dan ze daadwerkelijk waren.
Een p3-500 werd dus idd alszijnde een p3-600 verkocht, beetje klokken her en der en geen leek die er naar omkijkt.

Verwijderd

Laptop hé ..

Idd het al genoemde speedstep zou een optie kunnen zijn.

Ik heb hier ook ergens een laptop liggen. Da's een 850 MHz, maar op de accu is ie standaard 700 MHz. Het is wel een 850, maar dan moet je dat of hard instellen of op de adapter pluggen. Langere levensduur.

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Topicstarter
Ik heb twee tooltjes uitgeprobeerd, en beide geven keurig 600 MHz aan. Asus zit de zaak dus niet te flessen.
Ik snap alleen dan nog niet waarom mijn meting niet klopt. Ik ben echter op zoek gegaan naar wat info over die CPU instructie, en her en der kom ik tegen dat je vlak voor de RDTSC instructie de processor moet "serializen". Heeft iets te maken met het parallel uitvoeren van verschillende instructies door pentiums en hoger. Dit serializen zit nu niet in mijn meetprogramma.
Pagina: 1