"Luie mensen worden ook moe!"
Verwijderd
dat wist ik ook, daarom wilde ik dus ook die filterOp maandag 10 juni 2002 19:54 schreef neographikal het volgende:
tot 1000 hz?? das onderhand midden tonen. meeste subs komen echt niet boven de 150-200hz uit?
Verwijderd
ik weet niet echt of je er wat aan hebt
want deze moet je dacht ik VOOR een versterker aansluiten
in plaats van een complete schakeling!
Verwijderd
Een condensator filterd juist de lage tonen weg. Wat je nodig hebt is een passieve spoel, ik heb geen technische achtergrond maar je hebt dus spoelen in verschillende waardes (uitgedrukt in mh).Op maandag 10 juni 2002 20:26 schreef Pindkaas het volgende:
ik was eigenlijk op zoek naar een bepaalde condensator die ik er tussen soldeer en dan effectief werkt.
in plaats van een complete schakeling!
Deze zijn wel te koop bij de betere car-hifi of electronica zaak. Destijds (jaar of 5/6 terug) koste die ongeveer 35 tot 40 gulden voor een spoel tot 80hz, de waarde van die spoel weet ik dus helaas niet meer.....
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Verwijderd
Bovenstaande is "nogal ingewikkeld" als leek hoor. Loop gewoon even een car-hifi zaak binnen en haal een spoel. Leg de verkoper uit waarvoor het dient en die zal je een gepaste grootte meegeven (wordt uitgedrukt in H = Henry's). Het kan wel een beetje kosten. Kan zeker meer dan 30 euro's zijn.Op maandag 10 juni 2002 21:31 schreef Duck-Twacy het volgende:
12 dB lowpass (passief)
[afbeelding]
formules
succes
Moet Duck-Twacy dat filtertje misschien ook nog in die subwoofer komen solderen? FI!
Specs? Zie ondertitel...
Verwijderd
BTW: DaDaJoker, begrijp je opmerking niet goed, zal uiteraard aan mij liggen.
bv: http://members.tripod.com/XSSpl/Audio/
NEE natuurlijk kan je met een zenerdiode niet filteren, die heeft hele andere doelen.
Het schema zoals Duck-Twacy het geeft is de enige goede. (redelijk voor passieve filters tenminste) Goedzo Duck-Twacy...
En alleen een spoel ertussen zetten heeft net zoveel invloed als er helemaal niets tussen zetten.
Ps. Een sub speaker (zonder spoel dus) heeft al snel een bereik tot 1kHz... daar is niets mis mee, maar d'r moet dus wel een filter voor die alles boven de x Hz filterd, anders klinkt het echt voor geen meter!
En voor x vul je zelf maar in, bij mij thuis is dat 150 Hz, in m'n auto 60 Hz... (of was het nou 80... weet het niet meer)
Ow ja, hoe steiler het filter hoe beter (vind ik) maar je moet wel opletten dat je geen frequenties gaat missen!
Succes!
Alles kan stuk.
Prutsers, tweakers, what's the difference?Op dinsdag 11 juni 2002 14:07 schreef remco_k het volgende:
Prutsers eerste klas zijn jullie
Verwijderd
Helemaal niet mee eens. Test het maar snel eens uit, mijn beste..
Oke beetje overdrevenOp dinsdag 11 juni 2002 14:57 schreef Trommellvlies het volgende:
Een spoel alleen er tussen zetten heeft dus geen effect hé!
Helemaal niet mee eens. Test het maar snel eens uit, mijn beste..
En daar wil ik mee zeggen: voor een paar eurotjes meer heb je een veel steiler -en- nauwkeuriger filter -en- is de werking van je filter niet zo afhankelijk van je speaker (impedantie, c-waarde).
Als je er nu een andere speaker aan zou knopen kan het best wel eens zo zijn dat het filter niets meer (lijkt) te doen.
Alles kan stuk.
Verwijderd
I shake you the hand.Op woensdag 12 juni 2002 09:39 schreef remco_k het volgende:
[..]
Oke beetje overdreven, als je maar weet dat als je er nog een condensator parallel achter knoopt dat je een veel beter filter hebt.
En daar wil ik mee zeggen: voor een paar eurotjes meer heb je een veel steiler -en- nauwkeuriger filter -en- is de werking van je filter niet zo afhankelijk van je speaker (impedantie, c-waarde).
Als je er nu een andere speaker aan zou knopen kan het best wel eens zo zijn dat het filter niets meer (lijkt) te doen.