[aardeprobleem?] Kabels doorgefikt + 2 TV's gemold

Pagina: 1
Acties:

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Heb een Radeon 8500 met een svcd kabeltje en een SCART blokje aan mijn TV verbonden, tenminste, dat was 't idee.

Mijn eerste TV was een sony die na 2 dagen tv-out er al de brui aan gaf, en tegelijkertijd was mijn SVCD kabel doorgebrand, oorzaak unknown. Ik kreeg het geld van mijn TV terug, en heb de kabel ook kunnen ruilen, dus ik hoefde gelukkig geen extra kosten te maken. Nou heb ik een nieuwe - andere -tv gekocht, een watson (merk zegt mij ook niks), en weer dezelfde truc gedaan, dus tv-out -> svcd -> scart -> tv. Dit draaide een maandje goed, alleen gisteren deed het signaal het niet, dus ik tilde even de SVCD kabel op, waarna de stoppen sprongen. Toen die eenmaal gefixed was deed mijn TV raar (ik zet hem aan en de eerste 30 seconden heb ik geen beeld) en was mijn SVCD kabel doorgefikt.

Hoe kan dit in hemelsnaam en wat kan ik eraan doen?

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Verwijderd

grond-lus?

• Total-Control
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06-2025
Denk ook dat het hier mee te maken heeft.

Heb je je computer op een wandcontactdoos met rand-aarde
aangesloten?

Zo nee, doe dit dan maar zo spoedig mogelijk.

O ja, raak in jouw geval maar nooit je computer tegelijkertijd met je cv aan, want dan denk ik dat je het niet meer na kunt vertellen (NIET DOEN DUS!).

Getting it hot makes it work, keeping it cold makes sure it stays that way.

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 23:06
Is je computer geaard? dit zal het probleem wel verhelpen. Nooit kleine schokjes gevoeld als je de metalen computerkast aanraakt?

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Verwijderd

Subeject editted + VB --> [forum=6] :)

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Gokje: je pc is NIET geaard...

Aanneming: je hebt een gare voeding in je pc.

Resultaat: Je tv is een soort van geaard via de coax-kabel die erin geprikt zit. De voeding van je pc is niet geaard, en de aarde-aansluiting heeft een ander potentiaal dan 0V (door de gare voeding). Doordat de aarde van de pc en de tv een ander potentiaal hebben, gaat er stroom lopen. Een s-video kabel heeft niet zulke hele dikke aderen, dus als de stroom hoog genoeg is, branden deze door. PC en tv kunnen hier beide niet goed tegen. Je vorige tv heeft het al begeven...

[satirische mode]
Blijf vooral doorgaan met dingen niet aan te sluiten op randaarde als ze daarvoor bedoelt zijn. Dat alles bij je kapot gaat betekent helemaal niets...
[/satirische mode]

Die randaarde zit er niet voor niets!

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Pagina: 1