[Debian - SPARC]

Pagina: 1
Acties:

• Sjeng
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik probeer nu al een tijdje Debian of Solaris op mijn Sun SparcStation 5 te installeren. Ik heb echter steeds problemen met Sun Disc labels en het partitioneren van de 2 schijven in het algemeen. De install gaat dus wel goed maar booten naderhand blijkt onmogelijk... Debian kan waarschijnlijk geen bootsector maken vanwege illegal disclabel??

Schijf nr 1 is een klein native Sun schijfje wat door zowel de fdisk van debian als van solaris herkent wordt. Schijf nr 2 is een Quantum Atlas IV waar fdisk zich geen raad mee weet. Zie ook:

[topic=520521]

Wat is de meest verstandige setup en hoe fdisk/ disk label ik dan mijn schijven?

B.v.d.

Sjeng

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Wordt de Quantum helemaal niet herkend? Zo nee, is de terminatie wel goed (ik weet niet precies hoe dat zit bij SCA schijven)?

• Sjeng
Terminatie is ok aangezien het SCA is.

Herkenning is iets anders. De Sun SS5 ziet de schijf wel maar maar kan er verdeer niet veel over vertellen.ik zou oveigens ook niet weten hoe dit te achterhalen zonder OS

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 10:27

Whizzer

Flappie!

Beetje off-topic, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar:

Als je een Sun Sparcstation 5 hebt, waarom zet je er dan niet Solaris 8 of 9 op??? Licentiekosten zijn er niet voor een single proc systeem???

Het is echt niet als een flame bedoeld, serieus, maar ik ben er wel eens nieuwsgierig naar...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 10 juni 2002 20:17 schreef Whizzer het volgende:
Beetje off-topic, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar:

Als je een Sun Sparcstation 5 hebt, waarom zet je er dan niet Solaris 8 of 9 op??? Licentiekosten zijn er niet voor een single proc systeem???

Het is echt niet als een flame bedoeld, serieus, maar ik ben er wel eens nieuwsgierig naar...
Op maandag 10 juni 2002 17:07 schreef Sjeng het volgende:
Ik probeer nu al een tijdje Debian of Solaris op mijn Sun SparcStation 5 te installeren.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 17:04

_nethack

We're all MAD here

Solaris 8 en 9 lopen niet echt lekker flitsend op dat ding (hoewel sol9 sneller draait als 8)
(Heb er ook eentje staan, zie .sig :))

Je kunt onder solaris met het format commando een disklabel op die schijf zetten. Met linux' fdisk zou het ook moeten gaan, maar dat heb ik zelf niet geprobeert.

Zo te zien moet je fdisk starten (fdisk /dev/sda of fdisk /dev/sdb) en dan met het het commando 's' een 'new empty Sun disklabel' creeëren, waarna je de partitietabel kunt aanmaken.
Maak als partitie nummer 3 een partitie aan die de gehele schijf omspant (cylinder 0 tot de laatste cylinder) van het type 5 (Whole disk) en zet geen swappartitie als eerste partitie van de schijf.

Mijn partitietabel ziet er zo uit:
(2 GB schijf)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
aurora:~# fdisk /dev/sda

Command (m for help): p

Disk /dev/sda (Sun disk label): 3 heads, 172 sectors, 8188 cylinders
Units = cylinders of 516 * 512 bytes

Device Flag    Start  End    Blocks   Id  System
/dev/sda1        0    39     10062   83  Linux native
/dev/sda2  u       39   7677   1970604   83  Linux native
/dev/sda3        0  8188   2112504    5  Whole disk
/dev/sda4  u     7677   8188    131838   82  Linux swap

Het handigste is om aan het begin van de schijf een kleine partitie aan te maken (5 - 10MB) en deze te laten mounten als /boot. Doe je dat niet dan kun je problemen krijgen met het booten, aangezien SILO dan zijn bestanden en de kernel niet kan vinden/laden.

Als je debian woody (testing) wilt installeren vanaf het net moet je even heel goed opletten. Je kunt bij debian bootfloppies of een netboot image downloaden om de installatie te starten, maar deze lijken er van uit te gaan dat woody reeds stable is. Het eerste deel van de installatie (base system) gaat goed, maar als je na een reboot de rest wilt installeren krijg je de vraag waarvandaan je wilt installeren.
Je hebt dan een paar standaard keuzes (http, ftp) en de keuze om zelf je /etc/apt/sources.list aan te maken.
Kies dan voor die laatste optie en maak hem met de hand aan. Standaard maakt ie namelijk een sources.list aan die verwijst naar stable ipv testing!
Op maandag 10 juni 2002 17:52 schreef Sjeng het volgende:
Terminatie is ok aangezien het SCA is.

Herkenning is iets anders. De Sun SS5 ziet de schijf wel maar maar kan er verdeer niet veel over vertellen.ik zou oveigens ook niet weten hoe dit te achterhalen zonder OS
Je kunt in de openbootprom (stop-a) met het commando 'probe-scsi-all' een detectie laten uitvoeren naar welke scsi devices er zijn aangesloten en op welke ID's die zitten.
De interne schijven zijn ID0 (bovenste) en ID3 (onderste) en een cd-rom speler verwacht de machine op ID6.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Sjeng
Ik kom zelfs zover dat ik kan fdisken en mbv de optie s een disclabel kan schrijven.
Het probleem is dan echter dat ik een aantal gegevens in moet voeren voor een disclabel die ik zelf niet kan achterhalen.

Ik kan wel voor de defaults of in ieder geval gesuggereerde values gaan maar die vertrouw ik niet helemaal omdat er dan o.a. 5400rpm ingesteld wordt. Dit is bijvoorbeeld 7200. SILO kan ook niets schrijven in het bootrecord hierna etc..

Ik heb overigens Soloris 8 geprobeerd maar dat was erg traag. Het was nog net niet zo erg als Suse 7.1 voor Sparc.
Debian lijkt me een mooie optie.

Het probe-scsi stuk etc is me bekend maar die geeft nietveel info.
Target 1
Target 3
Unit 0 Disk Seagate ........ etc

Hij ziet dus wel dat er iets aan target 1 hangt maar niet wat dat is... Die seagate is de orginele sundisc.

Is misschien 9.1GB te veel of zo??? Is er een limiet bij bijvoorbeeld 8.4GB???

/Off-topic
Solaris 9 sneller dan 8 hmmm...... eens proberen.
Hoe installeer ik Solaris 9 via floppy/ftp?
Mijn SS5 110Mhz, 128MB, 535MB Sun disc, (9.1GB Quantum |:( )
Heb reeds in prom boot-file en device ingesteld en dit lijkt te werken.

• Sjeng
*D *D * D

Ik krijg inmiddels Debian geinstalleerd als ik alleen de Sun disc gebruik.. Kan echter weinig packages installeren omdat de HD dan meteen vol zit. Daarvoor wil ik graag die 9.1 GB gebruiken. Is het mogelijk om debian op te splitsen en een gedeelte van de install op de originele schijf om o.a. te booten en de rest op de 9.1 GB quantum?

Ben al blij dat iets het nu doet... Verbaast me overigens wel...

• Sjeng
Goed wat moet ik precies weten om te disclabelen:

Heads: 4 (naar mijn idee en volgens www.maxtor.com)
Sectors/Track: ??? (Ik weet wel totaal # sectors 17783249)
Cylinders: ???
Alternate cylinders: ???
Physical cylinders: ???
RPM: 7200
Interleave factor: ???
Extra sectors per cylinder: ???

Hoe ga ik deze uitvinden? Ik heb dus geen idee. |:(

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Ja hoor, je kunt bijv. de ene schijf gebruiken voor je root (/), je /boot, je swapspace; en dan de tweede schijf voor andere filesystems als /usr of /home.

Wat je eens kunt proberen voor dat disklabel is om van de solaris 8 software 1/2 te booten met het commando 'boot cdrom -s' op de openboot ok prompt.
(Ik ga er even vanuit dat je die cd hebt, aangezien je schrijft er al eens solaris 8 op gedraait te hebben)
Als je dat doet kom je in een shell terecht (#)
Geef dan het commando format, waarna hij als het goed is aangeeft welke schijven er gevonden zijn, en ook als een van de schijven nog geen disklabel heeft. Je kunt daar dan als het goed is ook aangeven dat je de schijf een disklabel wilt geven.
Hij heeft zo te zien ook een autoconfigure optie, dis zelf uitzoekt wat de parameters van de schijf zijn.

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

deadinspace maakte met 2 quotes even wat duidelijk:
Hier stonden 2 quotes waaruit bleek dat ik iets doms deed.
Oeps... beetje dromerig gelezen... Naja, ik ben weer wat wijzer...

• Sjeng
Solaris geinstalleerd met een geleende Plextor.. is dus geen optie op korte termijn. :(

Kan ik solaris niet ook van floppy en dan verder van ftp installeren?

/Offtopic
Gezocht CD speler type Aurora voor SS5 bezel kleur paars

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Als je solaris niet van CD kunt installeren dan moet je van een andere machine in het netwerk een install server maken. Hoe dat in zijn werk gaan? geen flauw idee...

Ik denk dat je het dan beter bij linux kunt houden, dan is het een kwestie van twee floppies (of een netboot image icm een andere pc met rarp- en tftpdaemon) laden, en de rest van een ftp server halen tijdens de installatie.
Debian is op die manier prima te installeren :)

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Zoals ik in deze draad heb gezet, kun je hier lezen hoe je dat zou kunnen doen...

Pagina: 1