Toon posts:

Leuk hersenkrakertje - Overklokken Tiger MP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Dual XP 1800 opstelling met een Tiger MP bordje. Als ik CPUFSB gebruik op hem over te klokken, gebeurt er niets... WCPUID blijft netjes 1533 Megahertzen aangeven.

Als ik mijn systeem reboot staat er 2x 1900MP (1610 Mhz) (140Mhz fsb). Dit is heel normaal.

Wat ik alleen raar vind, is dat wanneer ik met CPUFSB de busclock boven de 145 zet, loopt mijn systeem vast. Soms wel, soms niet.
Het is dus net alsof hij wel degelijk iets on the fly aan het overclocken is. Weet iemand wat er nu werkelijk intern in zo'n PLC gebeurd???

Verwijderd

Topicstarter
Ow mods... willen jullie deze topic moven naar het overclock-forum?
Tnx!

Mijn excuses ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 10:30
Wat jij wil :) Move PMG -> OCE.

Zelf heb ik trouwens exact dezelfde ervaring. Wat er op zo'n moment dat je met CPUFSB iets instelt precies binnen de PLL gebeurd weet ik ook niet. Volgens mij zet hij de FSB gelijk (on the fly) hoger, maar moet je in het geval van dit bord toch een reboot doen om één of andere reden, bijvoorbeeld om een registertje of zo gesynchroniseerd te krijgen met de nieuwe situatie om zo tegenstrijdigheden tegen te gaan. Of omdat dit bord twee afzonderlijke FSB's heeft en het allemaal iets afwijkend in contact staat met de System Management Bus (ik doe er ook maar een gooi naar) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Imo is het bijna niet mogelijk om met een dual setup te overklokken..

Mijn ervaring met een dual p3 1Ghz. De cpu's in een cusl-2 bordje, allebei op 160FSB (1200 Mhz) Op het dual bord met 1 cpu ook 160FSB zonder problemen. Met de 2 cpu's was 1125Mhz het maximale. Vraag me niet waarom, maargoed programma's die softwarematig overklokken vertrouw ik ook niet. Wil je overklokken, neem dan een single cpu setup. Met je dual ga je hard genoeg (single ook, weet ik).

Ik denk iig dat er weinig aan te doen is. Je zou wat verschillende bios versies kunnen proberen ofzo.

Veel suc6 ermee.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, verplaats hem maar naar het Overlock-forum.

Ik ben benieuwd of het vastlopen nu een synchonisatieprobleem is. Het zou kunnen dat hij de busverschillen niet meer aankan. Als ik straks thuis ben ga ik eens proberen om mijn systeem op 146 te klokken en meteen een soft reboot te geven.
Als het lukt... dan staan beide bussen weer op 146
wie weet draait het zooitje dan stabiel.

op 144 doet hij zijn werk, maar wordt wel behoorlijk warm... :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat het overclocken best wel een 2x zo slecht zou kunnen gaan, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet kan ;)
Ik heb namelijk vroeger mijn BP6 Celeron 366's ook op 550 stabiel gekregen!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat de onderlingen communicatie met de 2 CPU's fout loopt. Immers die 2 moeten het cache synchroon houden. Hangt een beetje van de implementatie van het bord af, maar ik kan me voorstellend dat het probleem is.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 10:30
De grens voor dit bord lijkt in verreweg de meeste gevallen op 144MHz te liggen. Er zijn er die de 150 halen, dan moet je geluk hebben en het juiste registered ram hebben. De northbridge extra koelen wil ook wel helpen geloof ik (fan en/of betere thermal compound d'r tussen). Zelf heb ik het laatste nooit geprobeerd omdat ik niet boven de 142 kom, en met strakkere mem timings is het bij 140 schlüss, dus is het ram bij mij de beperkende factor. Ik weet niet of je al met de memtimings (WPCREDIT) hebt gespeeld, maar daar heb je écht meer aan :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik denk dat je beter via een Golden Socket kan gaan OC'en

Verwijderd

Topicstarter
golden socket? wat is dat???

Ik heb met de memorytimings gespeeld. Ben er 150mb/s op vooruit gegaan...

Verwijderd

Topicstarter
Kheb inmiddels gevonden wat een golden socket is. Als ik het goed begrijp moet ik hiervoor wel mijn cpu's unlocken.

Dan zou ik dus 12.5x133 = 1666 = 2000+ kunnen proberen?
Heeft het zin om de voltage bruggen van de CPU te verbinden, of override de Tiger MP deze voltages toch weer naar de standaard 1.75v?

• FragFrog
  • Laatst online: 22-02 12:45
Op maandag 10 juni 2002 17:01 schreef Abbadon het volgende:
De grens voor dit bord lijkt in verreweg de meeste gevallen op 144MHz te liggen. Er zijn er die de 150 halen, dan moet je geluk hebben en het juiste registered ram hebben. De northbridge extra koelen wil ook wel helpen geloof ik (fan en/of betere thermal compound d'r tussen). Zelf heb ik het laatste nooit geprobeerd omdat ik niet boven de 142 kom, en met strakkere mem timings is het bij 140 schlüss, dus is het ram bij mij de beperkende factor. Ik weet niet of je al met de memtimings (WPCREDIT) hebt gespeeld, maar daar heb je écht meer aan :)
Mijn Tiger MPX haalt hier met 1 cpu 146MHz, met noname unregistered ram. Beetje raar is wel dat wanneer ik'm met cpuFSB daarop instel hij in bijvoorbeeld mbm5 maar 1824MHz aangeeft, mp is 13 zodat FSB is 140 :?

Maar kijk voor de grap eens naar je chipset: bij mij dreef'ie gewoon op zn koelpasta! Alsof iemand een pritstift had gebruikt!

Ik AS2 erop geklaaid, en toen werdt't arme passieve heatsinkje ruim 70 graadjes :( Fans van mn radiator erop gericht (ding moet toch ergens staan ;)) en nu komt'ie rond de 60 graden. Terwijl mn proc niet hoger dan 43 wordt 8-)

edit:

Dit alles op standaart voltage, nl geen id hoe ik dat hoger moet zetten. Zijn iig geen jumpers voor, en in mn bios kan het al helemaal niet (vandaar ook cpuFSB). Hoe doe jij dat?

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn voltages ook nog niet aangepast, hiervoor moet je namelijk je cpu voorzien van zilveren bruggen volgens mij...

Uit je verhaal leidt ik af dat de chipset toch wel heeeel warm wordt dan? Ik neem aan dan je dan het koelblokje naast de cpu bedoeld?
Ik krijg daar overigens geen koeler op bevestigd, want mijn cpu en mijn videokaart zitten in de weg...
Als dit het probleem is... dan moet ik eens iets gaan verzinnen om die chipset toch goed gekoeld te krijgen.

• FragFrog
Op dinsdag 11 juni 2002 11:47 schreef Timmetje het volgende:
Uit je verhaal leidt ik af dat de chipset toch wel heeeel warm wordt dan? Ik neem aan dan je dan het koelblokje naast de cpu bedoeld?
Inderdaad. Ik heb zoals eerder gepost waterkoeling, en weet redelijk wat van oc'en af (getuige ruim 800 posts in OC&CM). En dan zie je in mbm5 ineens een temperatuur van ruim 70 graadjes staan. Mijn eerste gedachte was dat ik de sensors door mekaar had gehaald en ik mn proc niet goed had bevestigd, toch maar even aan mn chipsetblokkie gevoeld, en ik brandde mn fikke bijna ;)

Extern thermometertje dat ik eerder in die kast voor het koelblok van mn P3-500@620 gebruikte erop gelegd (let wel, niet eens vastgeplakt oid), krijg ik daar een temp op te zien van bijna 60 graadjes. Warmteoverdracht zat dus wel goed, maar 70 graden lijkt mij niet echt gezond. Bovendien had ik nogal wat last van BSOD's.
Nu heb ik mn radiator zo neergelegd dat de 2 fans schuin naar boven blazen, en dat koelt opzich al redelijk, stuk minder BSODs iig :D

btw, het blokje dat erop zit is gewoon zo'n mini standaart blokje, neemt nauwelijks plaats in :)

Verwijderd

Topicstarter
Kga denk ik de cooler van mijn oude videokaart eens bevestigen op de northbridge, want daar praten we toch over?
Echt heel erg heet wordt die van mij niet, en als ik ga overklokken loopt hij meestal of niet, of meteen vast... dus ik neem aan dat het niet met de temp van de northbridge temaken heeft...

Heb je verder nog tips om nog wat extra performancewinst te boeken?

Al met de geheugen timing gespeeld?

• FragFrog
Op woensdag 12 juni 2002 12:00 schreef Timmetje het volgende:
Kga denk ik de cooler van mijn oude videokaart eens bevestigen op de northbridge, want daar praten we toch over?
Echt heel erg heet wordt die van mij niet, en als ik ga overklokken loopt hij meestal of niet, of meteen vast...
Idd, daar praten we over :)

Niet heet? raar... En niet heet, is dat volgens de sensors of wanneer je je hand erop legt?

Maar goed, ik denk dat in jouw geval voltage te laag is, geheugentimings heb ik nog niet mee gespeeld nee, maar dat wordt nog knap lastig om te doen met dit bordje ;(

Pagina: 1