Toon posts:

[HD] Raid of gewoon een controller?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus van plan om een nieuwe harde schijf in mijn computer te bouwen en deze te combineren met een controller. Ik hoop dan de schijven sneller te kunnen benaderen, wat in combinatie met 256 mb RAM (daar heb ik geen moeite mee) zou moeten leiden tot een behoorlijke toename van de performance. Nou heb ik al eens gelezen over RAID; en dat je daarmee op twee schijven tegelijk kunt schrijven (identieke info op twee dus). Heb ik, voor alleen een extra HD, die RAID nodig of kan het ook gewoon met een eenvoudig U-100 kaartje? De andere schijf is ook een U-100.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Hmmm... beetje vaag... niet de vraag maar de context er omheen. Ik zal een aantal antwoorden geven op de doorelkaar geweven vragen:

-Voor een extra harddisk aansluiten op je systeem zonder RAID functie kan je een eenvoudige (niet-RAID) controller kopen. Scheelt geld een moeite.
-Voor RAID heb je een controller nodig en werkt vanaf 2 disken (ligt eraan welke RAID je wil/kan gebruiken)
-De disken zitten dan allebei/allemaal op je RAID-controller.
-Alleen bij RAID-1 wordt er een kopie gemaakt van je data
-In de FAQ staat handige info. over RAID

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 juni 2002 15:35 schreef VisionMaster het volgende:
Hmmm... beetje vaag... niet de vraag maar de context er omheen. Ik zal een aantal antwoorden geven op de doorelkaar geweven vragen:

-Voor een extra harddisk aansluiten op je systeem zonder RAID functie kan je een eenvoudige (niet-RAID) controller kopen. Scheelt geld een moeite.
-Voor RAID heb je een controller nodig en werkt vanaf 2 disken (ligt eraan welke RAID je wil/kan gebruiken)
-De disken zitten dan allebei/allemaal op je RAID-controller.
-Alleen bij RAID-1 wordt er een kopie gemaakt van je data
-In de FAQ staat handige info. over RAID
En kan ik met zo'n (niet-raid)controller beide schijven tegelijk benaderen? Dan mag wat mij betreft het topic op slot, daar gaat het me om.

Verwijderd

Ja je kunt natuurlijk gewoon beide schijven benaderen zoals dat altijd kan in windows. Raid is puur voor snelheid performance of data security. Dat wil zeggen zo'n raid controller draai je in jou geval dan in raid 1 of raid 0. raid 0 is stripe, dat betekend dat de data verspreid wordt over beide schijven. De ene schijf een deel en de andere schijf een deel. Hierdoor heb je een schrijf en lees snelheid van 2x een gewoon HD. Daarnaast raid 1 is mirror, hierbij verlies je hd ruimte want de hele 2e schijf zie je niet deze bevat een kopie van de data op de eerste schijf. Gevolgen: dubbele lees snelheid nogsteeds enkele schrijfsnelheid.