Toon posts:

Hardware Raid -> Software Raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje:

Ik heb 2 Hardware RAID's van 4x 120gb, is het mogelijk om deze ook nog es tot een software raid samentevoegen onder FreeBSD? Dus dat ik 1 hdd krijg van 960gb.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:58
Je HW-raids worden gezien als één HD.
Je hebt twee Raidsets dus ook twee HD's voor het OS.
In theorie zou je ze moeten kunnen samenvoegen tot één grote set, maar heb je niet de mogelijkheid om ze in HW in één grote raidset te zetten?

Hoop niet dat je in totaal van acht 120GB schijven een raid 0 wil maken voor de performance. Is niet echt betrouwbaar aangezien je dan maarliefst acht onafhankelijke zwakke schakels hebt in he raid.

Stel een betrouwbaarheid van 98% op je schijven
combineer er 8 in een raid 0 dus geen mirroring of parity.
is 0.98^8 = 0,851 dus nog maar 85,07% betrouwbaar.

Terwijl als je mirrort is de kans op falen 1- (0,02^2) = 1 - 0,0004 = 0,9996 = 99,96 betrouwbaar. Voor raid 1 Dan voor vier schijven in raid 0 erbij 0,9996 ^ 4 = 0,9984 is dus 99,84% betrouwbaar.

in het geval van zoveel schijven is het wel interssanter om raid 5 toe te gaan passen i.p.v. raid 0+1.

Ik zou overigens niet weten wat voor data je in zo'n hoeveelheid je zou kunen hebben met zoweinig betrouwbaarheid. één schijf stuk in geval van Raid 0 betekend 960GB weg.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zal eens nadenken over raid 5, maar ik geen behoeft aan mirroring eigenlijk, de ruimte moet zo goed mogelijk worden benut.

Verder ik heb een 18,4gb U-160 SCSI boot schijf dus het os staat niet op de RAID's.

Maar wat ik eigenlijk wilde weten is of het mogelijk is om de 2 hardware raid's samen te voegen door middel van 1 software raid.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:52

MadEgg

Tux is lievvv

Op dinsdag 11 juni 2002 11:15 schreef Jackaxz het volgende:
Ok ik zal eens nadenken over raid 5, maar ik geen behoeft aan mirroring eigenlijk, de ruimte moet zo goed mogelijk worden benut.

Verder ik heb een 18,4gb U-160 SCSI boot schijf dus het os staat niet op de RAID's.

Maar wat ik eigenlijk wilde weten is of het mogelijk is om de 2 hardware raid's samen te voegen door middel van 1 software raid.
Hij zei toch: Ja, dat kan. Het is alleen onverstandig. Mount ze gewoon apart, dan is niet gelijk je hele FS om zeep als er iets misgaat.

Tja

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

Op dinsdag 11 juni 2002 11:15 schreef Jackaxz het volgende:

ja die raids kan je perfect samenvoegen, maar k'zou toch eens aan raid 5 denken je verliest er weinig plaats mee en je data is heel wat veiliger.

Je raid controllers moeten het natuurlijk ook ondersteunen

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar als het misgaat dan fix ik het gewoon ff, de content kan ik toch binnen een paar uur weer terug hebben vanaf een hoop andere sites.

Het ging me eralleen om of het mogelijk was.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

960 GB ff in een paar uur binnenhalen? Wat voor verbinding heb je :9~

Tja

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 12:09 schreef MadEgg het volgende:
Wannadon't? :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:11
Wat wel kan: RAID controllers instellen als RAID-5, waardoor je dus 240GB minder op kunt slaan. Vervolgens de 2 RAID=5 arrays samenvoegen in een RAID-0 array. Heb je niet de volle 960G, maar wel 720G, lijkt me ook niet onaardig :D

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 juni 2002 12:09 schreef MadEgg het volgende:
De bak krijgt minimaal 300mbit, misschien zelfs 1 gigabit.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 juni 2002 14:07 schreef _JGC_ het volgende:
Wat wel kan: RAID controllers instellen als RAID-5, waardoor je dus 240GB minder op kunt slaan. Vervolgens de 2 RAID=5 arrays samenvoegen in een RAID-0 array. Heb je niet de volle 960G, maar wel 720G, lijkt me ook niet onaardig :D
Mja, maar het zijn niet echt belangrijke gegevens ofzo, dus een mirror of backup systeem is niet belangrijk. Maar het valt te bezien.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Is er geen LVM o.i.d. voor freebsd? Linux wel in elk geval. Met LVM kun je in elk geval de beide RAID volumes als 1 partitie laten werken, dan is het erg handig dat je OS vanaf een andere schijf wordt gestart zoals je al hebt aangegeven.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op dinsdag 11 juni 2002 14:27 schreef Jackaxz het volgende:

[..]

De bak krijgt minimaal 300mbit, misschien zelfs 1 gigabit.
Kan je 'm niet ff doorlussen naar mij :9~ :) :)

Tja

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 juni 2002 20:08 schreef Papillon het volgende:
Is er geen LVM o.i.d. voor freebsd? Linux wel in elk geval. Met LVM kun je in elk geval de beide RAID volumes als 1 partitie laten werken, dan is het erg handig dat je OS vanaf een andere schijf wordt gestart zoals je al hebt aangegeven.
Zoiets bedoel ik dus...

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Op woensdag 12 juni 2002 14:44 schreef Jackaxz het volgende:

[..]

Zoiets bedoel ik dus...
OK .. try this:

http://www.vinumvm.org/

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, dat zocht ik dus!
Pagina: 1