• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Na een 5 maanden een FujiFilm 2600Z in m'n bezit te hebben gehad (deze heb ik dit weekend verkocht), ben ik ook zoek naar een andere camera.

Na wat speurwerk is me wel duidelijk dat er niet veel 3 Mpixel-camera's in m'n budget (rond de €500-€600 ex accesoires) liggen. De Nikon Coolpix 885 was een mogelijke kandidaat, alleen een paar 'gebreken' spraken me toch niet aan: overheersend kleurcontrast (rood-zwart), Li-Ion-batterijen + lader nodig (duur!).

Daarnaast is m'n oog gevallen op de Olympus 3020Z. Een 3 Mpixel, volledig 'handmatig' in te stellen (voorwaarde!) camera, schiet volgens de reviews (waarvan ik er inmiddels al 1456 gelezen en herlezen heb) prachtige plaatjes. Goed, een D7i of F707 zal het wel niet zijn, maar voor €550 is het zeker niet zo'n gekke camera.

Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/PRODS/C3020/ZC32A.JPG

Goed LoneGunman, wat wil je dan met dit topic bereiken? Je hebt immers al besloten?! Ja, heb ik ook. Maaaaaar, het verbaast me eigenlijk dat ik niet meer info over de camera kan vinden. De 'grote' reviewers hebben wel een review van de camera, maar ik zie gewoon heel weinig 'persoonlijke' reviews, of mensen op digicam-fora's die een 3020z bezitten.

Ik zou graag nog wat meer reacties van mensen willen horen die de camera in het gebruik hebben (eventueel nog wat leuke foto's, niet alleen van die standaard test-shots), of gebruikt hebben.

Of als iemand nog andere suggesties heeft qua camera.....?

Btw: graag géén reacties in de trend van "ik heb ook EEN olympus, en die bevalt me prima!". Alleen over de 3020 of soortgelijke modellen.

Verwijderd

Ik heb eergisteren de review van megapixel.net gelezen en die waren er echt enorm enthousiast over. Ik heb nog niet eerder zulke hoge cijfers gezien voor een camera.
Ik heb zelf een C-2100UZ en ben daar zeer tevreden over. Bediening van de C-3020Z is bijna hetzelfde. Alleen zijn de menu's wel helemaal vernieuwd, daar heb ik niet echt ervaring mee.

2 kleine minpuntjes die ik uit de review haalde is dat de functies A/S/M achter 1 'klik' zitten terwijl mijn cam er daar 3 voor heeft. Ook vind ik het jammer dat de menuknop en de ok-knop samengesmolten zijn tot 1 knop.
Voor de rest echt een topcamera, als ik een 3.3 mpixel zou moeten nemen zou die het worden, ik wil wel graag 10x optische zoom, maar dat zit er niet echt in bij 3.3 mpixel.

Body is volgens mij exact hetzelfde als de C-2100UZ, alleen is het handvat van plastic en dat is bij mij rubber en ik heb toch wel die grip nodig die daarop zit. Ik hoop dat ze het zwaartepunt nu wel goed hebben in de camera, ik houd nl. mijn camera altijd ietsje scheef terwijl ik dan het gevoel heb dat hij recht is :)

• LoneGunman
  • Niet online
Op maandag 10 juni 2002 12:00 schreef Sinterklaas het volgende:

*verhaaltje*
Inderdaad, de hoge cijfers bij Megapixel.net waren mij ook al opgevallen. Daarom ook dat het me nogal verbaasde dat er niet legio mensen met deze cam rondliepen.

Wat ik wel erg jammer vind is de macro-functie (niet bepaald een daverende afstand...20 cm) en het feit dat de minimum sluitertijd maar 1/800 is.

Voor de rest kan ik simpelweg geen 'slechte' dingen aan de camera vinden (muv van de lensdop: zodra je de cam aanzet blokkeert de lensdop de lens, zodat de lensmotor 'kraakt'. Dit is trouwens voor mezelf niet zo'n probleem, ben ook een Sony S70 gewend, die doet hetzelfde).

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Strange .. ik wou je net adviseren een Minolta Dimage S404 te kopen voor die prijs (550)... 2 weken zag ik deze namelijk voor de zelfde prijs... NU niet meer in de pricewatch (het was volgens mij een duitse reseller).

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 13:06 schreef LoneGunman het volgende:

[..]

Inderdaad, de hoge cijfers bij Megapixel.net waren mij ook al opgevallen. Daarom ook dat het me nogal verbaasde dat er niet legio mensen met deze cam rondliepen.
Olympus is niet echt heel bekend bij het hele grote publiek. Daar zie je meer mensen met Sony en Canon rondlopen.
Wat ik wel erg jammer vind is de macro-functie (niet bepaald een daverende afstand...20 cm) en het feit dat de minimum sluitertijd maar 1/800 is.
Volgens de specs is mijn cam max. 1/850 maar ik haal af en toe 1/1150 (vraag me niet hoe dat komt :P ) en zo vaak heb je dat ook weer niet nodig, moet je echt bijna vol in de zon gaan fotograveren. Macro is wel een beetje jammer ja
Voor de rest kan ik simpelweg geen 'slechte' dingen aan de camera vinden (muv van de lensdop: zodra je de cam aanzet blokkeert de lensdop de lens, zodat de lensmotor 'kraakt'. Dit is trouwens voor mezelf niet zo'n probleem, ben ook een Sony S70 gewend, die doet hetzelfde).
Da's wel jammer ja, maar niet echt een reden om die cam niet te kopen :)
Op maandag 10 juni 2002 13:12 schreef henkleerssen het volgende:
Strange .. ik wou je net adviseren een Minolta Dimage S404 te kopen voor die prijs (550)... 2 weken zag ik deze namelijk voor de zelfde prijs... NU niet meer in de pricewatch (het was volgens mij een duitse reseller).
Als die echt even duur is zou ik daarvoor gaan. Dat ding is echt relaxt, imho 1 van de beste 4.0 mpixel qua prijs/kwaliteit. De pics van de G2 vind ik niet superveel beter terwijl de G2 toch een stuk duurder is. En 4x optische zoom ipv 3x bij de Olympus.

• LoneGunman
  • Niet online
Goed, na een hoop wikken en wegen (en reviews lezen!!!) heb ik besloten toch voor de 3020 te gaan. IMHO is dit voor deze prijs dé 3.3Mpixel camera voor mij. Alles is onafhankelijk van elkaar (dus niet alleen aparture/shutterpriority) handmatig in te stellen (dus sluitertijd, aparture, manual focus).

Daarnaast is de prijs ook zeer leuk:

De 3020Z, een lederen Olympus tas en 128 MB Smartmedia voor nog geen €600!

Levertijd is helaas wel 2-3 weken, maar dit is niet zo'n probleem. Ik schop dit topic tegen die tijd wel omhoog :P

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 17:39
Op vrijdag 14 juni 2002 20:11 schreef LoneGunman het volgende:
Goed, na een hoop wikken en wegen (en reviews lezen!!!) heb ik besloten toch voor de 3020 te gaan. IMHO is dit voor deze prijs dé 3.3Mpixel camera voor mij. Alles is onafhankelijk van elkaar (dus niet alleen aparture/shutterpriority) handmatig in te stellen (dus sluitertijd, aparture, manual focus).

De 3020Z, een lederen Olympus tas en 128 MB Smartmedia voor nog geen €600!

Levertijd is helaas wel 2-3 weken, maar dit is niet zo'n probleem. Ik schop dit topic tegen die tijd wel omhoog :P
heb je hem al binnen :?
zo ja: hoe bevalt ie?

ik ben ook van plan er een aan te schaffen :)

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

ben ook tijden bezig geweest met het zoeken naar een leuke digicam en na veel reviews in mijn hoofd te hebben geprent ben ik naar konijneberg gestapt. 20 minuten later stond ik buiten met een Olympus 3020Z en 128mb. ik was in de veronderstelling dat ze deze camera daar niet hadden (tot mijn teleurstelling) maar verblijd werd ik toen de verkoper hem uit de vitrine vistte. De eerder genoemde kritieken zijn inderdaad een feit, echter is het voor mij belangrijk dat de camera gewoon een goede over-all score haalt; en dat is bij de ze camera zeker het geval. ik ga morgen met vakantie en hoop mijn 17 dagen behoorlijk vol te schieten.

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-03 12:03
Ik heb 'n Olympus C-3000Z ... een errùg fijn cameraatje. Ik zal eens een macro-pic posten zo (van een bloemetje).

Normaal: 2048x1536, nu 800x600

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wbeekhuizen/GoT/bloem800x600.jpg

Tja, de makro is niet enorm bij deze camera. Inderdaad zo'n 20cm ... eventueel kun je daarbij ietjes van de digitale zoom gebruiken, maar toch wordt de kwaliteit van de foto dan al aanzienlijk minder (logisch ook wel natuurlijk).

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

ik heb net ook het 1 en ander getracht te schieten echter valt mij op dat er nogal een groot verschil zit tussen het plaatje wat ik schiet kijkend door de viewfinder of aflees van het display:

hoe sterk is deze afwijking normaal? en is het normaal?

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

Verwijderd

Sinds een paar maanden heb ik ook een Olympus 3020Z. Dit is mijn eerste digitale fotocamera dus heb ik eerst zo veel mogelijk info vergaard. Op dit moment (net terug van vakantie) blijkt toch wel dat bijna alle foto's die ik neem point and shoot zijn. Dus dat nadeel van de beperkte macro opnamen en A/S/M onder 1 knop zijn niet echte nadelen in het gebruik gebleken. 128 MB extra blijkt ook een goede keuze te zijn. Als je even lekker aan het schieten bent maak je zo maar even 100 foto's (70Mb). Al met al spreekt hier dus een tevreden Olympus gebruiker die steeds meer foto's digitaal maakt en steeds minder met zijn fotorolletjes bij de fotograaf komt.

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

op welke res heb je ze geschoten? standaard (HQ)?

• Wouter!
Op dinsdag 23 juli 2002 14:47 schreef k-oz het volgende:
op welke res heb je ze geschoten? standaard (HQ)?
Ik gebruik eigenlijk altijd HQ, met SHQ zijn ze nauwelijks zichtbaar beter en bovendien dubbel zo groot.

Verwijderd

Ik gebruik meestal standaard resolutie. Ja de plaatjes zijn dan meteen 600-700Kb maar iedere keer als je het toestel uit en weer aan zet komt het toestel terug in deze resolutie. Meestal zet ik het toestel aan en wil ik zo snel mogelijk een scherpe foto maken. Dan ga je dus niet eerst allemaal instellingen aanpassen zoals SHQ/HQ of flitser aan/uit/slow/auto. Gelukkig voldoet de P stand (alles automatisch) goed.
Over het accu verbruik ben ik na 2 weken vakantie ook tevreden. Ik heb 150 foto's gemaakt en tussentijds veel en vaak teruggekeken op het TFT display maar aan 2 packs 1800mAh had ik ruim voldoende zonder tussentijds bijladen. Pas na meer dan 100 foto's heb ik voor de zekerheid accu's gewisseld, je wilt tenslotte niet in Florence halverwege de dag geen stroom meer hebben.

• Wouter!
Op woensdag 24 juli 2002 09:52 schreef KepeenP2 het volgende:
Ik gebruik meestal standaard resolutie. Ja de plaatjes zijn dan meteen 600-700Kb maar iedere keer als je het toestel uit en weer aan zet komt het toestel terug in deze resolutie. Meestal zet ik het toestel aan en wil ik zo snel mogelijk een scherpe foto maken. Dan ga je dus niet eerst allemaal instellingen aanpassen zoals SHQ/HQ of flitser aan/uit/slow/auto. Gelukkig voldoet de P stand (alles automatisch) goed.
Over het accu verbruik ben ik na 2 weken vakantie ook tevreden. Ik heb 150 foto's gemaakt en tussentijds veel en vaak teruggekeken op het TFT display maar aan 2 packs 1800mAh had ik ruim voldoende zonder tussentijds bijladen. Pas na meer dan 100 foto's heb ik voor de zekerheid accu's gewisseld, je wilt tenslotte niet in Florence halverwege de dag geen stroom meer hebben.
GVD :( ... van o.a. Florence zijn onze foto's mislukt (zie mijn topic). Kan ik niet wat foto's van jou lenen?

Wij hebben overigens regelmatig de batterijen verwisseld. We hadden 3 sets 1800mAh Ni-MH batterijen en die zijn allemaal toch zeker 3 keer aan bod gekomen. Nu hadden we dan ook wel zo'n 400 foto's in totaal en ook veel teruggekeken en ge-experimenteerd met manual-instellingen (sluitertijd in het donker :)).

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

heb voor alle zekerheid een gp lader gekocht die 4 1800 NiMh in 65 kan laden, daarbij kun je een aansluiting voor in de auto kopen voor deze lader (deze was echter uitverkocht, en heb een alternatief genomen). ik moet dus wel raak kunnen schieten denk ik...
(dus ook nog maar een extra 128 mb kaartje erbij gekocht = tot is dan 272 mb)

• Arnold
Op dinsdag 23 juli 2002 10:08 schreef ThaWout het volgende:
Ik heb 'n Olympus C-3000Z ... een errùg fijn cameraatje. Ik zal eens een macro-pic posten zo (van een bloemetje).

Normaal: 2048x1536, nu 800x600

[url="http://members.home.nl/wbeekhuizen/GoT/bloem800x600.jpg"][afbeelding][/url]

Tja, de makro is niet enorm bij deze camera. Inderdaad zo'n 20cm ... eventueel kun je daarbij ietjes van de digitale zoom gebruiken, maar toch wordt de kwaliteit van de foto dan al aanzienlijk minder (logisch ook wel natuurlijk).
ik heb macro shot van heel wat dichterbij!
pas op bijna 2mb

[url="http://members.rott.chello.nl/jvisser10/digicam/full/P7230017.JPG"]http://members.rott.chello.nl/jvisser10/digicam/full/P7230017.JPG[/url]

ik vind macro juist wel goed :)

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

wat zijn je instellingen bij deze foto dan?

• Arnold
Op woensdag 24 juli 2002 20:40 schreef k-oz het volgende:
wat zijn je instellingen bij deze foto dan?
eerlijk: ik heb geen idee :D

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 13:07
Op woensdag 24 juli 2002 21:40 schreef G-Spotter het volgende:

[..]

eerlijk: ik heb geen idee :D
Ik wel ;) :D
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
Tag  Name             Value
010e    ImageDescription    OLYMPUS DIGITAL CAMERA
010f    Make              OLYMPUS OPTICAL CO.,LTD
0110    Model             C3100Z,C3020Z
0112    Orientation     1
011a    XResolution     72.0
011b    YResolution     72.0
0128    ResolutionUnit      2
0131    Software        Adobe Photoshop 7.0
0132    DateTime        2002:07:24 15:12:48
0213    YCbCrPositioning    2
8769    ExifOffset      272
829a    ExposureTime        10/4000
829d    FNumber           2.8
8822    ExposureProgram     2
8827    ISOSpeedRatings     100
9000    ExifVersion     0x30 0x32 0x31 0x30
9003    DateTimeOriginal    2002:07:23 15:00:57
9004    DateTimeDigitized     2002:07:23 15:00:57
9101    ComponentsConfiguration 0x1 0x2 0x3 0x0
9102    CompressedBitsPerPixel  1.0
9204    ExposureBiasValue     0.0
9205    MaxApertureValue    3.0

9207    MeteringMode        3
9208    LightSource     0
9209    Flash             0
920a    FocalLength     19.1
9286    UserComment

a000    FlashPixVersion     0x30 0x31 0x30 0x30
a001    ColorSpace      1
a002    ExifImageWidth      2048
a003    ExifImageLength     1536
a300    FileSource      0x3
a301    SceneType       0x1
0103    Compression     6
011a    XResolution     72.0
011b    YResolution     72.0

0128    ResolutionUnit      2
0201    JPEGInterchangeFormat 850
0202    JPEGInterchangeFormatLength 3631

rijtje wil niet echt mooi, heb zo al genoeg geprutst :)

• Arnold
Op woensdag 24 juli 2002 22:02 schreef Azrael het volgende:

[..]

Ik wel ;) :D
:D thanx! helemaal niet aan photoshop gedacht...

maar hijs wel erg dichtbij die foto :)

• Azrael
Op woensdag 24 juli 2002 22:16 schreef G-Spotter het volgende:

[..]

:D thanx! helemaal niet aan photoshop gedacht...

maar hijs wel erg dichtbij die foto :)
Geen dank :)

Geen Photoshop though, [url="http://home.pacbell.net/michal_k/exif_v.html"]Exif Viewer[/url]

• Arnold
Op woensdag 24 juli 2002 22:34 schreef Azrael het volgende:

[..]

Geen dank :)

Geen Photoshop though, [url="http://home.pacbell.net/michal_k/exif_v.html"]Exif Viewer[/url]
ah, in photoshop kan je het ook zo bekijken (wat kan daar niet mee :P)

• LoneGunman
  • Niet online
Goed, na een weekje met de 3020 te hebben gewerkt zijn een paar dingen opgevallen:

* De macro-functie is (zoals bekend was) niet daverend.
* Bediening is wat vreemd als je Sony of Fuji gewend bent, maar is snel aan te leren.
* Lens-dop (vooral het vergeten te verwijderen ervan) is onhandig, maar geen grote ramp.
* Foto's zijn zéér realistisch, geven een perfecte weergave van de werkelijkheid. Dus met het type weer wat je vaak in NL tegenkomt (bewolkt, regenachtig) kun je heel mooie plaatjes wel vergeten; alles is grijzig. Net zoals in het echt dus.
* Solide cam, aan de zware kant; heb ik persoonlijk het liefst.

Een paar foto'tjes:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/werkman01/img/wolken.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/werkman01/img/garage.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/werkman01/img/3020_macro.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/werkman01/img/vlieg5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/werkman01/img/teckel.jpg

• Azrael
Op woensdag 24 juli 2002 22:37 schreef G-Spotter het volgende:

[..]

ah, in photoshop kan je het ook zo bekijken (wat kan daar niet mee :P)
jaja, kan een hoop mee, ik snap er nog niet veel van helaas :P

waar staat dat dan in PS?

• Arnold
Op woensdag 24 juli 2002 23:27 schreef Azrael het volgende:

[..]

jaja, kan een hoop mee, ik snap er nog niet veel van helaas :P

waar staat dat dan in PS?
file --> file info --> EXIF

:)

• Azrael
Op donderdag 25 juli 2002 00:55 schreef G-Spotter het volgende:

[..]

file --> file info --> EXIF

:)
Kijk, daar heb je het al, dat staat er in PS 6 nog niet bij :)

• StyXL
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
LoneGunman schreef op 14 juni 2002 @ 20:11:

De 3020Z, een lederen Olympus tas en 128 MB Smartmedia voor nog geen ¤600!

Allereerst sorry dat ik dit topic weer omhoog schop, maar net als de lonegunman na lang "wikken en wegen" heb ook ik besloten om voor de 3020 te kiezen.

Nu ben ik al door pricewatch gegaan en heb me al wat afgegoogled dat mijn rechterwijsvinger er kramp van krijgt maar de combinatie voor 600 euro ben ik nog niet tegen gekomen:

De 3020Z, een lederen Olympus tas en 128 MB Smartmedia voor nog geen ¤600!

Ik kom steeds rond de 700 a 750 euro.

Daarom mijn vraag waar heb je deze besteld lonegunman?

Specs

• LoneGunman
  • Niet online
MuErTo ChAvEz schreef op 05 augustus 2002 @ 20:53:
[...]

Daarom mijn vraag waar heb je deze besteld lonegunman?
Mijn post was gebaseerd op een bestelling bij een duits bedrijf (DigitalPear.de), deze kwam net boven de ¤600 uit. Na veel wachten, en het bekend worden dat ik 2 x rembours kosten moest betalen ('t geld moet van TPG ook weer naar de Duitse Post) heb ik die order gecancelled.

Ik heb m'n cam hierna besteld bij Foto Konijnenberg (koopdigitaal.nl), samen met 1 x 128 en een LowePro 30AW tas. Hiervoor was ik zo'n ¤650 (inc verzending) kwijt. Verder heb ik nog een lader + 2 setjes 1800 NiMH's aangeschaft voor zo'n ¤80.

Tot dusver nog geen spijt gehad van deze aankoop, de cam bevalt prima! Al diverse foto's gemaakt.

1 - 2 - 3 - 4 - 5
Pagina: 1