Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 4 NiMh 1800mAh batterijen. Daarbij heb ik een lader (waar 2 of 4 batterijen tegelijkertijd in kunnen worden opgeladen) met het volgende opschrift:
FAMEART Model: PC01E, NiCd/NiMh Battery Charger
INPUT 230V-50Hz 5W
OUTPUT 2.4VDC - 165mA 0.4VA
2x(2.4VDC - 110 mA 0.26VA)
Mijn vraag

Hoe lang moet ik mijn 1800mAh opladen wanneer ik er 2 wil opladen en hoe lang als ik er 4 oplaad.

Wat betelenkt VA (is dat spanning * stroom?)

Verwijderd

Ik heb geen GP powerbank, een of ander merk. Gekocht bij de fotowinkel, ik heb de middenklasse gekocht die duurt er 9 uu over om op te laden...dat ding kan er vier tegleijk aan.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 juni 2002 11:18 schreef aardappelhoofd het volgende:
Ik heb geen GP powerbank, een of ander merk. Gekocht bij de fotowinkel, ik heb de middenklasse gekocht die duurt er 9 uu over om op te laden...dat ding kan er vier tegleijk aan.
Ik hoopte eigenlijk dat iemand mij een berekening kan geven. Met de info die ik heb gegeven over de specificaties van mijn lader en batterijen moet dit toch mogelijk zijn. Mijn laatste natuurkunde les is helaas te lang geleden...

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:43
E=U·I·t

U=2,4V (is 2x1,2V van de batterijen)
I=165 mA bij 2 batterijen
I=110 mA bij 4 batterijen
E/U=1800 mAh

t=(E/U)/I=1800/165=10,9 h
of 1800/110=16,4 h

VA is inderdaad spanning*stroom, maar dit is niet van belang omdat de spanning constant is, namelijk 1,2V per batterij

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-03 19:20

smallboy

N/A

Klopt dat nou wel die berekening?
Want op (duracell) batterijen die ik heb staat:
Standard charge 180 mA for 15h. 15 x 180 = 2700.

Iemand die weet hoe dit zit?
Op mijn lader staat trouwens ook bij de laadtijden:
AA NiMH 1200 mAh: 10 - 20 uur.

Maar als ze nou helemaal leeg zijn, zijn ze dan na 10 uur (dat is 10 x 120 = 1200 mAh, dan klopt die berekening wel) helemaal vol?

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-03 21:32
Koop een oplader, en dan wel zo een die zelf denkt. Heb ik ook vorig jaar gekocht, computergestuurd, en kan alles aan.
kosten destijds 86 gulden,maar zijn geld dubbbel en dwars waard, hij kan er 4 tegelijk an, laad ze wel in 2x op, eerst de eerste 2 dan die andere.

Flikker de boel erin, wel 2 dezelfden, en klaar is kees, ding piept, en gaat over op trickle charge, zodat je altijd voole batts hebt., heeft ook ontlaadfunctie voor de nicd batts..

Top ding

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Eärendil
Op maandag 10 juni 2002 19:16 schreef smallboy het volgende:
Klopt dat nou wel die berekening?
Want op (duracell) batterijen die ik heb staat:
Standard charge 180 mA for 15h. 15 x 180 = 2700.
Die duracell zijn zeker alkaline?
Iemand die weet hoe dit zit?
Op mijn lader staat trouwens ook bij de laadtijden:
AA NiMH 1200 mAh: 10 - 20 uur.

Maar als ze nou helemaal leeg zijn, zijn ze dan na 10 uur (dat is 10 x 120 = 1200 mAh, dan klopt die berekening wel) helemaal vol?
Het aantal uren krijg je door het aantal mAh door het aantal mA te delen, lijkt me vrij logisch
de lader die je hebt zal wel werken met 100-120 mA, staat dat er niet op?

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:39

Aidix

Geluidspietlut

Ik heb de volgende versie van die lader. ZIt op die van jou geen timer? ZO ja, dan kapt ie ermee lang voordat die batterijen vol zijn. (bij mij na 14 uur ofzo... was goed voor 1500mAH)
Op maandag 10 juni 2002 11:17 schreef bokkel het volgende:
Ik heb 4 NiMh 1800mAh batterijen. Daarbij heb ik een lader (waar 2 of 4 batterijen tegelijkertijd in kunnen worden opgeladen) met het volgende opschrift:
[..]

Mijn vraag

Hoe lang moet ik mijn 1800mAh opladen wanneer ik er 2 wil opladen en hoe lang als ik er 4 oplaad.

Wat betelenkt VA (is dat spanning * stroom?)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 juni 2002 21:26 schreef Aidix het volgende:
Ik heb de volgende versie van die lader. ZIt op die van jou geen timer? ZO ja, dan kapt ie ermee lang voordat die batterijen vol zijn. (bij mij na 14 uur ofzo... was goed voor 1500mAH)
[..]
Klopt de opvolger heeft wel een timer, die van mij niet. Vandaar dat ik wel ff moeten weten hoelang ik moet laden, ideaal is het niet...

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-03 19:20

smallboy

N/A

Op maandag 10 juni 2002 20:14 schreef aquarius het volgende:

[..]

Die duracell zijn zeker alkaline?
[..]

Het aantal uren krijg je door het aantal mAh door het aantal mA te delen, lijkt me vrij logisch
de lader die je hebt zal wel werken met 100-120 mA, staat dat er niet op?
Nee die duracell zijn NiMH 1800 mAh batterijen (gekocht bij block voor €7 per 2, ze hebben ze ook bij dixons).
Maar er staat niet op die lader of ie met een stroom tussen 100 - 120 mA werkt... Er staat alleen maar:
- uitgang: 0.8VA (max)
4 x (1.2V - 120 mA)

En ik wil wel een keer zo'n zelfdenkende lader hebben, maar daar heb ik nu even geen geld voor over.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 juni 2002 19:53 schreef smallboy het volgende:

[..]

Nee die duracell zijn NiMH 1800 mAh batterijen (gekocht bij block voor €7 per 2, ze hebben ze ook bij dixons).
Maar er staat niet op die lader of ie met een stroom tussen 100 - 120 mA werkt... Er staat alleen maar:
- uitgang: 0.8VA (max)
4 x (1.2V - 120 mA)

En ik wil wel een keer zo'n zelfdenkende lader hebben, maar daar heb ik nu even geen geld voor over.
Als je 4 batterijen tegelijk oplaad dan duurt het

1800mAh / 120 mA = 15h

of betekend die 4x dat je 4 paren van batterijen in je lader kwijt kan??? Kunnen er nou 4 of 8 batterijen in jouw lader?

• Eärendil
Op woensdag 12 juni 2002 11:03 schreef bokkel het volgende:

[..]

Als je 4 batterijen tegelijk oplaad dan duurt het

1800mAh / 120 mA = 15h

of betekend die 4x dat je 4 paren van batterijen in je lader kwijt kan??? Kunnen er nou 4 of 8 batterijen in jouw lader?
Er staat 4x 1,2V, en een NiMH-batterij is 1,2V dus dat zijn vier batterijen

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 11:12 schreef aquarius het volgende:

[..]

Er staat 4x 1,2V, en een NiMH-batterij is 1,2V dus dat zijn vier batterijen
Jep inderdaad bij mijn lader stond er 2,4V had ik even overheen gekeken!

Verwijderd

Koop een GP Powerbank Smart: 4x 1800mAh in 65 minuten vol!
Ook met trickle-charge en de hele mikmak....

Verwijderd

Wat betreft het laden van de accu's wordt door eenieder het rendement van het proces over het hoofd gezien: Het vermogen dat in de accu gestoken wordt, komt niet geheel ten goede aan de chemische omzetting, doch zowat 25 à 30% wordt in warmte omgezet t.g.v. de inwendige weerstand. Bovendien is de klemspanning van de accu tijdens laden geen 1,2V. maar ca.1,4V. Tijdens het laden zullen de accu's dan ook warm worden. De temperatuur is afhankelijk van de grootte van de laadstroom. Zodra de accu "vol" is, wordt het volledige laadvermogen in warmte omgezet, zodat de temperatuur dan extra oploopt. Door een acculader mat een temperatuursensor uit te rusten verkrijgt men een zog. intelligente lader, die afschakelt zodra de accu vol is. Bij het laden met kleinere stromen (bv. 100 mA) kan de accu nooit te heet worden en kan dus vrijwel onbeperkt aan de lader blijven. Bij snelladers, (bv. 1A) zou de temperatuur te hoog oplopen, ook bi Ni-Mh accu's, hoewel deze meer kunnen verdragen dan de vroegere NiCad's. Hopelijk heb ik hiermede een bijdrage geleverd wat betreft het varband tussen capaciteit, laadstroom en duur van de lading.
Eugène.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 18:01 schreef EDV het volgende:
....Bij het laden met kleinere stromen (bv. 100 mA) kan de accu nooit te heet worden en kan dus vrijwel onbeperkt aan de lader blijven. Bij snelladers, (bv. 1A) zou de temperatuur te hoog oplopen, ook bi Ni-Mh accu's...
Wanneer ik nu 4 NiMh 1800 mAh batterijen laadt in een 'not-smart' lader met 110 mA wat zijn dan de risico's wanneer ik deze in stopcontact laat zitten nadat ze vol zijn?

Verwijderd

Met deze laadstroom kunnen ze rustig dagen lang in de lader blijven, ze zullen niet defect raken. De temperatuur loopt slechts weinig op. Echter zoals vrijwel alle chemische processen sneller verlopen bij hogere temperaturen, zo ook de veroudering van NiMh-accus. Zoals filmpjes en foto-gevoelig papier het best bewaard kunnen worden in de koelkast, zo ook batterijen. Dus de lader liever niet als druppellader gebruiken.
Pagina: 1