Wat voor UTP kabel?

Pagina: 1
Acties:

• Hollie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Hoi,

Na een zoektocht over het net ben ik tot de conclusie gekomen dat heel veel mensen heel veel verschillende dingen roepen. Daarom post ik hier mijn vraag maar even.

Ik ga een netwerkje bouwen van 3 pc's (2x 100mbit, 1x10mbit) Met behulp van een router (Repotec RP-IP515H). Tussen de pc's komen utp kabels te liggen, die ik deze week moet gaan aanschaffen. Wat voor utp kabels moeten dat zijn? Ik heb gelezen over 8, 6, 4 aderige kabels, En verschillende klassen kabels. Kan iemand mij uitleggen wat ik het beste kan gebruiken voor mijn netwerk?

Is er ook verschil in stekkertjes die in de pc(netwerkkaart) komen, en is elke netwerkkaart geschikt voor die stekkertjes?

Alvast bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groet,
Hollie

Apple en Joppiesaus all the way

Verwijderd

ik neem aan dat je de router hebt gekocht om internet te delen. anders zou die router verre weg overbodig zijn.
Als je nog mensen aan wilt laten melden dan moet je ten eerste een server hebbe maar ik ga ervan uit dat je gewoon een simpel netwerkje in elkaar wilt browselen.
Benodigdheden:
-8 bedradige UTP-cat5 bekabeling met rj45 connectoren.
-elke pc een realtek netwerkkaartje. (deze zijn verreweg het beste. iedereen kan blaten wat ie wil met zijn 3com maar realtek is gewoon het beste.ennuh. ik zou die 10mbit kaartje vervangen door 100mbit wanneer je iets wilt kopieren is het toch wel heel wat fijner om een 100mbit lijntje te hebben. btw. hoe wou je die computers aan elkaar koppelen? door een hubje? koop dan een leuke sitecom hubje 100mbit. die zijn wel relaxt

Verwijderd

De meeste routertjes hebben al een ingebouwde switch. Verder zijn die realtek kaartjes wel leuk, maar intel pro 10/100 is beter.

Als bedrading zul je Categorie 5 utp moeten gebruiken.
Je kan ook 5e pakken, voor als je ooit nog eens wil upgraden naar 1000mbit over utp.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heel simpel, ga naar een PC boer en zeg ik moet X UTP Cat5 kabels van Y meter hebben.
De aanduiding Cat5 duid al aan hoeveel aders erin zitten.
Indien een kabel dus maar 4 aders zou hebben, is het al geen Cat5 meer.

Je zou idd met andere kabels kunnen, maar waarom moeilijk doen als je voor een habbekrats overal Cat5 kunt kopen ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 22:04

Gertjan

mmmm, beer...

Op maandag 10 juni 2002 11:20 schreef MrCoff1n het volgende:
-elke pc een realtek netwerkkaartje. (deze zijn verreweg het beste. iedereen kan blaten wat ie wil met zijn 3com maar realtek is gewoon het beste
Lekker onderbouwd enzo ...
Jij kan ook blaten wat je wil, maar ik denk dat de meeste mensen die er verstand van hebben voor een intel pro 10/100 kiezen.
Just my 2 cents ...

Voor de topicstarter: je moet gewoon cat5 utp kabel hebben met rj45 connectoren. cat5 wil al zeggen dat het 8-aderig is.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Ik kan dit alleen maar bevestigen. Intel is toch de betere. Met realtech is op zich niks mis mee. Maar de gebruikte onderdelen in combinatie met de drivers zijn de realtech kaarten niet echt high end kaarten. Voor huis en thuis gebruik voldoen ze echter uitstekend.

Cat 1 cable. Basic telephone cable. Ok for short-haul voice.
Cat 2 cable. 4 Mbps data or longer-haul voice.
Cat 3 cable. 3 twists per foot. 10 Mbps data transmission. Good voice transmission. Used by most modern phone installations.
Cat 4 cable. 16 Mbps transmission speed.
Cat 5 cable. Most common networking cable being installed today. Good for 100 Mbps transmission.
Level 6 cable. To 350 MHz.
Level 7 cable. 270 Mbps video, etc.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Hollie
Op maandag 10 juni 2002 11:20 schreef MrCoff1n het volgende:
ik neem aan dat je de router hebt gekocht om internet te delen. anders zou die router verre weg overbodig zijn.
Als je nog mensen aan wilt laten melden dan moet je ten eerste een server hebbe maar ik ga ervan uit dat je gewoon een simpel netwerkje in elkaar wilt browselen.
Router is om internet te delen en om een netwerk op te zetten.
Zoals je al zegt: "gewoon een simpel netwerkje"

• Hollie
Op maandag 10 juni 2002 11:24 schreef Koffie het volgende:
Heel simpel, ga naar een PC boer en zeg ik moet X UTP Cat5 kabels van Y meter hebben.

Je zou idd met andere kabels kunnen, maar waarom moeilijk doen als je voor een habbekrats overal Cat5 kunt kopen ?
Werk zelf op een ziekenhuis waar ze kilometers van dat spul hebben liggen. Moet even een keer langs de technische dienst om zo'n rolletje op te halen(buurman is daar werkzaam) *D
Zal me wel een doos gebak gaan kosten!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Op zich heb je voldoende aan een kabel met 4 aders maar cat 5 kabel is wel beter. Heeft ook te maken met het aantal slagen dat een aderpaar maakt, de juiste kleuren gebruiken is ook van belang. Volgens mij scheelt het niet enorm als je het anders doet maar elk beetje snelheid is meegenomen.

Mijn YouTube kanaal

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Gewoon altijd bij elke voor van UTP een 8 aderige Cat 5 UTP of STP kabel nemen met de 586B bedrading.

Ook al heb je 10Mbit, dan kan je bij 100Mbit alleen de kaarten vervangen, zonder dat je weer aan de kabels hoeft te klooien.

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Verwijderd

We hebben nog 290 meter UTP CAT-5e liggen op een rol. Email me maar als je nodig mocht hebben.

• Hollie
Op maandag 10 juni 2002 12:06 schreef awesdorp het volgende:
We hebben nog 290 meter UTP CAT-5e liggen op een rol. Email me maar als je nodig mocht hebben.
Als dat net zo gratis is als de bekabeling die ik kan krijgen?!

Wat is de betekenis van de E?

edit: zie het al staan in een eerder bericht

Pagina: 1